Az A.S.O. (Amaury Sport Organisation) Budapesten május 24-én tartotta a Dakar Rally 2008 sajtó9tájékoztatóját, melyen részt vesz Etienne Lavigne versenyigazgató, Dakar fõszervezõ, Frédéric Lequien megbízott motorsport igazgató, Szalay Balázs, az A.S.O. kelet-európai képviselõje, Dr. Ujhelyi István államtitkár, Frederico Costa, a portugál Nemzeti Turisztikai Hivatal képviselõje, valamint a rendezvény díszvendége, a tízszeres Dakar-gyõztes Stephane Peterhansel.
Mivel a sivatagi versenyt immáron 30. alkalommal rendezik meg a szervezõk, úgy döntöttek, új színt visznek a Dakar Rally életébe. Épphogy csak kicsomagoltak a szenegáli útról, már hozzá is láttak a 2008-as rali megszervezéséhez, az útvonal megtervezéséhez. A munka, melynek nekiláttak – elõbb térképeken, majd a szabadban – új kalandokkal kecsegtet a résztvevõk számára.
A verseny – immár harmadszorra – Portugáliából indul majd, és áthalad Marokkón, Mauritánián és Szenegálon. A gyorsasági szakaszok össztávja közel 6000 kilométer lesz, a 2002-es verseny óta a leghosszabb mért szakaszokat tartalmazza majd.
Úgy döntöttünk, megváltoztatjuk az idei nevezési procedúrát, hogy megkíméljük a csapatokat és versenyzõket a nevezési határidõ elõtti kapkodástól és pániktól, és hogy egy gondosan kiválogatott mezõnyt hozhassunk össze. A hatalmas követelmények miatt az utóbbi években kénytelenek voltunk néhány jelentkezõt visszautasítani, ez persze azzal jár, hogy a beérkezõ nevezéseket alaposan áttanulmányozzuk. Ebbõl kifolyólag a határidõt meghosszabbítottuk, május 15-tõl június 22-ig lehet nevezni. Ezen új idõbeosztás segíti munkánkat abban, hogy 2008-ban a január 5-i lisszaboni startnál egy rendkívül erõs mezõny állhasson rajthoz.
Etienne Lavigne
Dakar Fõszervezõ
ÚTON DAKAR FELÉ
NAPTÁR
2008. január 2-3. és 4-e délig: Adminisztratív ellenõrzés és gépátvétel
2008. január 4., este: Szervizcsapatok útbaigazítása, Versenyzõk útbaigazítása
2008. január 5-20.: Portugália, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia, Mali és Szenegál átszelése.
2008. január 13.: Pihenõnap Nouakchottban
2008. január 20.: Cél – Díjkiosztó ünnepség.
A VERSENY ÚTVONALA
A 2008-as Dakar megtervezése önmagában kihívással – az útvonal kijelölésével – kezdõdött. A tervezett szakaszok a változatos afrikai terepen keresztül vezetik majd versenyzõinket, de ebben az évben jóval sportosabb töltettel. Az idei tervezett útvonal az elõzõ évhez képest hosszabb gyorsasági szakaszokat tartogat; a 2007-es évben egyes változások miatt a mért össztáv 4300 km volt, míg 2006-ban a mért szakaszok együttesen meghaladták a 4800 km-t. Jövõ év januárjában a versenyzõk egy több mint 6000 km-es off-road kalandra készülhetnek, így a betonúton megtett szakaszok jócskán lerövidülnek.
Portugália – Ismerõs terep
A mondás szerint a „szokás hatalma” itt is gyõzedelmeskedett. Ez tavaly mind a szervezõkre, mind a versenyzõkre igaz volt, hiszen a 2006-os év után 2007-ben is Lisszabonból indult a verseny. A fehér falú város nem csupán a verseny minõségi elvárásainak felelt meg, hanem a résztvevõknek is kecsegtetõbb látvány volt a lelkes szurkolótáborral telített város. Mintegy egymillió rajongó állt sorfalat az Afrikába vezetõ gyorsasági szakaszok mentén 2007-ben. A lendületes rajongás eredményeképp a versenyzõk teljesen más lelkülettel haladtak végig a kijelölt pályákon.
