LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Dakar
 
42 év a sivatagban
1979
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 10 000 km Mért szakaszok hossza: 3168 km Indulók: 80 autó, 90 motor, 12 kamion
1977-ben egy francia arisztokrata, Thierry Sabine elveszett a líbiai sivatagban az Abidzsan-Nizza ralin. Miután megtalálták, úgy döntött, versenyt szervez, amely átszeli a legmisztikusabb sivatagokat és Dakarban ér célba. 1978. december 26-án mínusz 20 fokos hidegben indultak neki a versenyzők párizsi Trocadero térről – a 170 indulóból csupán 74 ért célba Szenegál fővárosában. Járműkategóriák ekkor még nem voltak, a győztes a 21 éves Cyril Neveu lett Yamaha 500 XT-s motorjával. A legjobb autós egység egy Range Roverrel hozta el a 4. helyet.
1980
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 10 000 km Mért szakaszok hossza: 4059 km Indulók: 116 autó, 90 motor, 10 kamion
Az első Dakar hatalmas sikert aratott, így 1980-ban már 216-an rajtoltak el, és a nagy márkák (Yamaha, Volkswagen, Lada, BWM) is fontosnak tartották, hogy beszálljanak a versenybe. Cyril Neveu duplázott, míg az autósok közül a Kotulinsky, Luffelmann kettős győzött egy Volkswagennel.
1981
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 6263 km Mért szakaszok hossza: 3357 km Indulók: 170 autó, 106 motor, 15 kamion
Ebben az évben nevezték el a versenyt, amelyen ebben az évben szó szerint mindenféle járgány elindult: négykerékhajtásúak, buggy-k, oldalkocsisok, sőt, még egy Rolls-Royce is! Hubert Auriol, a motorsport legendája ebben az évben robbant be a köztudatba, az autós mezőnyben pedig René Metge diadalmaskodott, aki azóta is aktívan versenyez!
1982
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 10 000 km Mért szakaszok hossza: 5963 km Indulók: 233 autó, 129 motor, 23 kamion
Lassan hagyománnyá vált, hogy a verseny Párizsból rajtol el, a céldobogót pedig a Rózsaszín-tó partján állítják fel. A motorosoknál immár harmadszor nyert Cyril Neveu, az autósoknál a Marreau testvérpár hódította el a trófeát a Renault dicsőségére.
1983
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 12 000 km Mért szakaszok hossza: 5210 km Indulók: 253 autó/kamion, 132 motor
A mezőny ebben az évben szelte át először a Ténéré sivatag végeláthatatlan homoktengerét – ami sokak számára igen emlékezetes maradt: 40 versenyző tűnt el a heves homokviharban, és 4 napig tartott, mire mindenkit megtaláltak. Az ehhez hasonló történetek kezdték megalapozni a Dakar legendáját.
1984
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 10 000 km Mért szakaszok hossza: 5882 km Indulók: 313 autó/kamion, 114 motor
Thierry Sabine úgy döntött, kitolja a határokat, hogy még vonzóbbá, egzotikusabbá tegye a Dakart: ebben az évben már Elefántcsontparton, Guineában, Sierra Leonéban és Mauritániában is kijelöltek szakaszokat. A nevezők létszáma 427-nél járt, és bejelentkezett a Porsche is a győzelemért, ám 1984-ben be kellett érnie egy 6. hellyel.
1985
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 14 000 km Mért szakaszok hossza: 7470 km Indulók: 362 autó, 135 motor, 55 kamion
A verseny egyik érdekessége egy hatkerekű Mercedes 190 volt. A „sivatag hajója” 2500 munkaóra alatt készült el, és 220 km/órás sebességgel repesztett a sivatagban. A Dakar ekkorra már a hírességek fantáziáját is beindította: Caroline hercegnő egy Astra BM 309 kamionban, Albert herceg pedig egy Mitsubishivel vágott neki Afrikának. A dicsőséget egy másik Mitsubishivel Patrick Zaniroli aratta le, míg a motorosoknál Gaston Rahier duplázott.
1986
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 15 000 km Mért szakaszok hossza: 7731 km Indulók: 282 autó, 131 motor, 73 kamion
A Dakart beárnyékolta Thierry Sabine, a viadal szellemi atyjának halála. Épp egy motorost kerestek, mikor a helikoptere lezuhant és ötödmagával életét vesztette. A versenyt René Metge és Cyril Neveu nyerték. A gyári csapatok kezdtek egyre jobban elhúzni az amatőröktől.
1987
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 13 000 km Mért szakaszok hossza: 8315 km Indulók: 312 autó, 154 motor, 73 kamion
A Peugeot jött, látott és győzött – hála a rutinos raliversenyzőnek, Ari Vatanennek. A motorosoknál óriási csata alakult ki a hajrában: a három korábbi Dakar-győztes közül végül Cyril Neveu diadalmaskodott – immár ötödik alkalommal!
