LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Hírek
A dûnemászás iskolája

Dûne, dûne, dûne, és még egy kis dûne. Így festett az Africa Race tizedik szakasza, amelyen a mezõny megmászta Mauritánia egyik legnagyobb homokdûnéjét is. Volt, akinek gondot okozott, volt akinek egyáltalán nem – a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõs szerencsére utóbbiak közé tartozott. Miközben a vetélytársak közül jó néhányan megálltak leengedni a kerekeket a hegy láttán, az Opel Dakar Team pilótája adott egy „kövér gázt”, és simán átszelte. 


 

Más kérdés, hogy azért nem ment minden ennyire egyszerûen – utóbb Szalayéknak is meggyûlt a bajuk a puha, forró, s a fenti két tulajdonságának köszönhetõen vendégmarasztaló homokkal. 
„Legalább négyszer kellett elõszednünk a lapátokat, úgyhogy körülbelül negyven-ötven percet töltöttünk összességében ásással. Sokszor csak picin múlt, hogy ástunk (egy méterrel arrébb már nem lett volna rá szükség), amiatt bosszankodtunk, de sokszor picin múlt, hogy nem, annak meg örültünk. A Mokka ezen a napon tökéletesen muzsikált, most nem õ küszködött a meleggel, hanem mi – minimum ötven fok biztosan volt az autóban” – nyilatkozta Szalay Balázs, aki hetedikként teljesítette az Akzsuzst–Akzsuzst hurokszakaszt, ám mivel az elõzõ napi technikai gondok miatti pályarövidítésért hétórás büntetést kapott (az önindító hibája miatt a CP1-tõl a rajt fel jöttek ki a pályáról), az összetettben ez sajnos nem javított sokat a pozícióján. 
Az egész viadal egyik legnehezebb szakaszát azonban maguk mögött hagyták a fiúk, ami nem kis teljesítmény. 

„Ez a nap megkoronázta az Africa Race-t, rengeteg dûnén küzdöttük át magunkat, amint vége volt az egyik dûnesornak, már bele is mentünk a másikba. Nem volt vicces, abból a szempontból viszont segített, hogy az elõzõ napi büntetés miatt a mezõny végérõl rajtoltunk, így sokat kellett elõzni, ami a nyílt terepen, a dûnék között sokkal kevésbé nehéz, mint egy szûk pályán. Persze, néha le kellett térni a nyomról, mert éppen elõdtünk akadt el valamelyik vetélytársunk, és akkor volt, hogy nekünk is ásni kellett, összességében azonban jó szakasz volt, ha mindegyik ilyen flottul ment volna, mint ez, egy szavam sem lenne” – tette hozzá Szalay.  

Bunkoczi László navigációs szempontból nem ítélte nehéznek a pályát, azt mondta, ezúttal volt rá ideje, hogy abban is segítsen Szalaynak, hogy megtalálják a megfelelõ nyomokat, és ne akadjanak el. Persze, ha ásni kell, hát ásni kell. 
„Ásni minden körülmények között megterhelõ, hõségben és tûzálló ruhában pedig még inkább, de mostanra már kialakult, hogy nincsenek fölösleges mozdulataink, tudjuk, hogy mit hova teszünk és mikor – nem kapkodunk. Így azután hiába ástunk ma négyszer is, tudnám még folytatni a versenyt, ha nagyon muszáj lenne. Jó szakasz volt a mai, nekünk való, az autó mindenütt elment, ahol kellett, ha mi nem rontottunk, bárhová elvitt minket” – mondta Bunkoczi.
A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos trió elrajtolt ugyan a szakaszon, de 16 kilométer után visszafordult a táborba a pilóta gerincfájdalmai miatt. Történt, hogy Kovács az elõzõ napi, pokoli szakasz után este megérkezett a táborba, kiszállás közben azonban megcsúszott a lába a kamion abroncsán, és másfél méter magasságból leesett, pont a hátára. Az orvosok nemigen javasoltak mozgást neki, de õ, ha fogcsikorgatva is, de nekiment a szakasznak. Az elsõ hepehupás részen azonban annyira fájt a háta a rázkódástól, hogy inkább visszafordult a táborba, nem kockáztatva a kamion, vagy a legénység biztonságát.

