Tíz éve nem fordult elõ velük ilyesmi. Ásni ástak korábban is, na de ennyit… Ennyit már jó régóta nem.
Elõre lehetett tudni, hogy nem lesz könnyû nap, hiszen az Africa Race leghosszabb szelektív szakasza várt a mezõnyre: 466 kilométer. S volt ebben minden: köves, gyors szakasz és persze vendégmarasztaló dûnék is, ahogyan az egy mauritániai pályától elvárható.
Szalay Balázsnak és Bunkoczi Lászlónak nem is lett volna gondja ezzel, pontosabban 300 kilométerig nem is volt. Jean-Louis Schlesserrel játszottak macska-egér játékot: elõbb õk voltak elõl (lévén másodikként rajtoltak), majd a francia, megint õk és megint a francia. Szóval jó kis csata zajlott, egészen addig, amíg a motorból dõlni nem kezdett az olaj.
„Tudtam, hogy folyik az olaj, mert a szélvédõn kente szét az ablaktörlõ – mondta Szalay Balázs. – Alig láttam ki, de ez volt a legkevesebb bajom, mert kezdett elfogyni a motorból az erõ. Háromszázhúsz kilométer körül akadtunk el elõször, s attól kezdve folyamatosan ástunk. Méterrõl méterre küzdöttük elõre magunkat a homokfutókon. Elsõre még lelkesen ugrottunk ki, és ástunk, mint a gép, ötödikre már valamivel lomhábban, tizedszerre pedig már teljesen kókadtan. De azért küzdöttünk, és vártuk, hogy megérkezzen Kovács Miki.”
„Én mondtam Balázsnak, hogy ne elõre felé ássunk, mert ott egy hegy van, de azt hajtogatta, hogy ott szilárd a talaj. Utóbb aztán elkezdtünk visszafelé araszolni, és azon az akadályon még valahogy túljutottunk. De alig ment át a dûnén a Mokka, még utol sem értem a homokfutókkal, már megint ott vesztegelt a homokban. Mondtam is neki, hogy ez egyáltalán nem fair…”
Ástak, ástak, másfél órával késõbb pedig jött a sárga Scania, Kovács Miklóssal a volánjánál, és magára vállalta a mentõangyal szerepét. Két kilométeren keresztül rángatta maga mögött az Opel Mokkát, de úgy, hogy közben még ugrattak is.
„Már hétfõn is éreztük, hogy baj van, valószínûleg nem megfelelõ oktánszámú benzint tankoltunk Dakhlában – mondta Szalay. – De mára vált súlyossá a helyzet, mert annyira erõtlen volt a motor, hogy a végén már sík terepen is elsüllyedt a homokban. Köszönjük Mikinek, hogy kihúzott, ha nem segít, még mindig ott lennénk. Ezen a napon alaposan begyakoroltuk az ásást, úgyhogy várjuk a holnapi szakaszt” – mondta Szalay, akinek a csapata kora délután elkezdte a munkát, és mindent megtesz azért, hogy újra versenyképes állapotba hozza az Opel Mokkát.
Szalayék az összetettben a kis ásószakkör ellenére tartják a hatodik helyüket az autós mezõnyben, míg Kovács Miklós (akinek a Scaniájában eltört két laprugó a vontatás közben) továbbra is a harmadik helyen áll az összetettben.
AFRICA RACE
7. szakasz, Chami–Akjoujt (össztáv: 534 km, ebbõl szelektív szakasz. 466 km). Autósok: 1. Jean-Louis Schlesser, Thierry Magnaldi (francia, Schlesser Buggy) 4:55:08, 2. Y. Fromont, J. Fromont (francia, Buggy) 4:02 perc hátrány, 3. Loomans, Driesmans (belga, Toyota Hilux) 30:17 p h., …15. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Mokka) 1:43:30 óra h. Kamionosok: 1. Tomas Tomecek, Vojtech Moravek (cseh, Tatra) 5:17:46, 2. Essers, Lauwers, Boerboom (belga, MAN) 37:04 p h., 3. Jacinto, Marques, Cochinho (portugál, MAN) 50:10 p h., 4. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 56:22 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Jean-Louis Schlesser, Thierry Magnaldi 23:22:56, 2. Loomans, Driesmans (belga, Toyota Hilux) 1:19:37 ó h., 3. Turon Barrere, Martineau (francia, Buggy) 2:36:17 ó h., …6. Szalay, Bunkoczi 3:41:28 ó h. Kamionosok: 1. Tomas Tomecek, Vojtech Moravek 26:55:24, 2. Jacinto, Marques, Cochinho 1:11:19 ó h., 3. Kovács, Czeglédi, Ács 2:07:25 ó h.