1988
Párizs – Algír – Dakar Össztáv: 12 874 km Mért szakaszok hossza: 6605 km Indulók: 311 autó, 183 motor, 109 kamion
10. Dakar, több mint 600 résztvevő. Nem csoda, hogy a Peugeot és Ari Vatanen duplázni szeretett volna. Bamakóban még vezetett is, ám az egyik reggel arra ébredt, hogy Peugeot 405 Turbója szőrén-szálán eltűnt. Mire megtalálták, már késő volt folytatni a versenyt, amit végül csapattársa, Juha Kankkunen nyert meg.
1989
Párizs – Tunisz – Dakar Össztáv: 10 831 km Mért szakaszok hossza: 6605 km Indulók: 241 autó, 155 motor, 77 kamion
Ebben az évben a verseny Líbiába is benyomult, Ari Vatanen pedig ismét felállhatott a dobogó legfelső fokára. Az ifjú Stéphane Peterhansel mindössze második Dakarján a negyedik helyen ért célba Yamaha motorjával – teljesítményét még a tapasztalt versenyzők is elismeréssel méltatták.
1990
Párizs – Tripoli – Dakar Össztáv: 11 420 km Mért szakaszok hossza: 8564 km Indulók: 236 autó, 136 motor, 93 kamion
Ari Vatanen behúzott még egy elsőséget, a kamionoknál pedig bemutatkozott egy orosz gyártó: a Kamaz azóta meghatározó szereplője a Dakaroknak. A mezőny egyetlen női tagja, Patricia Schek egy BMW nyergében motorozott – akárcsak édesapja. Ebben a kategóriában Edi Orioli nyert, behúzva a Cagiva első diadalát a Dakarok történetében.
1991
Párizs – Tripoli – Dakar Össztáv: 9186 km Mért szakaszok hossza: 6747 km Indulók: 184 autó, 113 motor, 109 kamion
Kiszállt a Peugeot, de a helyére máris érkezett a Citroën, aki persze vitte Ari Vatanent is, és nem kellett csalódnia – a zseniális finn pilóta megszerezte 4. (és egyben utolsó) győzelmét. 1991-ben Stéphane Peterhansel beérett a győzelemre a motorosoknál. Ezt a Dakart a líbiai elnök látogatása és egy Harley-Davidson (!) indulása tette még különlegesebbé.
1992
Párizs – Szurt – Fokváros Össztáv: 12 427 km Mért szakaszok hossza: 6263 km Indulók: 133 autó, 98 motor, 101 kamion
Az útvonalváltozásnak köszönhetően a versenyzők lélegzetelállító látvánnyal és kalandokkal gazdagodtak, ugyanakkor váratlan kihívásokat is hozott a módosítás: homokviharok, háborús helyzet Csádban, áradó folyó Namíbiában. Hubert Auriol így is összehozta a bravúrt – korábbi motoros győzelmei után autóba ülve is megnyerte a Dakart! Ez volt az első év, mikor a versenyzők GPS-t használtak.
1993
Párizs – Tanger – Dakar Össztáv: 8877 km Mért szakaszok hossza: 4476 km Indulók: 65 autó, 46 motor, 42 kamion
Hiába tért vissza a rali a Párizs-Dakar útvonalhoz, a résztvevők száma sosem volt olyan kevés, mint 1993-ban. Hubert Auriol viszont immár 15. alkalommal vágott neki – ő volt az egyetlen, aki az elejétől kezdve ott volt. Az El Goléa dűnéi a mezőny harmadát foglyul ejtették, de Bruno Saby és Peterhansel megállíthatatlannak bizonyult ebben az évben.
1994
Párizs – Dakar – Párizs Össztáv: 13 379 km Mért szakaszok hossza: 4446 km Indulók: 96 autó, 96 motor, 28 kamion
A verseny szervezését ebben az évben vette át az Amaury Sport Organisation, amelyhez a világhírű Tour de France kerékpárverseny is tartozik. Az Ari Vatanen és Peterhansel távollétében induló Dakart Pierre Lartigue (autó) és Edi Orioli (motor) nyerte – utóbbi immár harmadik alkalommal.
1995
Granada – Dakar Össztáv: 10 109 km Mért szakaszok hossza: 5725 km Indulók: 86 autó, 95 motor, 24 kamion
Hubert Auriol – az egyetlen versenyző, aki motoron és autóval is nyert – lett a Dakar versenyigazgatója. Ez volt az első alkalom, hogy nem Franciaországból indult a legendás verseny, amely Stéphane Peterhansel és Pierre Lartigue győzelmét hozta. A legidősebb induló a maga 81 évével Marcel Hugueny volt.
