A rendezvényrõl természetesen Szalay Balázs sem hiányozhatott, hiszen amellett, hogy versenyzõként ott lesz a január 1-jei rajtnál, õ a viadal hivatalos közép-kelet-európai képviselõje is.
A legendás terepraliverseny mezõnye január 1. és 15. között az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig átszel három országot, Argentínát, Chilét és Perut. Utóbbi elõször szerepel az útvonalban, s egyúttal a 27. ország, amely vendégül látja a Dakar-ralit. A 2012-es versenyen 465 jármû áll rajthoz, ami 15 százalékos növekedést mutat az elõzõ évhez képest.
Homokon, dûnék között és pampákon száguld a mezõny, amelynek meg kell másznia az Andok csúcsait (ahogy az utóbbi években mindig), hogy átérjen a világ legszárazabb sivatagjába, az Atacamába, s akkor azokról a nehézségekrõl még nem is beszéltünk, amelyek Peruban várják a versenyzõket. Õrült, aki megpróbálja megjósolni a végeredményt, hiszen a Dakar mindig kiszámíthatatlan, ráadásul Szalay Balázs szerint a négy dél-amerikai viadal közül ez ígérkezik a legnehezebbnek.
„Az afrikai Dakarokon ha valaki túljutot Mauritánián, egy kicsit fellélegezhetett, mondhatta, hogy túl van a nehezén. Most azonban az utolsó elõtti illetve az azt megelõzõ lesz a verseny két legnehezebb napja. A rendezõk ezzel azt akarták elérni, hogy az utolsó pillanatig izgalmas legyen a küzdelem, s akár a legvégére is tartogasson fordulatot, az említett két napon ugyanis biztosan sokan kiesnek majd. Szóval nehéz lesz… De én azt mondom, a könnyû Dakar nem Dakar” – mondta Szalay, aki az elmúlt idõszakhoz hasonlóan ezúttal is Bunkoczi Lászlóval vág majd neki a versenytávnak.
A 11. Dakar-ralijára készülõ pilóta elmondta azt is, a sajtótájékoztatón több mint háromszázan (újságírók, versenyzõk, csapatvezetõk) vettek részt, vagyis óriási volt az érdeklõdés. Ezt mutatja az is, hogy 65 jelentkezõ nevezését vissza kellett utasítaniuk a rendezõknek, mert betelt a létszám.
Ami a mezõny összetételét illeti, a franciák visszavették az uralmat: az indulók 28 százaléka származik ebbõl a nemzetbõl (legutóbb az argentinok voltak a legtöbben), a közép-kelet-európaiak száma pedig 18 százalékkal nõtt az egy évvel ezelõttihez képest.
A 2012-es Dakar-rali útvonala (az autósoknak)
Január 1.: Mar Del Plata – Santa Rosa de la Pampa
(összekötõ szakasz: 796 km, szelektív szakasz: 60 km)
Január 2.: Santa Rosa de la Pampa – San Rafael
(összekötõ szakasz: 486 km, szelektív szakasz: 290 km)
Január 3.: San Rafael – San Juan
(összekötõ szakasz: 293 km, szelektív szakasz: 208 km)
Január 4.: San Juan – Chilecito
(összekötõ szakasz: 388 km, szelektív szakasz: 326 km)
Január 5.: Chilecito – Fiambalá
(összekötõ szakasz: 246 km, szelektív szakasz: 177 km)
Január 6.: Fiambalá – Copiapó
(összekötõ szakasz: 394 km, szelektív szakasz: 247 km)
Január 7.: Copiapó – Copiapó
(összekötõ szakasz: 154 km, szelektív szakasz: 444 km)
Január 8.: szünnap
Január 9.: Copiapó – Antofagasta
(összekötõ szakasz: 209 km, szelektív szakasz: 477 km)
Január 10.: Antofagasta – Iquique
(összekötõ szakasz: 9 km, szelektív szakasz: 557 km)
Január 11.: Iquique – Arica
(összekötõ szakasz: 317 km, szelektív szakasz: 377 km)
Január 12.: Arica – Arequipa
(összekötõ szakasz: 120 km, szelektív szakasz: 478 km)
Január 13.: Arequipa – Nasca
(összekötõ szakasz: 440 km, szelektív szakasz: 246 km)
Január 14.: Nasca – Pisco
(összekötõ szakasz: 76 km, szelektív szakasz: 276 km)
Január 15.: Pisco – Lima
(összekötõ szakasz: 254 km, szelektív szakasz: 29 km)