LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Hírek
Emlékek, találkozások

Szalay Balázs nem először van San Juanban, ezen a régi autóversenypályán, ahová csütörtökön érkezett meg a 40. Dakar rali mezőnye. A pálya már akkor sem üzemelt, amikor 2009-ben legutóbb itt járt az Opel Dakar Team pilótája, viszont emlékeket idéz.
Például azt, hogy amikor annak idején ideértek, éppen ugyanilyen forróság volt, mint most, a csapat kamionversenyzője, Darázsi Zsolt ki is száradt, ápolni kellett. Vagy az, hogy technikai gonddal érkeztek meg a táborba, és a Hummer-csapat, pontosabban Robby Gordon mérnöke segített megoldani azt.

marathon stage bike ambiance Fiambala during the Dakar 2018, Stage 11 Belen to Chilecito, Argentina, january 17 – Photo Frederic Le Floc’h / DPPI

 

Akkor nem volt túl sok ideje beszélgetni, hiszen versenyben volt, problémamegoldó üzemmódban működött, most viszont természetesen jó néhány ismerőssel összefutott a táborban.
Legelőször meglátogatta a két motorversenyzőt, akik annak idején az ő hatására kezdtek el versenyezni: Gyenes Emanuel és Saghmeister Gábor a kalandjairól mesélt neki, és arról, miért kérték a motorosok, hogy töröljék el a csütörtöki szakaszukat. Az első felét az időjárási körülmények miatt amúgy sem tartották volna meg, a másodikat viszont a motorosok saját, közös kérésére nem tartották meg, mert szerintük veszélyes lett volna az autósok mögött elrajtolni a fesh-feshben, ahol a kifordított éles sziklák életveszélyesek lettek volna.
„A motorosok észrevétele teljesen jogos, de szerintem el kellett volna őket rajtoltatni a mezőny előtt, és akkor legfeljebb az autósok egy kicsit később érnek célba – mondta Szalay Balázs. – A helyzet az, hogy szerintem itt, Dél-Amerikában a versenyzők nem szoktak hozzá, hogy ennyire fogy a mezőny, míg korábban Afrikában megszokott volt, hogy az indulóknak csak a harminc százaléka ért célba. Most tényleg kemény útvonalat állítottak össze a szervezők.”

301 AL-ATTIYAH NASSER (QAT) Legende, BAUMEL MATTHIEU (FRA) Legende, TOYOTA Hilux, auto, car, action during the Dakar 2018, Stage 11 Belen to Chilecito, Argentina, january 17 – Photo DPPI

 

Az autósok versengéséről szólva elmondta, érdekes, hogy hiába költött a fejlesztésekre a tervezettnél jóval többet a Mini (biztos forrásból tudja), s hiába követte ugyanezt a példát a Toyota, egy-két jó részeredménytől eltekintve mégsem képesek lépést tartani a világverő Peugeot-val. „Szerintem ez elsősorban nem a technikán, hanem a versenyzőkön múlik – a franciák elképesztően erős csapatot raktak össze, a világ legjobbjait gyűjtötték egy csokorba. És a csütörtöki szakasz azt is bizonyította, hogy ezek a versenyzők nem csupán képzettek és zseniálisak, hanem lelkileg is jól bírják a nyomást – nem lehetett könnyű például Carlos Sainznak, hogy a szakasz célja előtt tizenhat kilométerrel már csak harmadik sebességi fokozat volt a váltójában. Nagyobb baj is lehetett volna ebből, és ő ezt pontosan tudta, ezért is nagyszerű, hogy ilyen fegyelmezetten célba hozta a Peugeot-t” – mondta Szalay az autós éllovasról szólva, aki jelenleg 46 perccel vezet az összetettben.

People try to right the truck driven by French driver Michel Saumet and co-driver Xavier Tancogne during Stage 3 of the Dakar 2018 between Pisco and San Juan de Marcona, Peru, on January 8, 2018. / AFP PHOTO / FRANCK FIFE (Photo credit should read FRANCK FIFE/AFP/Getty Images)

 

A következő érdekes találkozás az volt ezen a napon, amikor Szalay összefutott Michel Saumet-val. Azzal a kamionossal, aki már 1996-ban is rajthoz állt a versenyen, akkor, amikor Szalay zöldfülűként először nekivágott a Dakarnak.
„Michel-nek ez a harmincadik Dakarja, és most először borult fel, szóval ő is megerősítette, nehézségben a régi afrikai versenyeket idézi a mostani megméretés – mondta Szalay. – Felelevenítettük az első Dakaromat, amelyen többször is ő húzott ki a bajból – de szó szerint – úgyhogy utóbb el is kezdtünk együtt dolgozni. Olyan jót beszélgettünk, hogy elhatározta, a feleségével februárban eljön Budapestre, hogy találkozzon az egész akkori csapattal.”

2018-01-14
Dakar 2018 összetett állás
64.
helyezés
Szalay Balázs
Bunkoczi László
100% Dakar, 100% Peru, 100% Opel
A Margitszigeti Casinóban csütörtök este minden az autók és a sivatagi versenyzés körül forgott – az Opel Magyarország és az Opel Dakar Team elképesztően látványos sajtóvacsoráján egyrészt megünnepelték a márka és a csapat 15 éves együttműködését (ami alkalmat adott egy kis múltidézésre), majd a cég és a terepralis csapat is a jövőbe nézett.Divatbemutató a csapat […]
Olvasd tovább
2018-11-09
Legendás pályák, legendás autók, legendás verseny
Az utolsó szakasz kárpótolta őket mindenért – a célban az előző két nap rengeteg technikai problémája után már mosolyogni is tudtak. A Hoffer Zsolt, Bunkoczi László kettős először állt rajthoz az elképesztő népszerűségnek örvendő Rallye Legend viadalon San Marinóban, s itt tette meg első versenykilométereit a „harmincéves öreglánnyal”, az Opel Kadett E GSi-vel, amivel előtte […]
Olvasd tovább
2018-10-15
A rali íze
A Rally Legend nem csupán egy raliverseny a sok közül, hanem maga a rali. Annak íze, illata, esszenciája. Ez a verseny a sportág aranykorát idézi, s nem csupán az indulók személye és a résztvevő legendás autók miatt, hanem azért is, mert elképesztő figyelem övezi a versenyt. Nem túlzás azt állítani, hogy San Marinóban ezen a […]
Olvasd tovább
2018-10-12