1996
Granada – Dakar Össztáv: 7579 km Mért szakaszok hossza: 6179 km Indulók: 106 autó, 119 motor, 70 kamion
Szalay Balázs először indult el a Dakaron. A Citroën Pierre Lartigue és Edi Orioli bravúrjával dupla győzelmet ünnepelhetett (utóbbihoz azért hozzájárult a rossz üzemanyag is, amit Peterhansel tankolt), míg a kamionok versenyében először nyert a Kamaz Viktor Moszkovszkih révén.
1997
Dakar – Dakar Össztáv: 8049 km Mért szakaszok hossza: 6509 km Indulók: 99 autó, 126 motor, 55 kamion
A Citroën nem felelt meg az új technikai szabályoknak, így a francia gyártó visszalépett az indulástól. A ’97-es Dakar az elsők versenye lett: Sinozuka Kendzsiro első japánként nyerte meg a viadalt (naná, hogy egy Mitsubishivel), Jutta Kleinschmidt pedig azzal írta be magát a verseny történelmébe, hogy ő volt az első nő, aki szakaszgyőzelmet aratott. Peterhansel ötödször is felállt a dobogó legfelső fokára.
1998
Párizs – Granada – Dakar Össztáv: 10 593 km Mért szakaszok hossza: 5219 km Indulók: 115 autó, 173 motor, 35 kamion
A 20. évforduló leginkább a motoros legenda, Stéphane Peterhanselről szólt, aki tizedszerre állt rajthoz és hatodszor ért célba elsőként. Ezt a teljesítményt azóta sem tudta túlszárnyalni senki. Az olykor „ásószakkörré” alakuló verseny autós mezőnyéből Jean Pierre Fontenay kerekedett ki győztesen.
1999
Granada – Dakar Össztáv: 9393 km Mért szakaszok hossza: 5638 km Indulók: 161 autó, 88 motor, 29 kamion
11 év kemény munkája kellett hozzá, hogy Jean-Louis Schlesser saját építésű buggy-jával felérjen a csúcsra, és megnyerje a Dakart. A motorosoknál Richard Sainct húzta be a BMW első dakaros győzelmét.
2000
Dakar – Kairó Össztáv: 7863 km Mért szakaszok hossza: 5012 km Indulók: 135 autó, 200 motor, 30 kamion
Nigerben terrorfenyegetés miatt 5 napra felfüggesztették a versenyt, és 124 szállítórepülő segítségével átvitték a járműveket és a versenyzőket Líbiába. Ez volt az első alkalom, hogy a mezőny nyugat-keleti irányban szelte át Afrikát, hogy elérjék az egyiptomi piramisok lábánál lévő célvonalat. Schlesser és Sainct is megvédték címüket.
2001
Párizs – Dakar Össztáv: 10 219 km Mért szakaszok hossza: 6180 km Indulók: 113 autó, 133 motor, 30 kamion
A verseny történetében először (és eddig utoljára) fordult elő, hogy női győztest ünnepelhettünk Jutta Kleinschmidt személyében. Az alpesisí-világbajnok Luc Alphand már öt sikertelen próbálkozáson volt túl, ám 2001-ben beült mellé Jean-Paul Belmondo fia, Paul, és így már összejött a célba érés. És persze a versenynek is jót tett, hogy világhírű résztvevővel büszkélkedhetett!
2002
Arras – Madrid – Dakar Össztáv: 9436 km Mért szakaszok hossza: 6486 km Indulók: 117 autó, 167 motor, 34 kamion
A Dakar akkora fizikai, technikai és mentális kihívást jelentett a versenyzőknek, hogy sokan elsírták magukat célba éréskor megkönnyebbülésükben. A verseny „hardcore” jellege legendás volt, és sokban hozzájárult, hogy 2002-ben a világ legnagyobb sporteseményei között emlegették. A megpróbáltatásokat az autósok közül Maszuoka Hirosi (autó) és Fabrizio Meoni (motor) bírták a legjobban.
2003
Marseille – Sarm el-Sejk Össztáv: 8552 km Mért szakaszok hossza: 5216 km Indulók: 130 autó, 162 motor, 51 kamion
Maszuoka Hirosi könnyen a második helyen végezhetett volna, ha Stéphane Peterhansel autójának motorja nem melegszik, nem kap defektet és nem törik el a felfüggesztése. A 2003-as év Richard Sainct számára elhozta a várva várt triplázást a motorosok mezőnyében. A magyar különítmény rekordméretű volt: 6 autós páros, 1 motoros és 3 kamionos trió vágott neki a Dakarnak.
