Tegnap délután a top pilóták és gyári versenyjármûvek átvételeivel fejezõdtek be az idei Dakar Rally adminisztratív és technikai átvételei. Ezt követõen összesen 362 jármû gurulhat fel a rajtpódiumra ma este Buenos Airesben és vághat neki a Dakar távjának: 151 motor, 25 quad, 134 autó és 52 kamion.
Az átvételeken mindig megnõ a népsûrûség, amikor megjelennek a nagy pilóták, megtelik a terem a sajtó képviselõivel, rajongókkal és egyéb érdeklõdõkkel. Ilyenkor elindulnak a találgatások, hogy vajon ki lesz az idei Dakar nagy esélyese.
A motorosok kategóriájában a spanyol Marc Coma a címvédõ, de nagy csatát kell vívnia majd a francia Cyril Despres-vel, ha idén is a dobogó tetejére szeretne állni. Az elmúlt négy évben õk ketten birtokolták felváltva a Dakar motoros gyõztese címet. „Csakugyan nagyon régóta vívjuk már egy mással ezt a harcot. Mióta versenyzem, 16 gyõzelmet szereztem a terepraliban, de Marc Coma is csak a Marokkó Rallyn kaparintotta meg a 17. gyõzelmi kupáját. Ez tényleg így van, mindig csak egy hajszálnyi idõkülönbség van köztünk.” – nyilatkozta Despres.
Az autósok mezõnyében is hatalmas csatára számíthatunk, legalábbis ezt ígéri a Volkswagen gépátvételen megjelent öt Touaregje. Már csapaton belül is nagy harcot vív majd a „Matadornak” nevezett Carlos Sainz, valamint a quatari Nasser Al-Attiyah, aki tavaly még a BMW színeiben küzdött a dél-amerikai pampákon. A címvédõ a dél-afrikai Giniel De Villiers a Volkswagen legnagyobb ellenfelének a BMW X-Raid gyári csapatot tartja, ahová a kilencszeres Dakar-gyõztes Stephane Peterhansel a Mitsubishitõl igazolt át. Peterhansel elmondta, hogy a 10. Dakar gyõzelemért jött.
Emellett történt még egy csapatváltás, szintén a Mitsubishi pilótája volt a spanyol Joan Nani Roma, aki Peterhansel csapattársaként szintén a BMW-t erõsíti. Így idén a Volkswagen és a BMW lesz a két nagy rivális csapat, de várhatóan ott lesz köztük az élmezõnyben Robby Gordon (USA, Hummer), aki egész biztosan megnehezíti majd mindegyik top pilóta dolgát.
Sajnos magyar versenyzõ idén nem jutott ki a Dakarra, de egy magyar licenszes indulója akad azért a mezõnynek, mégpedig a magyar bajnoki cím elnyerõje, a cseh Miroslav Zapletal és navigátora, Tomaz Ourednicek. A cseh páros tavaly a kilencedik helyen végzett a sivatagi viadalon, így idén a 309-es rajtszámmal kereshetjük õket a fekete-narancssárga Mitsubishi Strakar fedélzetén.
A rajtceremónia a híres Buenos Aires-i obeliszknél lesz, ahonnan legördülve nekiindul a mezõny a 9030 km-es távnak Argentínába és Chilébe. A hagyományoktól eltérõen az elsõ napon nem tartanak prológot, ma csupán egy 317 km-es összekötõ szakasz megtételével jutnak el a versenyzõk Colon városába.
Az útvonal épp az ellenkezõ irányú, mint a múlt évben, idén északon lépik át a chilei határt és tartanak dél felé. Az argentín pampákat az utolsó napokon kell átszelniük a versenyzõknek, úgy érik majd el Buenos Airest, amely egyben a befutónak is otthont ad.
Az idõeltolódás a magyar idõhöz képest -5 óra, így a rajtceremónia hazai idõ szerint a késõ esti órákban kezdõdik el.