AFRICA RACE
10. szakasz, Akzsuzst–Akzsuzst (össztáv: 403 km, ebbõl szelektív szakasz: 327 km). Autósok: 1.  David Gerard, Gerard Dubuy (francia, Optimus) 4:35:52, 2. Gomez, Lavergne (francia, Optimus) 6:27 p h., 3. Martin, Bigot (francia, Volkswagen Buggy) 7:32 p h., …7. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Mokka) 26:49 p h.. Kamionosok: 1. Tomas Tomecek, Ladislav Lala (cseh, Tatra) 5:17:29 p h., 2. Sibalov, Amatics, Kisamijev (orosz, Kamaz) 44:49 p h., 3. Jacinto, Teixeira, Cochinho (portugál, MAN) 1:30:26, …5. Kovács, Czeglédi, Ács (magyar, Scania) egyelõre idõ nélkül. Motorosok: 1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 5:04:41, 2. Newland (brit, KTM) 15:42 p h., 3. Jesus Sousa Jr. (portugál, KTM) 37:05 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Kanat Sagirov, Vitalij Jevtyekov (kazah, ukrán, Toyota Hilux) 41:35:41, 2. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 26:43 p h., 3. Sabatier, Rizzardi (francia, Bugga One) 1:41:28 ó h, …13. Szalay, Bunkoczi 15:30:02 ó h. Kamionosok: 1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev 45:38:02, 2. Tomecek, Lala 2:41:15 ó h., 3. Jacinto, Teixeira, Cochinho 3:26:55 ó h., …5. Kovács, Czeglédi, Ács – egyelõre idõ nélkül. Motorosok: 1. Pal Anders Ullevalseter 46:16:16, 2. Newland 5:57:14 ó h., 3. Hamard (francia, Husqvarna) 6:32:59 ó h.

 

Dakar 2019 összetett állás
Frissítve: 2019-01-17
20.
helyezés
Szalay Balázs
Bunkoczi László
Élő időeredmények: dakar.com
Elkezdődött az előregisztráció a 17. Africa Eco Race-re!
Az Africa Eco Race 2026 még izgalmasabb kalandot ígér. Miután előzetes hozzáférést biztosítottunk a 2025-ös kiadás versenyzőinek, most elérkezett az idő, hogy a szélesebb közönség számára is megnyissuk az előregisztrációt. 🚨 Figyelem! A helyek száma erősen korlátozott, és néhány kategória már majdnem betelt! IRÁNY 2026: EGY ÚJ KORSZAK KEZDETE Sok újítás a 17. Africa Eco […]
Olvasd tovább
2025-02-18
AFRICA ECO RACE – A 16. AFRICA ECO RACE DIADALMAS LEZÁRÁSA LAC ROSE-NÁL
A 16. Africa Eco Race látványos módon ért véget a Lac Rose ikonikus partjánál, folytatva Thierry Sabine által ihletett afrikai rally hagyományát. A szimbolikus utolsó szakaszon a versenyzők a tengerparton haladtak végig, tömeges rajtokkal egymást követő hullámokban (a végső eredményeket már az előző napi, Mpal szakasz vége lezárta). A célba érkezőket lelkes tömeg fogadta, ünnepelve […]
Olvasd tovább
2025-01-14
AFRICA ECO RACE – A 16. AFRICA ECO RACE GYŐZTESEI
Az Africa Eco Race újabb izgalmas különlegessége: A 11. szakasz a mezőnyt Szenegálba vezeti, ahol egy egyedülálló speciális szakasz vár rájuk a szahéli szavannán. Ez a szakasz várhatóan döntő lesz a végső eredmények szempontjából. A homokos terep egy szafarihoz hasonló élményt nyújt, tele kihívásokkal, amelyek a baobabok és akáciák között kanyarog. A mauritániai szakaszokhoz képest […]
Olvasd tovább
2025-01-13