2004
Region D’Auvergne – Dakar Össztáv: 9506 km Mért szakaszok hossza: 4635 km Indulók: 142 autó, 195 motor, 63 kamion
A kétszeres Dakar-győztes Maszuoka Hirosi megőrizte lélekjelenlétét, és nem adott pénzt, mikor egy katona megállította és fegyvert tartott a fejéhez. A versenyben viszont alulmaradt Stéphane Peterhansellel szemben, aki másodikként teljesítette a bravúrt, hogy autóval és motorral is győz a Dakaron. A kamionosoknál Vlagyimir Csagin már a 4. éve küldte át elsőként a célvonalon a Kamazt.
2005
Barcelona – Dakar Össztáv: 9039 km Mért szakaszok hossza: 5433 km Indulók: 165 autó, 230 motor, 69 kamion
Ezen a Dakaron ért célba a legtöbb magyar: 4 autós páros, 2 motoros és 2 kamionos trió. Fabrizio Meoninak, a legendás motorosnak viszont nem sikerült – a 11. szakaszon hatalmasat esett és életét vesztette. A versenytársakat sokkolta a hír, ezért a szakasz törlését kérték. Stéphane Peterhansel ismét győzött, Firdausz Kabirov pedig átvette a stafétát Csagintól a kamionok versenyében.
2006
Lisszabon – Dakar Össztáv: 9043 km Mért szakaszok hossza: 4813 km Indulók: 174 autó, 232 motor, 69 kamion
Hogy mi a közös Peterhanselben és Alphandban? Mindketten 1965. augusztus 6-án születtek, mindketten a Mitsubishinél versenyeztek, és mindketten nagyon meg akarták nyerni a 2006-os Dakart! Ez végül Alphandnak, a sípályák ördögének sikerült. Csagin 5. győzelmét aratta a kamionosok között, Szalay pedig az öt magyar induló közül egyedüliként ért célba.
2007
Lisszabon – Dakar Össztáv: 7915 km Mért szakaszok hossza: 4309 km Indulók: 181 autó, 231 motor, 14 quad, 85 kamion
A Volkswagen ebben az évben a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainzzal és a dél-afrikai Giniel de Villiers-szel erősített, de a Touareg műszaki hibái miatt esélyük sem volt Alphanddal és Peterhansellel szemben – utóbbi 9. alkalommal nyerte meg a Dakart.
2008
Lisszabon – Dakar Össztáv: 9273 km Mért szakaszok hossza: 5736 km Indulók: -
A rajt előtt pár nappal a mauritániai katonák megöltek négy francia állampolgárt, ezért a francia külügy azt javasolta állampolgárainak, hogy ne utazzanak be az országba. Mivel emellett közvetlen terrorfenyegetés is érte a Dakart, a rendezők törölték a versenyt. A törlés a résztvevők egy részét nem csak lelkileg, de anyagilag is nagyon érzékenyen érintette, hiszen nem tudták kiszolgálni szponzoraikat. A magyarok közreműködésével beindított Central Europe Rally azért jelentett némi kárpótlást a versenyzőknek.
2009
Dakar Argentína – Chile Össztáv: 9574 km Mért szakaszok hossza: 4741 km Indulók: 178 autó, 217 motor, 25 quad, 81 kamion
Először rendezték meg Dél-Amerikában a Dakart, ahol óriási érdeklődés kísérte: közel 4 millió ember figyelte az eseményeket a helyszínen. Giniel de Villiers, a Volkswagen pilótája történelmet írt – elsőként nyert versenyző dízelautóval Dakart. A motorosoknál a zseniálisan navigáló Marc Coma másodszor is győzni tudott.
2010
Dakar Argentína – Chile Össztáv: 9030 km Mért szakaszok hossza: 4810 km Indulók: 134 autó, 151 motor, 25 quad, 52 kamion
Példa nélküli a Dakaron, hogy 9000 km megtétele után 2 perc 12 másodperc döntsön az elsőbbségről. Carlos Sainz és Nasszer al-Attijah emlékezetes csatája részben a Volkswagen csapatfőnökének, Kris Nissennek is köszönhető volt, hiszen hagyta harcolni versenyzőit – némileg a győzelmet is kockáztatva. A motorosoknál Cyril Despres behúzta 3. győzelmét is.
2011
Dakar Argentína – Chile Össztáv: 9605 km Mért szakaszok hossza: 5007 km Indulók: 140 autó, 170 motor, 30 quad, 67 kamion
A katari származású Nasszer al-Attijah felért a csúcsra, és hibázás nélkül nyerte meg a világ legrangosabb raliversenyét. Nasszer először, Csagin viszont már 7. alkalommal tudott győzni, így a zseniális Kamaz-pilóta végérvényesen beírta magát a történelembe.
