LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Hírek
Tények

„Nem kis viszontagságok árán ért célba a Szalay Dakar Team. De a történeti hûség kedvéért tekintsünk vissza a Fiambala – La Rioja szakaszra. 

Az eredetileg mindössze 253 km-es szakaszt a szervezõk kb. 30 km-rel tovább rövidítették. Már elõre jelezték, hogy ez a szakasz valószínûleg átformálja a ranglistát. Már az elsõ CP ellenõrzõ pont elérése is nagyon nehéz volt. A CP2 ponthoz érni – mely a 137. km-nél volt – sem volt túl könnyû, de a versenyzõk többsége 2 óra alatt teljesítette annak elérését.

Ezután jött a feketeleves: a fennmaradó 116 km maga volt a pokol. Ezt a távot már mindössze csak 39 autó tudta teljesíteni. Volt olyan páros, akinek 7 óra 40 percre volt szüksége ennek a 116 km-nek a megtételéhez. Õk is úgy tudtak csak, csúszva-mászva végigautózni. Több versenyzõt, aki nagyon lemaradt, illetve a 170. km-nél lévõ GPS pontot nem tudta megcsinálni, a szervezõk kiintették a pályáról. Akiket a 170. km után kitereltek a pályáról – merthogy több órája ott ástak és egyeseket a kamionjuk húzott ki -, azok a szervezõk megítélése alapján nem tudták volna teljesíteni a távot.  

Aznap este a táborban Palik László a beszélgetésünk során elmondta, hogy a 170. km-nél lévõ GPS pontot egyszerûen több óra után sem tudták megközelíteni. A Palik csapat internetes honlapján is az volt olvasható, hogy Palik Lászlót a T4 versenykamionja húzta ki a dûnék közül. Többször elõfordult Afrikában, hogy kizárással sújtottak ilyen eseteket.

A meglepetés másnap érte a célba érkezetteket a 13. szakasz rajtja elõtt, amikor kiderült, hogy a versenybírók mindössze 1 óra büntetést adtak azoknak a versenyzõknek, akik nem jutottak túl a CP2 ellenõrzõ ponton. A szabályok szerint egy GPS pont kihagyása a dûnék között 6 óra, míg egy gyorshajtás 2,5 óra idõbüntetést von maga után. Amennyiben egy versenyzõ több mint négy GPS pontot kihagy, kizárással büntethetõ (lásd Nasser Al-Attiyah). A 170. km után több mint 15 GPS pontot hagytak ki a versenyzõk. A reggeli rajtnál így mindenki fel volt háborodva a versenybíróság által hozott döntésen, mivel a kb. 60 versenyzõ – aki nem teljesítette a szakaszt – közül a legtöbb a kapott idõk miatt azon versenyzõk elé kerültek, akik teljesítették a szakaszt. Jól mutatja, hogy milyen nehéz volt ez a része a pályának, hogy a 116 km teljesítésére még a legjobbnak is több mint 3 órára volt szüksége. Mi 3,5 óra alatt tettük kockára az autónkat, ill. magunkat is, hogy célba érjünk. A második Hummer például 30 perc alatt tudta megtenni az utolsó 10 km-t egy folyókanyonban.

A VW csapat szerint a versenybírók döntése a minimális 1 óra idõbüntetésrõl a Mitsubishi lobbijának volt köszönhetõ, hiszen Joan Nani Roma is azon versenyzõk közé tartozott, akik technikai probléma miatt nem tudták teljesíteni az adott távot.

Mintegy 30 versenyzõvel együtt közösen adtunk be egy észrevételt (angolul notice-nak hívtuk), melybe azt írtuk, hogy nem tartjuk fairnek a versenybíróság döntését. Aznap (13. szakasz) nekünk technikai problémánk volt és késõn (19 óra után) értünk a táborba. Emiatt ezt az észrevételt 19:40-kor adtuk le a versenybíróságon. Este 20 órakor a versenybírók kifüggesztettek egy döntést, mely alapján minden versenyzõ, aki nem ért célba a 12. szakaszon, 12 óra büntetés kap. Ezt a dokumentumot utólag Bunkoczi Laci leszedte a tábláról, melyet amint tudunk, közzéteszünk az interneten.

