Dakhlába tartunk ezen az utolsó marokkói szakaszon, amelyet a várva várt pihenőnap követ. Egy hosszú, 629 km-es szakasz, amelyből 431 km a speciális szektor. A napot nagy fordulatok jellemezték Dél-Marokkó hatalmas homokos területein. A versenyzők a dűnéken kezdtek, majd gyors, gördülékeny pályákra tértek át. Ez az ötödik szakasz számos meglepetést és változást hozott az ideiglenes rangsorban. Most minden versenyző és a támogató csapatok kihasználják ezt a vasárnapot, január 5-ét, a pihenőnapot, hogy regenerálódjanak, és gondoskodjanak a testükről és a gépeikről, amelyeket megviselt az első hét.
Drámai fordulat a motoros kategóriában: a 150. kilométernél az összetett állás első három helyezettje rossz irányba tért. Alessandro Botturi, aki az élen haladt, navigációs hibát vétett, és magával sodorta üldözőit, Jacopo Ceruttit és Pål Anders Ullevålsetert is.
Eközben Nicolas Charlier, aki a negyedik helyről indult, úgy döntött, hogy inkább saját térkép-olvasási képességére hagyatkozik. Ez a döntés kifizetődött a belga versenyző számára, aki lenyűgöző szakaszgyőzelmet aratott. Ezzel szemben a három favorit jelentősen lemaradva ért célba: Jacopo Cerutti a 35. helyen (+47’), Alessandro Botturi +50’ hátránnyal, míg Pål Anders Ullevålseter +51’ idővel.
Az összetett rangsorban Jacopo Cerutti megőrzi vezető helyét, mindössze 1 perc 30 másodperces előnnyel Botturi előtt, míg Francesco Montanari a harmadik helyen áll, 1 óra 22 perces lemaradással csapattársához képest. Az ötödik szakaszon nyújtott nagyszerű teljesítményüknek köszönhetően Guillaume Borne és Nicolas Charlier a 4. és 6. helyre léptek előre. Pål Anders Ullevålseter viszont az 5. helyre csúszott vissza.
A feszültség továbbra is magas, ahogy közeledik a verseny második hete Mauritániában, ahol a Yamaha és az Aprilia tovább folytatja heves rivalizálását.
Az autós kategóriában Tomas Ourednicek brillírozott, megszerezve első szakaszgyőzelmét 3 óra 28 perces idővel. A cseh pilóta legyőzte Benoît Fretint, aki a szakasz elején egy defekt ellenére mindössze 1 perc 34 másodperces hátránnyal ért célba. Magdalena Zajac a harmadik helyet szerezte meg, 13 perces lemaradással Tomas Ourednicek mögött.
Az autósok napjának legjelentősebb eseménye azonban Vincent Vroninks nevéhez fűződik, aki a szakasz előtt a második helyen állt az összetettben. Egy látványos baleset során a belga pilóta felborult. Szerencsére sértetlenül megúszták az esetet, de kénytelenek voltak feladni a versenyt, ami jelentősen átrendezte a rangsort.
A kamionos kategóriában William Van Groningen, Iveco teherautójával, 1 perc 58 másodperces előnnyel nyerte a szakaszt riválisa, Zuurmond Gerrit előtt. Ez a szakaszgyőzelem fontos pontokat hozott Van Groningen számára, de az összetettben Zuurmond Gerrit továbbra is magabiztos előnnyel, 1 óra 50 perces fölénnyel őrzi vezető helyét.
A raiden is hosszú szakaszt tudhatnak maguk mögött. Az 5. szakasz volt a leghosszabb eddig, amikor a verseny útvonalán haladtak. Nagyjából 70 kilométeres szakaszon élvezték a dűnéket. A homokdűnéket felváltotta a végeláthatatlan kősivatag, ahol mintegy 110 km-t tettek meg. Mindkét autó a nehéz terephez képest jól viselkedett, hiszen jelentősen eltérnek a versenyautóktól. A szakaszt ugyan egy defekttel zárták, amit a helyi benzinkútnál sikerült is megoldani, de ez sem árnyékolta be a napjukat.
Színesitette még a kalandot egy navigációs kihívás is, mivel legalább 40 kilométeren keresztül nem volt megfelelő jelük. Ez amiatt okozhatott volna problémát, mert a GPS mutatja ilyenkor is az utat, de nem valós időben teszi és nem vezet el a tájékozódási pontokhoz. A napot mindkét autó sikeresen teljesítette, a pihenőnapot pedig takarítással, rendrakással és természetesen pihenéssel tervezik tölteni.
Forrás: Cédric Bret – www.africarace.com