Marokkó – Kapu Afrikába
Marokkónak mindig kulcsszerepe volt a Dakar kalandban, mivel ez a „kapu Afrika felé”, és egyben az elsõ trükkös pályák kezdete is. A pilótáknak a starttól fogva igencsak nyitott szemmel kell járniuk, hiszen nagy meglepetések érhetik õket, úton-útfélen. A kétszeres Dakar gyõztes – Hiroshi Masuoka – például pár guruló hordóval találkozott szembe Er Rachidia és Ouarzazate között 2006-ban, melyek megállásra késztették. Pedig a neves versenyzõ 11szer teljesítette már a ralit 1994 és 2004 között. Az elõzõ évben Vladimir Chagin borult fel ugyanazon a szakaszon a Kamazzal, pedig jó úton haladt a rekordmennyiségû címek beszerzése felé.
Mauritánia – Teljes gõzzel a sivatagban
A verseny Mauritániát átszelõ része mindig fordulópont a Dakar ralin. Mauritánia homokján – mely 1983 óta ad otthont a verseny e szakaszának – bármi megtörténhet. Az ország lebilincselõ és lélegzetelállító tájai közt elhaladva azonban a versenyzõknek nem szabad megfeledkezniük róla, hogy a navigáció a legfontosabb ezen a terepen. A versenyzõk közötti idõkülönbséget órákban fogják mérni a Nemán és Ayoun-El-Atrouson átvezetõ úton, Atarból Nouakchott felé. Cyril Despres-nek 2004-ben szertefoszlott épp emiatt gyõzelemrõl dédelgetett álma is, miután több mint egy órát maradt távol a kijelölt pályáktól Tidjikja mellett.
Szenegál – a vonal átlépése
Szenegál és jelképértékû fõvárosa a világ legnagyobb rali eseményével társítható. A versenyzõk célba érése az ünneppel és szenvedéllyel egyenlõ, és a szenegáliak lelkesedését, érdeklõdését is felkelti. Bár a háromhetes kalandnak megfelelõbb célt, mint Dakar, alig találhattak volna, az odavezetõ út rendkívül kalandos és embert próbáló. Szenegál türelemre és emberségre tanítja az ott megforduló embereket. Marc Coma 2007-ben épp Szenegálban törte össze autóját az elsõ pár kilométer megtétele után, pedig vezetõ pozícióban volt az elsõ afrikai szakasz óta.
SPORT
A verseny szabályai az összes résztvevõ kívánsága alapján álltak össze az évek során. A rali ismét nagyszerû kalandot ígér, közelebb hozván annak értékeit. Rajongóit lenyûgözni készül, míg a versenyzõket sodorja majd a megjósolhatatlan események sorozata, ahol az amatõrök is bizonyíthatják rátermettségüket. A navigációra helyezzük a hangsúlyt, ami sokat segít az amatõröknek a profikkal szemben, mert így a köztük lévõ különbség kevésbé élezõdik ki, és könnyebben egyensúlyban marad.
A Dakar 15 szakasza próbatétel és navigáció Lisszabon és Dakar között autós, motoros, kamionos és quados résztvevõkkel.
Szakasz = két város közötti teljesítendõ útvonal. Az adott naptól függõen gyorsasági és egy-két összekötõ szakaszt is tartalmaz.
Szelektív szakasz = mért szakaszként is emlegetik. A szakasz azon része – pályán, vagy azon kívül teljesítve -, amelyen a versenyzõk idejét mérik két idõellenõrzõ állomás között. Az ezen a szakaszon mért idõkbõl áll össze a versenyzõk helyezése.
Összekötõ szakasz = az a rész, általában aszfaltút, mely a gyorsasági rajtjához és a szelektív szakasz céljából a táborhoz vezeti a versenyzõket. Itt nincs idõmérés, de van egy idõlimit, mely alatt a versenyzõknek át kell rajta haladniuk.
Tábor = a versenyzõk, szervezõk, szervizcsapatok és a sajtó találkozóhelye. Minden esetben repülõtér közelében helyezkedik el.
Navigáció = Eltérõen a WRC versenyektõl, ahol az itiner sok mindent jelöl, a versenyzõk magukra vannak utalva abban, hogy az ellenõrzõpontokat és idõellenõrzõket megtalálják. A tábornál az elõzõ szakaszok befejeztével kapják meg az itinert.
Itiner = Dokumentum, mely tartalmazza az utasításokat, a követendõ útvonalat, a távolságokat és az esetleges veszélyeket. A versenyzõk a méterszámláló segítségével használhatják itinerüket.