2012
Dakar Argentína – Chile – Peru Össztáv: 8393 km Mért szakaszok hossza: 4160 km Indulók: 161 autó, 178 motor, 30 quad, 74 kamion
A Dakar hagyományaihoz híven ebben az évben az útvonal nem kört írt le, hanem A-ból B-be mutatott: Mar del Platától Limába. Peterhansel újabb márkát vitt a csúcsra: ezúttal egy Mini volánja mögött győzött. A kétkerekűeknél is egy régi motoros, Cyril Despres nyert – már 4. alkalommal. A Kamazok 9 éves egyeduralmának egy holland, Gerard de Rooy vetett véget.
2013
Dakar Peru – Argentína – Chile Össztáv: 8574 km Mért szakaszok hossza: 4155 km Indulók: 153 autó, 183 motor, 38 quad, 75 kamion
A Legendák Éve volt. Peterhansel és Cyril Despres egyaránt 5. győzelmüket ünnepelték – már ami az aktuális járgányt illeti – Peterhansel motoron is nyert már 6 (!) Dakart korábban. A kamionos legenda, Csagin korábbi navigátora, Eduard Nyikolajev kilépett a reflektorfénybe, és megszerezte első sikerét Kamaz-pilótaként.
2014
Dakar Paraguay – Bolívia – Argentína Össztáv: 8734 km Mért szakaszok hossza: 5228 km Indulók: 147 autó, 174 motor, 40 quad, 70 kamion
Az autósportban a csapatutasítások mindig felülírták az egyéni ambíciókat – ám Peterhansel „csak azért is” megnyerte az utolsó előtti szakaszt, és ezzel átvette a vezetést – hogy aztán a végén átengedje a győzelmet csapattársának, Nani Romának. A motorosoknál is egy spanyol, Marc Coma ünnepelhetett, míg a Kamazt ezúttal Andrej Karginov vezette győzelemre.
2015
Dakar Argentína – Chile – Bolívia Össztáv: 9295 km Mért szakaszok hossza: 5776 km Indulók: 137 autó, 161 motor, 45 quad, 63 kamion
Dakar-győztes, N-csoportos ralivilágbajnok, olimpiai bronzérmes sportlövész. Nasszer al-Attijah nagyon akart és tudott is nyerni – ebben az évben begyűjtötte második győzelmét a Dakarok történetében. A motorosoknál ismét Marc Coma bizonyult a leggyorsabbnak, és a kamionoknál sem sikerült a Kamazt megfosztani trónjától: ezúttal Ajrat Margyejev ült a volánja mögött.
2016
Dakar Argentína – Bolívia Össztáv: 9237 km Mért szakaszok hossza: 5739 km Indulók: 111 autó, 136 motor, 41 quad, 55 kamion
A Dakar jellege rengeteget változott: Chile és Peru kiválásával eltűntek a dűnés szakaszok és inkább gyors, technikás szakaszokon zajlott a verseny. A motorosoknál egy újonc, Toby Price nyert, míg az autósoknál a Peugeot örülhetett Peterhansel győzelmének és Sébastien Loeb ezüstérmének. A kamionos mezőnyben Gerard de Rooy 4 év után ismét borsot tört a Kamazosok orra alá.
2017
Dakar Paraguay – Bolívia – Argentína Össztáv: 8782 km Mért szakaszok hossza: 5456 km Indulók: 87 autó, 143 motor, 37 quad, 50 kamion
Lehet kutatni, elemezni és elméleteket gyártani, mi a Dakar-siker titka, de a zsenialitás minden számítást keresztülhúz. Mr. Dakar, Peterhansel olyan ellenfeleket megelőzve szerezte meg pályafutása 13. győzelmét, mint Sainz, Loeb, Despres, és al-Attijah. A motorosoknál Sam Sunderland lett a viadal első brit győztese kétkeréken – miután két Dakaron is fel kellett adnia a küzdelmet technikai hibák miatt. A kamionosoknál Eduard Nyikolajev 4 év után ismét nyerni tudott.
2018
Dakar Peru – Bolívia – Argentína Össztáv: 8468 km Mért szakaszok hossza: 4087 km Indulók: 92 autó, 139 motor, 49 quad, 11 SSV, 49 kamion
A Peugeot teljesítette a küldetést: a francia autógyár 2015-ben tért vissza a Dakarra, és négy versenyből hármat megnyert, mielőtt kivonult volna a sportágból. Stéphane Peterhansel két győzelme után (2016, 2017) ebben az évben Carlos Sainz diadalmaskodott az oroszlános márka színeiben. A motorosoknál osztrák győzelem született: a korábbi motokrossz-világbajnok Matthias Walkner az előző évi második helye után most végre felállhatott a dobogó legfelső fokára, egyúttal a KTM 17. győzelmét szerezte sorozatban.