Az RTL Klub egy, a csapatunk ellen irányuló hadjáratba kezdett, miszerint a Palik Laci minket okol azért, mert büntetést kapott. Soha nem adtunk be a Palik Laci ellen semmilyen kérelmet, észrevételt, vagy fellebbezést. Sõt, egyáltalán semmilyen fellebbezést nem adtunk be. A mi általunk tett észrevételben mindössze megkérdeztük a versenybírókat, hogy fair-e a döntésük. A mi – harminc versenyzõtársunkkal közös – észrevételünk mellett egyébként még három másik észrevétel is érkezett a versenybírókhoz tõlünk függetlenül.

Olyan még soha nem történt a versenybíróságnál, hogy miután valaki leadott egy észrevételt, 20 perc múlva írásban kint van a döntésük a faliújságon. Ebben az esetben a döntésüket jóval elõbb meghozták, mint a mi észrevételünk beadására sor került volna. Egyébként a versenybírók este 7 és 8 között általában vacsoráztak, és döntést csak úgy hoztak, hogy mindenki ott tartózkodott. Mint utólag megtudtuk, minden nap 18 órakor és 22 órakor volt bizottsági ülésük.

Tóth Anita, a Nemzeti Sport újságírója, riportot készített az egyik portugál zsûritaggal, aki minden döntésüknél jelen volt. Õ elmondta, hogy a mi észrevételünknek semmi köze nem volt az õ döntéshozatalukhoz.   

Az RTL Klub teljesen hamis alapokon vádolja csapatunkat, akik szerint Palik László miattunk kapott büntetést. Palik László kizárólag maga miatt kapta a büntetést, mivel nem tudta teljesíteni a verseny teljes távját.”

Szalay Balázs        

Dakar 2019 összetett állás
Frissítve: 2019-01-17
20.
helyezés
Szalay Balázs
Bunkoczi László
Élő időeredmények: dakar.com
Ilyen volt a Monaco-Dakar Rally Raid kalandunk!
15. alkalommal rendezték meg a klasszikus Dakar-rali útvonalon haladó Africa Race sivatagi tereprali versenyt. Az Africa Race mezőnye 2023. december 30-án Monacóból rajtolt, és január 14-én Dakarban ért célba – a klasszikus Dakarok útvonalán haladt, bejárva a Szahara legnagyobb kihívást jelentő tájait.  Újdonság volt, hogy már a Classic és a Rally Raid kategória is képviseltette […]
Olvasd tovább
2024-03-20
Amikor szembejön az európai versenyzővel a megdöbbentő afrikai valóság
Vasárnap Dakhláhban pihenőnapot tartott az Africa Race mezőnye, így a magyar raid indulók is. A folytatás azonban fejes volt a valóságba, amikor a Dakarba tartó mezőny tagjai átlépték a mauritániai határt és megérkeztek a 33 fokos forróságba, valóban egy másik földrészre. Marokkó rendezett és gazdag ország a szaharai iszlám köztársasághoz képest, ahol az emberek kedvesek, […]
Olvasd tovább
2024-01-09
Mezei eltévedt, majdnem kifogyott Szalayék üzemanyaga a sivatagban!
Ezúttal bement a mért szakaszra a Szalay Balázs, Mezei Dániel és a Bunkoczi László, Bunkoczi Soma páros, de hamar kiderült, hogy a raidre felkészített autókkal nehéz megbirkózni a dűnékkel és a marokkói kősivataggal. Harmadik napja tart az Africa Eco Race sivatagi része, amely az előző évekhez hasonlóan látványos tájakon, nehéz szakaszokon halad a szenegáli Dakar […]
Olvasd tovább
2024-01-06