Papírmunka. Ki az, aki ezt szereti? Nos, nem túl sokan, az autóversenyzõk között pedig valószínûleg egyet sem találni.
Viszont kötelezõ, úgyhogy muszáj vele elmolyolni minden verseny elõtt. Ezt hívják adminisztratív és technikai gépátvételnek.
Amely a Dakaron sokkal, sokkal nagyobb szabású, mint bármely más versenyen, hiszen sokkal, sokkal több sportoló rajtol itt, mint bármely más terepraliviadalon, arról nem beszélve, hogy ezt a procedúrát mindenkinek végig kell csinálnia: versenyzõnek, újságírónak, szervizesnek, kísérõautónak – ami testvérek között is körülbelül ezer jármûvet jelent.
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõs csütörtökön késõ este érkezett meg a tengerparti üdülõvárosba, Mar del Platába és nem pihenhetett túl sokat, hiszen fel kellett készítenie a jármûveket (az Opel Antarát, a MAN versenykamiont és a szervizkamiont) a péntek kora délutáni gépátvételre.
A fiúk dolgoztak, Szalay és Bunkoczi intézkedett, szóval minden folyt a jól megszokott medrében, mígnem délután kettõkor eljött az idõ és el kellett kezdeni a pecsétek gyûjtését. Pecsét a befizetésekrõl, pecsét arról, hogy beszerelték az autóba a mûholdas navigációt, a mûholdas követõrendszert (Iritrack) az elõzést segítõ Sentinelt (amely olyan hangot ad, ha a hátul jövõ közel ér az elõtte lévõhöz, hogy beszakad az ember dobhártyája), pecsét a mûholdas telefonról, az orvosi kórképrõl (milyen gyógyszert szedsz, van-e allergiád, kit értesítsenek, ha megsérülsz, ilyesmik…), az üzemanyagról, a biztosításról… Körültekintõ rendszer – a szervezõk az évek alatt a tökélyre fejlesztették, hogyan teremthetnek tiszta viszonyokat. Mert mindenkinek egyszerûbb, ha tisztáznak mindent elõre, ez esetben ugyanis menet közben nem vetõdhetnek fel kérdések.
„A papírmunkára azt szoktuk mondani, ez a szükséges rossz. Ilyenkor a versenyzõk persze már nagyon mennének, szeretnének ott lenni a rajtnál, nem is a ceremóniára gondolok itt, hanem az igazi rajtra, az elsõ szakaszra. Persze, mindig jó túllenni az ellenõrzésen, hiszen utána az ember pihenhet egy kicsit. Erre most szükség is lesz, mert kissé elfáradtunk a hosszú úton és még nem volt idõnk kialudni magunkat. Szilveszter napján biztosan késõn kelek, hiszen akkor csak a versenyzõi eligazításon kell részt venni, majd pedig a rajtceremónián, ami nagyszabásúnak ígérkezik, hiszen kora délután kezdõdik és este tízig tart – állítólag több mint egymillió szurkolót várnak a helyszínre” – mondta Szalay Balázs, aki csapatával magyar idõ szerint éjjel tizenegykor esett át az adminisztratív ellenõrzésen és utána következett még a technikai…
Mondhat bárki bármit, a Dakarnak ez az egyik legnehezebb napja a versenyzõk számára.