2019
Dakar Peru Össztáv: 5603 km Mért szakaszok hossza: 2961 km Indulók: 100 autó, 137 motor, 26 quad, 20 SSV, 13 kamion
A Dakar történetében először mindössze egy ország adott otthont a versenynek: Peruban zajlottak a küzdelmek. A versenyzők egybehangzó véleménye szerint azonban ez nem jelentett könnyebbséget, sőt, ez volt a legnehezebb Dakar Dél-Amerikában. Az autós mezőnyben a homokon elképesztően gyors Nasszer al-Attijah dominált a verseny elejétől kezdve, és megszerezte pályafutása harmadik Dakar-győzelmét. A motorosoknál Toby Price nagy küzdeni tudásról tett tanúbizonyságot: törött jobb csuklóval, összeszorított fogakkal versenyezve győzelmet aratott. A kamionosoknál Eduard Nyikolajev zsinórban harmadik sikerét aratta a Kamazzal.
2020
Dakar Argentína – Bolívia Össztáv: 7900 km Mért szakaszok hossza: 5000 km Indulók:83 autó, 144 motor, 23 quad, 46 SSV, 46 kamion
Új fejezet kezdődött a Dakar történetében, a 42. versenyt Szaúd-Arábiában tartották meg. A gyönyörű környezetben zajló viadalon Carlos Sainz harmadik győzelmét aratta – a harmadik különböző autómárkával (ezúttal egy Mini JCW Buggy volánja mögött). Két keréken Ricky Brabec a viadal első amerikai győztese lett, ráadásul a sikere révén a Honda 1989 után ünnepelhetett. A kamionosoknál maradt a Kamaz-uralom: Andrej Karginov második Dakar-sikerét aratta.
 
A nyertesek
Autósok
1979: Genestier, Treblaut/Lemodant (francia, Range Rover) 1980: Kotulinsky, Luffelman (német, Volkswagen) 1981: Metge, Giroux (francia, Range Rover) 1982: B. Marreau, C. Marreau (francia, Renault) 1983: Ickx, Brasseur (belga, Mercedes) 1984: Metge, Lemoyne (francia, Porsche) 1985: Zaniroli, da Silva (francia, Mitsubishi) 1986: Metge, Lemoyne (francia, Porsche) 1987: Vatanen, Giroux (finn, francia, Peugeot) 1988: Kankkunen, Piironen (finn, Peugeot) 1989: Vatanen, Berglund (finn, svéd, Peugeot) 1990: Vatanen, Berglund (finn, svéd, Peugeot) 1991: Vatanen, Berglund (finn, svéd, Citroën) 1992: Auriol, Monnet (francia, Mitsubishi) 1993: Saby, Sérieys (francia, Mitsubishi) 1994: Lartigue, Périn (francia, Citroën) 1995: Lartigue, Périn (francia, Citroën) 1996: Lartigue, Périn (francia, Citroën) 1997: Sinozuka, Magne (japán, francia, Mitsubishi) 1998: Fontenay, Picard (francia, Mitsubishi) 1999: Schlesser, Magne (francia, Renault Buggy) 2000: Schlesser, Magne (francia, Renault Buggy) 2001: Kleinschmidt, Schulz (német, Mitsubishi) 2002: Maszuoka, Maimon (japán, francia, Mitsubishi) 2003: Maszuoka, Schulz (japán, német, Mitsubishi) 2004: Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi) 2005: Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi) 2006: Alphand, Picard (francia, Mitsubishi) 2007: Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi) 2009: De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Volkswagen) 2010: Sainz, Cruz (spanyol, Volkswagen) 2011: Al-Attijah, Gottschalk (katari, német, Volkswagen) 2012: Peterhansel, Cottret (francia, Mini) 2013: Peterhansel, Cottret (francia, Mini) 2014: Roma, Périn (spanyol, francia, Mini) 2015: Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Mini) 2016: Peterhansel, Cottret (francia, Peugeot) 2017: Peterhansel, Cottret (francia, Peugeot) 2018: Sainz, Cruz (spanyol, Peugeot 3008 Maxi) 2019: Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 2020: Sainz, Cruz (spanyol, Mini JCW Buggy)
Motorosok
1979: Neveu (francia, Yamaha) 1980: Neveu (francia, Yamaha) 1981: Auriol (francia, BMW) 1982: Neveu (francia, Honda) 1983: Auriol (francia, BMW) 1984: Rahier (belga, BMW) 1985: Rahier (belga, BMW) 1986: Neveu (francia, Honda) 1987: Neveu (francia, Honda) 1988: Orioli (olasz, Honda) 1989: Lalay (francia, Honda) 1990: Orioli (olasz, Cagiva) 1991: Peterhansel (francia, Yamaha) 1992: Peterhansel (francia, Yamaha) 1993: Peterhansel (francia, Yamaha) 1994: Orioli (olasz, Cagiva) 1995: Peterhansel (francia, Yamaha) 1996: Orioli (olasz, Yamaha) 1997: Peterhansel (francia, Yamaha) 1998: Peterhansel (francia, Yamaha) 1999: Sainct (francia, BMW) 2000: Sainct (francia, BMW) 2001: Meoni (olasz, KTM) 2002: Meoni (olasz, KTM) 2003: Sainct (francia, KTM) 2004: Roma (spanyol, KTM) 2005: Despres (francia, KTM) 2006: Coma (spanyol, KTM) 2007: Despres (francia, KTM) 2009: Coma (spanyol, KTM) 2010: Despres (francia, KTM) 2011: Coma (spanyol, KTM) 2012: Despres (francia, KTM) 2013: Despres (francia, KTM) 2014: Coma (spanyol, KTM) 2015: Coma (spanyol, KTM) 2016: Price (ausztrál, KTM) 2017: Sunderland (brit, KTM) 2018: Walkner (osztrák, KTM) 2019: Price (ausztrál, KTM) 2020: Brabec (amerikai, Honda)
