Sokan teszik fel a kérdést, hogy miért van ennyi áldozata a Dakar Rallynak. Még el sem kezdõdött igazán az idei futam, a világ figyelme máris arra fókuszált, hogy a sivatagi száguldás megint emberi életet követelt. Sokan a szervezõket hibáztatják ezért, hogy nem figyelnek eléggé a biztonságra, és hagyják féktelenül száguldani a versenyzõket.
Nézzük meg egy picit közelebbrõl, hogy mit tesznek a szervezõk a biztonságért, illetve megtesznek-e mindent, amit ember megtehet egy ilyen méretû verseny szervezésekor…
A Dakar biztonsági tervén külön szervezési bizottság dolgozik tíz hónapon át, akik már az elõkészítésnél figyelembe veszik a helyszínek földrajzi tulajdonságait, a népsûrûséget, illetve a helyi infrastruktúra fejlettségi szintjét. Továbbá hathatósan együtt kell mûködniük a résztvevõ országok biztonsági szolgálataival és hatóságaival, így jön létre egy hatásosan mûködõ, az egész versenyt lefedõ biztonsági terv. A versenynek egy az egyik sarkalatos és leginkább támadott pontja, e nélkül a dokumentum nélkül az országok nemigen egyeznének bele a verseny megszervezésébe. A biztonság fokozása érdekében a versenybizottság minden évben módosítja a versenyszabályokat is.
Argentínában és Chilében a hatalmas tömeget vonz a verseny, ott kifejezetten közkedvelt eseménynek számítanak az autóversenyek, a két ország minden évben otthont ad a rali világbajnokságnak is. A tavalyi Dakaron már megtapasztalhatták a versenyzõk is, hogy a viadal gyorsasági szakaszain mindenhol felbukkannak a rajongók, még a leglehetetlenebb vidékeken is. Ezért külön figyelmet fordítanak a nézõi pontok kialakítására, minden szakaszon több ilyen pontot felállítva, ezzel is terelgetve a kíváncsiskodókat, hogy szervezetten, biztonságos helyrõl tekinthessék meg a nem mindennapi látványosságot.
A Dakar Rally hivatalos honlapján külön menüpontban foglalták össze a nézõi pontokat, minden napi szakaszra külön fájlban találhatóak a fotóval és részletes térképekkel ellátott tájékoztatók. Ezek minden egyes pontnál jelölik a zónákat, a parkolási lehetõséget, a biztonsági emberek és a biztonsági helikopter helyét, a GPS koordinátákat, és azt, hogy a szelektív szakasz hányadik kilométerénél vannak éppen.
A teljes verseny 14 szelektív szakaszára összesen 57 ilyen biztonságos nézõi zónát alakítottak ki, melyekért a szervezõség korlátlan felelõsséget vállal. Természetesen lehetetlenség volna a Dakar Rally teljes, 9000 km hosszú távjának minden méterére egy biztonsági embert állítani. Az embereket nem lehet egyenként megvédeni, fõleg, hogy a nézõk között nem ritkán fordul elõ olyan, aki meg akarja érinteni az autót, mikor elszáguld mellette. Ez ijesztõ élmény a pilóták számára és igen életveszélyes játék mindenkire nézve 180-190 km/h sebességnél.
Számokban kifejezve az alábbi készenléti intézkedéseket tették meg a szervezõk a nézõk biztonsága érdekében:
– 57 biztonságos nézõi pont kialakítása a verseny 14 szelektív szakaszán
– 25.000 fõ rendõr, akik ezeken a helyszíneken a biztonságért felelnek
– Az Argentín Nemzetbiztonsági Hivatal 15 jármûvet és 30 embert delegál a nézõi pontokra, akik az esetleges agresszív fellépések elhárításáért felelnek. A hivatal 100.000 db szórólapot küldött szét.
– 6 szervezõi jármû tartózkodik a kijelölt zónákban minden versenyszakaszon.
– 1 biztonsági helikopter követi minden nap a mezõnyt.
– 40 rádióadó 2000 alkalommal hívta fel a figyelmet a biztonságra a Dakar Rallyval kapcsolatban
– Amellett, hogy a szaklapok folyamatosan kampányoltak és a versenyrõl szóló cikkekben felhívták a figyelmet a nézõi pontok igénybe vételére, a nemzeti és a regionális napi sajtó is folyamatosan figyelmeztetett a biztonságra.
– A verseny útvonalán fellelhetõ buszmegállókban és benzinkutaknál 350.000 db szórólapot osztott ki az Argentín Automobil Szövetség és az Andesmar és Pullman busztársaság
– A versenynézés biztonságáról egy videot adtak le a fõbb televíziós csatornákon és online oldalakon, valamint vetítették õket az Andesmar és Pullman busztársaság járatain