LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Hírek
Kátyúvadászat: országszerte több mint 200 feltérké
A legtöbb kátyú Budapesten, a legrosszabb útszakaszok Borsod-Abaúj Zemplén és Nógrád megyében találthatók


Országszerte eddig több mint 200 kátyút és súlyosan hibás útszakaszt térképeztek fel az autósok a Generali a Biztonságért Alapítvány által egy hónapja indított kátyúfigyelõ rendszer használatával. A Kátyúvadász.hu oldalra Budapestrõl töltötték fel a legtöbb kátyút a kátyúvadászok, és a fõvárosban a közútkezelõk már javítottak is jelzett úthibát. Az oldalon közzétett adatok szerint a legrosszabb útszakasz a Borsod-Abaúj Zemplén megyei Onga, és a Nógrád megyei Héhalom közelében volt található. A Kátyúvadász felhívja az autósokat, hogy folyamatosan kövessék nyomon, kijavították-e már a feltöltött kátyúkat, és töltsenek fel friss képeket az út jelenlegi állapotáról.

Az úthibák feltérképezése és hatékony kijavítása érdekében a Generali a Biztonságért Alapítvány pontosan egy hónapja indította el kátyúfigyelõ rendszerét. A Kátyúvadász elnevezésû, webes és okostelefonos alkalmazás segítségével az autósok feltölthetik az õket leginkább zavaró kátyúk fotóit egy, a kátyú GPS koordinátáit is mutató térképre.  Az úthiba súlyosságának függvényében a feltöltött kátyút egy ötös skálán – minimális úthibától egészen a nagyon súlyos úthibáig – osztályozhatja a képet feltöltõ autós. A kátyúvadászok folyamatosan nyomon követhetik a kátyúk állapotának változását is. Hogy a képek alapján látható legyen a kátyúk méretaránya, a fotózáshoz kátyúmérõ háromszögeket vehetnek fel az autósok országszerte 40 Kátyúvadász Ponton. A kátyúfigyelõ egyrészrõl figyelmezteti az autósokat, mely utakon kell jobban odafigyelniük a vezetésnél, másrészt segíti az útkarbantartók munkáját, megmutatva számukra, az autósok szerint hol van rájuk a legnagyobb szükség.
A kezdeményezéshez eddig több mint 200 kátyúvadász csatlakozott, õk összesen 214 úthibát fotóztak le az ország szinte minden megyéjébõl. Az oldalra feltöltött adatok tanúsága szerint az autósoknak a fõvárosban kell a legjobban figyelniük a kátyúkra, ami egybevág a Generali korábbi reprezentatív felmérésével is. Ebbõl kiderült, hogy míg a hazai autósok közel 30%-a már hajtott bele kátyúba úgy, hogy mindez sérülést is okozott a gépjármûvében, a fõvárosi autósok esetében 40 százalékos ugyanez az arány. Budapesten ugyanakkor már biztosan van olyan, a Kátyúvadászon is közzétett úthiba, amit javítottak az illetékes útkarbantartók. 

Az országszerte lefotózott kátyúk közel felét súlyos vagy nagyon súlyos úthibának (ötös skálán 4-es vagy 5-ös osztályzat) minõsítették a kátyúvadászok. Az eddig feltöltött fotók alapján Borsod-Abaúj Zemplén megye a kátyúkkal leginkább terhelt terület. A legrosszabb útszakasz is ebben a megyében (Onga), és a Nógrád megyei Héhalom közelében található, de a Békés megyei Gyuláról és a Pest megyei Aszódról feltöltött fotók is bekerülhettek az öt legnagyobb kátyú közé. 

Az Alapítvány által meghirdetett és ajándékcsomaggal díjazott Hónap Kátyúvadásza címet, összesen 10 feltöltött kátyúval egy Jász-Nagykun-Szolnok megyei felhasználó nyerhette el áprilisban, de a Legaktívabb Kátyújavító Térség Díjáért még továbbra folyik a verseny. 

A Generali biztosítóhoz az idén eddig 350 kátyúkárt jelentettek be, összesen mintegy 80 millió forint értékben. A biztosító 2012-ben megközelítõleg 200 millió forint kártérítést fizetett ki kátyúkárok miatt, a keményebb és hosszabb tél miatt azonban 2013-ban 20%-kal több kátyúkárra számít a társaság. A közlekedés biztonsága érdekében fontos az úthibák mielõbbi kijavítása, hiszen a kátyúk számos komoly sérülést okozhatnak az autóban. Egy jelentõsebb kátyú szálszakadást is okozhat a gumiabroncsban, ami késõbb durrdefekthez, veszélyes baleseti helyzethez is vezethet. Érdemes a kátyúktól sorozatos ütéseket kapott futómûvet ellenõrizni a nyári gumicserénél, ha ugyanis nem fut egyenesen az autó, „megeszi” az út a gumiabroncsot. 

A szélsõséges idõjárás miatt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt 30 ezer kilométeres közúthálózaton az elõzõ évekhez képest jóval több burkolathiba keletkezett. 2013-ra összesen csaknem 95 000 tonna aszfalt felhasználását tervezi a társaság a kátyúzási munkák elvégzéséhez, ez 700 millió forinttal több anyagi ráfordítást jelent a tavalyihoz képest.

Nézze meg, hogyan kerülgetik az egyik legkátyúsabb útszakaszt Bana térségében:
 

https://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10151350080366230




Ilyen volt – ilyen lett!
 

 

www.facebook.com/katyuvadasz


Dakar 2019 összetett állás
Frissítve: 2019-01-17
20.
helyezés
Szalay Balázs
Bunkoczi László
Élő időeredmények: dakar.com
Ilyen volt a Monaco-Dakar Rally Raid kalandunk!
15. alkalommal rendezték meg a klasszikus Dakar-rali útvonalon haladó Africa Race sivatagi tereprali versenyt. Az Africa Race mezőnye 2023. december 30-án Monacóból rajtolt, és január 14-én Dakarban ért célba – a klasszikus Dakarok útvonalán haladt, bejárva a Szahara legnagyobb kihívást jelentő tájait.  Újdonság volt, hogy már a Classic és a Rally Raid kategória is képviseltette […]
Olvasd tovább
2024-03-20
Amikor szembejön az európai versenyzővel a megdöbbentő afrikai valóság
Vasárnap Dakhláhban pihenőnapot tartott az Africa Race mezőnye, így a magyar raid indulók is. A folytatás azonban fejes volt a valóságba, amikor a Dakarba tartó mezőny tagjai átlépték a mauritániai határt és megérkeztek a 33 fokos forróságba, valóban egy másik földrészre. Marokkó rendezett és gazdag ország a szaharai iszlám köztársasághoz képest, ahol az emberek kedvesek, […]
Olvasd tovább
2024-01-09
Mezei eltévedt, majdnem kifogyott Szalayék üzemanyaga a sivatagban!
Ezúttal bement a mért szakaszra a Szalay Balázs, Mezei Dániel és a Bunkoczi László, Bunkoczi Soma páros, de hamar kiderült, hogy a raidre felkészített autókkal nehéz megbirkózni a dűnékkel és a marokkói kősivataggal. Harmadik napja tart az Africa Eco Race sivatagi része, amely az előző évekhez hasonlóan látványos tájakon, nehéz szakaszokon halad a szenegáli Dakar […]
Olvasd tovább
2024-01-06