GPS = Alap funkciójára korlátozva iránytûként használhatják, de a korlátozás -bizonyos büntetések ellenében – feloldható; amennyiben egy versenyzõ elkeveredik, a GPS lehet segítségére. Emlékeztetõnek is kiváló, hogy a versenyzõk betartsák a szakaszok kiszabott sebességhatárait.
Iritrack = Olyan rendszer, mely szatellit segítségével küld információt. Minden jármû számára kötelezõ. Lehetõvé teszi, hogy a versenyzõ a PC-vel (versenyközponttal) kommunikálhasson, és veszély esetén tudassa a szervezõkkel a pontos helyét.
Ellenõrzõpontok (CP) = kötelezõ ellenõrzõpontok a szelektív szakaszokon. A versenyzõk menetlevelét minden ellenõrzõpontnál elkérik.
Idõellenõrzõk (CH) = minden összekötõ és gyorsasági szakasz elején és végén.
Eredmények
Napi eredmény = az a helyezés, mely az egyes versenyzõk szelektív szakaszon elért eredményén alapszik.
Szakaszeredmény = a szabálykönyv alapján a lehetséges büntetõk figyelembevétele után megállapított helyezés a verseny tisztviselõi által.
Összesített eredmény = Az egyes szakaszok idõeredményeit összesítõ helyezés.
Start = minden nap, elõbb a motorosok, majd az autósok, végül a kamionok indulnak el, az elõzõ napi eredmény alapján. Ez a szabály viszont tartalmaz kivételeket:
Az elsõ Portugál szakasz = a motorosok rajtszámuk fordított sorrendjében startolnak.
Az utolsó szakasz = a motorosok az összesített szerinti helyezésük fordított sorrendjében startolnak.
Kamionok = az elsõ mauritániai szakaszon összekeverednek az autósokkal.
Méltányosság
Számos technikai intézkedést hajtottak végre a benevezett gyári csapat autóin, mivel a szervezõk kettõs célja, hogy az autók teljesítményét csökkentsék, és a szintbeli különbségeket mérsékeljék. Ez évben a levegõszûkítõk átmérõjét egy milliméterrel csökkentik, az autókat pedig 6 helyett 5-fokozatos sebváltókkal szerelik fel.
A versenyzõk egy-két szakaszt szervizjármûvek nélkül tesznek majd meg, ezeken a szakaszokon csakis egymásra vannak utalva. Ez abban segít, hogy a profik és amatõrök közötti különbséget limitálják, hisz a profik mögött jóval nagyobb háttércsapat áll.
2008-ban az amatõr nevezõk versenyére is nagyobb hangsúly kerül. A 15,000 Euros díjat az Elf-fel szövetségben a legjobb motorosnak szánják a szerviz nélküli motorosok kihívásának keresztelt versenyben. Ebben a kihívásban olyan versenyzõk vesznek részt, akik nem rendelkeznek szervizcsapattal. A díjat a rali végén osztják ki.
Számos szakasznak lesznek a motorosok, az autósok, és a kamionosok számára külön kijelölt útvonalai, de a rajt és a cél minden esetben megegyezik. Ezáltal csökkennek a keskeny utakon való elõzésekkel járó problémák, és a motoros versenyzõk így profibb technikát követelõ, nehezebben elérhetõ terepeken is megmérettethetnek.
A Foum Zguid táborhelyi élményekbõl kiindulva a 2008-as Dakarra külön motoros tábort terveznek a szervezõk egy bizonyos szakaszon. Ezen a táborhelyen a motorokat a külön nekik szánt szervizterületre viszik, ahol csak a versenyzõk szervizelhetik azokat.
Új tehetségek
Dakar Enduro Kihívás FFM (2006): a Francia Enduro Bajnoksággal egyidõben került megrendezésre a verseny, melynek gyõztese mentesült a 2007-es Dakar nevezési díja alól. A lehetõséggel Fabien Planet élhetett, aki a sivatagi kihívást a 12. helyen fejezte be. A 2008-as rali indulóinak is lesz hasonló lehetõsége. A versenyen minden olyan versenyzõ részt vehet, aki még a Francia Enduro Bajnokság minden szakaszát teljesíti, és aki még nem vett részt a Dakar ralin vagy a rali Világbajnokságon.
A BIZTONSÁG MÉG MINDIG RÖGESZME
A veszélyhelyzetek kiküszöbölése — mely a versenyzõket, illetve a rali nézõit érintheti – folyamatosan napirenden van. A tavaly megszabott útbiztonsági terveket idén a 2008-as versenyhez megújítják.