Kamionosok
1979: Dunac, Chapel, Beau (francia, Pinzgauer) 1980: Ataouat, Boukraf, Kaloua (algériai, Sonacome) 1981: Vilette, Gabrelle, Voillereau (francia ALM/ACMAT) 1982: Groine, De Saulieu, Malferiol (francia, Mercedes-Benz) 1983: Groine, De Saulieu, Malferiol (francia, Mercedes-Benz) 1984: Laleu, Durce, Venturini (francia, Mercedes-Benz) 1985: K. Capito, J. Capito, Schweikarl (német, Mercedes-Benz) 1986: Vismara, Minelli (olasz, Mercedes-Benz) 1987: J. de Rooy, Geusens, Van de Rijt (holland, DAF) 1988: K. Loprais, Stachura, Muck (cseh, Tatra) 1990: Villa, Delfino, Vinante (olasz, Perlini) 1991: Houssat, de Sauileu, Bottaro (francia, francia, olasz, Perlini) 1992: Perlini, Albiero, Vinante (olasz, Perlini) 1993: Perlini, Albiero, Vinante (olasz, Perlini) 1994: K. Loprais, Stachura, Kalina (cseh, Tatra) 1995: K. Loprais, Stachura, Tomecek (cseh, Tatra) 1996: Moszkovszkih, Kuzmin, Bagavetgyinov (orosz, Kamaz) 1997: Reif, Deinhofer (osztrák, Hino) 1998: K. Loprais, Stachura, Cermak (cseh, Tatra) 1999: K. Loprais, Stachura, Kalina (cseh, Tatra) 2000: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 2001: K. Loprais, Kalina, Hamerla (cseh, Tatra) 2002: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 2003: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 2004: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 2005: Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 2006: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 2007: Stacey, Gotlib, Der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 2009: Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 2010: Csagin, Szavosztyin, Nyikolajev (orosz, Kamaz) 2011: Csagin, Szavosztyin, Sajszultanov (orosz, Kamaz) 2012: G. De Rooy, Colsoul, Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 2013: Nyikolajev, Szavosztyin, Ribakov (orosz, Kamaz) 2014: Karginov, Mokejev, Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 2015: Margyejev, Beljajev, Szvisztunov (orosz, Kamaz) 2016: G. De Rooy, Torrallardona, Rodewald (holland, spanyol, lengyel, Iveco) 2017: Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov (orosz, Kamaz) 2018: Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov (orosz, Kamaz) 2019: Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov (orosz, Kamaz) 2020: Karginov, Mokejev, Leonov (orosz, Kamaz)
 
Magyarok a Dakaron
1996
Autósok Szalay Balázs, Fank Papp (Chevrolet Blazer) – nem értek célba
1998
Autósok Szalay Balázs, Curt Le Duc (Chevrolet Blazer) – nem értek célba
2000
Autósok Szalay Balázs, Jakab Tamás (Chevrolet Blazer) – 59. hely
2002
Autósok Szalay Balázs, Palik László (Chevrolet Blazer) – nem értek célba
2003
Autósok Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – 48. hely Palik László, Darázsi Gábor (Toyota Land Cruiser) – 52. hely Szalay Balázs, Laklóth Aladár (Chevrolet Blazer) – nem értek célba Benyó Miklós, Maurer Péter (Hyundai Terracan) – nem értek célba Liszi László, Rack György (Mitsubishi Pajero) – nem értek célba Jakab Tamás, Fenesi József (Chevrolet Blazer) – nem értek célbaMotorosok Szilvási Péter (Suzuki) – nem ért célba Kamionosok Vadas Tamás, Gajdos Tamás, Csombók János (DAF) – nem értek célba Darázsi Zsolt, Francois Coquatrix, Bernard Irissou (MAN) – nem értek célba Jérome Raimbaud, Szaller Zoltán, Farkas Nándor (Mercedes) – nem értek célba
2004
