Homokfutók, lapátok
2017. január 09. 19:46
...és akkor elõkerültek a homokfutók és a lapátok. Nem is egyszer, háromszor!
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõsnek nehéz, küzdelmes napja volt hétfõn az Africa Race-en, és érdekes, hogy nem a hatalmas, mauritániai dûnékkel gyûlt meg a baja (azokon Szalaynak hagyományosan jól megy az autózás), hanem az utána következõ tevefüves, mély homokos szakasszal. És még az egy órás ásással is elõre jött egy helyett az összetettben: az autós mezõnyben a 10. helyen áll. 



De ne szaladjunk ennyire elõre!
Az Opel Dakar Team párosa tudta, hogy nehéz (talán a legnehezebb) nap vár rá a Tiulit környéki hurokszakaszon, s nem csupán annak 414 kilométeres hossza miatt hanem azért is, mert ezen a napon tényleg minden volt, ami a sivatagi tereprali sava-borsa. 
Hatalmas dûnék, az óceánhoz hasonlatos fodrozódású dünettek, mély homokos, tevefüves szakaszok, és persze gyors részek is. 
„Elég nehéz napunk volt – sóhajtott Szalay Balázs a célban. – A nagy dûnék jól mentek, azokon szeretek is autózni, csakhogy azután odaértünk a tevefüves részhez, amely alatt rettenetesen puha volt a homok. Elõttünk elakadt egy Buggy, mi pedig nem tudtunk idõben kijönni a nyomból, úgyhogy elakadtunk. Nem tehettünk mást, elõvettük a lapátokat, a homokfutókat és elkezdtünk ásni. Annyira mély volt a homok, hogy méterrõl méterre haladtunk csak elõre, s ez kiveszi az ember energiáját és egy kicsit elveszi a kedvét is. Mivel még további kétszer ástunk, kellett néhány kilométer, hogy összeszedjem magam, s újra száz százalékosan tudjak koncentrálni. Nehéz nap volt, de túl vagyunk rajta, s szerencsére az autó remekül bírta a megpróbáltatásokat.”



S hogy mit tett ehhez hozzá Bunkoczi László? 
„Keserves volt ez most, egy kicsit magunknak tettük nehézzé a napot. Az elsõ ásás után ráadásul észrevettem, hogy az egyik felnirõl lefordult a gumi, tizenöt percbe telt, mire visszafújtam, hogy a helyére kerüljön, majd újra leengedtem, hogy lehessen menni vele a mély homokban. Az elsõ pofon után szétesel kicsit, ez törvényszerû, úgyhogy mi gyorsan beszedtünk még kettõt – biztos, ami biztos. A lényeg azonban, hogy itt vagyunk a táborban.”


Az Opel Dakar Team kamionos egysége, a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (MAN) kettõs a monstrumok mezõnyében az 5. helyen teljesítette az emberpróbáló szakaszt.
„Jó kis nap volt, de azt a tevefüves szakaszt rettenetesen utáltam – mondta Darázsi. – Ott csak estünk-keltünk, meg bõszen emlegettük a pálya kijelölõjének felmenõit. A végén arra a megállapításra jutottam, hogy a tevefû csak arra jó, hogy szétcsessze a kamiont, hogy szétcsessze a gerincünket meg az idegrendszerünket. Ezt leszámítva azonban a dûnéken és a dünetteken is úgy jött át az autó, ahogy kell, így azután nem lehetünk elégedetlenek.”



Szalai Norbertet arról kérdeztük, vajon mennyire más a navigálás (újonc navigátorként) Mauritániában, mint Marokkóban volt.
„A dûnék között sokkal nehezebb navigálni, mert rengeteg nyom van elõttünk, míg a kõsivatagban azért ez nem jellemzõ – de mindkettõnek megvan a maga nehézsége. Mostanra egyébként nagyon megszerettem a navigálást, napról napra egyre jobban tetszik” – mondta Szalai Norbert. 



A mezõny harmadik magyarját, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos egységet sajnos továbbra is „üldözi” a technika ördöge – miután vasárnap egy vadonatúj turbó robbant fel a csõrös Scaniában, hétfõn ugyanez történt a visszatett régivel is. Így azután a magyar triónak most a 14. kilométernél kellett kijönnie a pályáról az aszfaltútra. A turbóból további egyet nem hoztak magukból, de a kettõbõl összeraktak egy harmadikat, és elszántak azzal kapcsolatban, hogy folytatják a küzdelmet, ugyanis mindenképp szeretnék eljuttatni a vadonatúj kamiont a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogóig. 

AFRICA RACE 2017

7. szakasz, Tiulit–Tiulit (össztáv: 439.54 km, ebbõl szelektív szakasz: 414.27 km). Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Konsztantyin Zsilcov (orosz, Mini) 4:34:16, 2. Magnaldi, Borsotto (francia, Ford Buggy) 10 másodperc hátrány, 3. Cserednyikov, Ciro (kazah, Ford) 7:28 p h., ...14. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 1:05:45 ó h. Kamionosok: 1. Jaroslav Valtr, Rotislav Pilny, Filip Skrobanek (cseh, Tatra) 4:51:03, 2. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 17:24 p h., 3. Karginov,  Mokejev, Nyikitin (orosz, Kamaz) 21:11 p h., ....5. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN)  2:26:02 ó h., ...6. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 6:42:03 ó h. Motorosok: 1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 4:56:48, 2. Sella (izraeli, KTM) 2:30 p h., 3. Ceci (olasz, Honda) 12:46 p h.
Az állás. Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev 20:57:29, 2. Cserednyikov, Ciro (kazah, Ford Buggy) 1:40:35 ó h., 3. Thomasse, Larroque (francia, Buggy) 1:47:31 ó h., ...10. Szalay Balázs 3:47:20 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov 22:53:17, 2. Valtr 1:42:31 ó h., 3. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 2:24:49 ó h., ...5. Kovács Miklós  15:45:39 ó h., ...6. Darázsi Zsolt 34:08:28 ó h. Motorosok: 1. Teddy Gev Sella 25:35:47, 2. Ceci 38:54 p h., 3. Ullevalseter (norvég, KTM) 49:47 p h.




Kommentek
Szalay megkérheti Villas-Boast, segítsen jobbá tenni a magyar futballt!
2017-12-04 16:17:57
Új dobost próbált ki a Tankcsapda!
2017-12-01 14:34:46
Dakar történelem 1996-2000
2017-11-29 17:35:46