Autósok Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Frontera) – 52. hely Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – nem értek célba Palik László, Darázsi Gábor (Bowler Wildcat) – nem értek célba Benyó Miklós, Maurer Péter (Hyundai Terracan) – nem értek célba Liszi László, Rack György (Mitsubishi Pajero) – nem értek célbaMotorosok Szilvási Péter (Suzuki) – nem ért célba Perepatics Richárd (KTM) – nem ért célba Kamionosok Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (MAN) – 37. hely Vadas Tamás, Gaál József, Slott Imre (DAF) – nem értek célba Francois Coquatrix, Szaller Zoltán, Andrew Bowler (Mercedes) – nem értek célba
2005
Autósok Palik László, Darázsi Gábor (Toyota Ladcruiser) – 18. hely Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Frontera) – 21. hely Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – 33. hely Liszi László, Rack György (Mitsubishi Pajero) – 66. helyMotorosok Varga Ákos (KTM) – 27. hely Nagy Péter (KTM) – 81. hely Hermann Henrik (KTM) – kiesett Kamionosok Darázsi Zsolt, Tagai Róbert, Szalai Norbert (MAN) – 16. hely Szaller Zoltán, Farkas Nándor, Keresztesi Péter (Mercedes) – 30. hely
2006
Autósok Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Frontera) – 29. hely Palik László, Darázsi Gábor (Nissan Navara) – nem értek célba Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – nem értek célba Liszi László, Tóth Dénes (Mitsubishi Pajero) – nem értek célba Kristóf Márton, Hujber Imre (Bowler Wildcat) – nem értek célbaMotorosok Varga Ákos (KTM) – 60. hely Szilvási Péter (Suzuki) – nem ért célba Kátai Péter (KTM) – nem ért célba Hermann Henrik (KTM) – nem ért célba Greff Róbert (Suzuki) – nem ért célba Kamionosok Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Rack György (MAN) – 17. hely Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (MAN) – 24. hely Szaller Zoltán, Laklóth Aladár, Csitári Tibor (MAN) – nem értek célba
2007
Autósok Palik László, Darázsi Gábor (Nissan Pickup) – 27. hely Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Antara) – 35. hely Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – kiestek Kristóf Márton, Simon Péter (Bowler Wildcat) – kiestekMotorosok Kátai Péter (KTM) – 20. hely Hermann Henrik (KTM) – kiesett Dési János (KTM) – kiesett Kamionosok Darázsi Zsolt, Laklóth Aladár, Szalai Norbert (MAN) – 17. hely Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (MAN) – 19. hely Szaller Zoltán, Pócsik László, Pavel Fasko (MAN) – 27. hely
2009
Autósok Palik László, Darázsi Gábor (Nissan Pickup) – 21. hely Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Antara) – 22. hely Liszi László, Fenesi József (Mitsubishi Pajero) – 53. helyMotorosok Dési János (KTM) – 61. hely Kamionosok Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor (MAN) – 10. hely Darázsi Zsolt, Bahor Bea, Kis Róbert (MAN) – nem értek célba
2012
Autósok Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Antara) – 20. hely Sebestyén Sándor, Bognár József (Toyota Land Cruiser) – nem értek célbaKamionosok Darázsi Zsolt, Hoffmann Péter, Vörös Ferenc (MAN) – nem értek célba
2013
Autósok Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Mokka) – 24. hely Sebestyén Sándor, Bognár József (Toyota Land Cruiser) – 74. hely Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán (Toyota Land Cruiser) – 76. helyKamionosok Darázsi Zsolt, Vörös Ferenc, Szalai Norbert (MAN) – 30. hely
2014
Autósok Sebestyén Sándor, Bognár József, Ungvári Miklós (Toyota Land Cruiser) – 47. helyMotorosok Dési János (KTM) – 54. hely Quadosok Somfai Mátyás – nem ért célba
2015
Autósok Sebestyén Sándor, Bognár József és Jargalszajhan Damdinbalzsir (Toyota Land Cruiser) – nem értek célba Szaller Zoltán, Farkas Nándor és Udiihuu Bjambacogt (Toyota Land Cruiser) – nem értek célba Motorosok Dési János (KTM) – nem ért célba
2016
Autósok Somfai Imre, Somfai Mátyás (Toyota Land Cruiser) – nem értek célba
2017
Motorosok Dési János (KTM) – nem ért célba Horváth Lajos (KTM) – nem ért célba
2018
Autósok Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Crossland X) – nem ért célba Motorosok Dési János (KTM) – nem ért célba Horváth Lajos (KTM) – nem ért célba)
2019
Autósok Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Grandland X) – 20. hely Motorosok Dési János (KTM) – nem ért célba
2020
Nem indult magyar versenyző
Ennyi sem elég a Dakarból?
Lesd meg a verseny hivatalos weboldalát is!