Útbiztonsági Tervezet (RSP)
Az Útbiztonsági Tervezetet a 2007-es Dakar versenyre hozták létre. A hatóságokkal együttmûködve, melyeken a rali áthalad, felmérték a korlátokat és a lehetséges veszélyforrásokat. Az RSP-nek számos fázisa van; együttmûködés, információ/versenyrend, dokumentáció, megelõzés, biztonság és ellenõrzés, büntetések.
Együttmûködés
– 200 000 Eurot költenek jelenleg Afrikában az RSP-re.
– Júliusban és decemberben az ASO és az érintett országok hatóságai összeülnek.
– Mauritániában megalakult egy motoros rendõregység, melyet a francia CRS hozott létre az ASO költségén.
– A Dakar idejére kiélezett útbiztonsági tervezet a helyi lakosságra az év többi részében is kihat.
Információ/Versenyrend
– Az RSP õrsök 13-tagúak (6 rendõrtisztet és 2 tûzoltót is beleértve), hat jármûvük reflektorral, speciális mûszerekkel és rádió-adóvevõvel felszerelt.
– Az RSP õrsök feladata az is, hogy a helyi tiszteket is kiképezzék, és azok felválthassák majd õket a lakosság informálásában. Kötelesek brigádfõnököket is választani és kiképezni (2007-ben több mint 200-at képeztek ki), a rali idejére, akik a faluk mellett teljesítenek szolgálatot.
– A Total Outre Mer és az ASO elkötelezték magukat amellett, hogy mintegy 7500 környékbeli diákot oktatnak az eseménnyel kapcsolatban, mindezt tavaly januárban Kayes környékén. Iskolaigazgatókat és tanárokat is felkészítettek.
Dokumentáció
Versenyzõk részére:
– A szerviz itiner pontosabb és jobban informál a falukat átszelõ szakaszokról is.
– A szervizútvonal számára külön térkép készült.
– A vezetés idejét taglaló dokumentum, a rajtok idõpontja a táborhelyrõl és a többi információ kiosztásra került.
– A veszélyzónákban való magatartás ismertetésérõl filmet vetítettek a gépátvételnél, majd bõvebb magyarázatot kaptak a verseny résztvevõi a lisszaboni útbaigazításon.
– A rali összes szereplõje kapott egy útbiztonsági tervezeti ismertetõt, hogy a biztonsági szabályokkal tisztába jöhessenek.
Lakosok részére:
– A Total és az RSP õrsök mintegy 12 000 képregényt és 700 posztert osztottak szét a falvaknak.
– 600 biztonsági készletet osztottak ki, mely tartalmazott pólókat, sapkát, fluoreszkáló narancssárga zászlókat, sípokat és biztonsági tekercseket.
Biztonság
– Az RSP õrsök a rali áthaladását megelõzõen pár órával látnak neki munkájuknak a faluban.
– Az RSP õrsök meggyõzõdnek arról, hogy a rendõrerõk felkészültek és helyükön vannak-e?
– Az RSP õrsök elhelyezkednek a legveszélyesebbnek ítélt falukban a rali idejére.
– Azok a jármûvek, amelyek a mezõny áthaladása elõtti végsõ ellenõrzésben vesznek részt, szintén az RSP õrsök segítségeként szolgálnak.
Ellenõrzés és Büntetések
– A marokkói rendõrtisztek radaros ellenõrzõ pontokat állítanak fel a fõ útvonalakon.
– Egy 5-tagú csapat napi szintû GPS ellenõrzést tart (melynek részét képezi a sebesség túllépése után kapott büntetés is).
– Továbbítanak minden áthágást a verseny vezetõsége felé, akik kiszabják a büntetést.
– 2007-ben a pénzügyi bírságok összesen 21 650 Eurot tettek ki, mely összeget az Actions Dakar kapta meg.
Sebesség
– A sebességhatár szervizkamionok számára 90 km/h, a szervizautósoknak pedig 110 km/h. A szervezõknek joga van lejjebb vinni a határokat egyes szakaszokon, amelyeket veszélyesnek találnak.
– A falvakban a sebességhatár 50 km/h, de 30 km/h is lehet, attól függõen, hogy milyen veszélyes a terep, melyen áthalad a mezõny.
– 2008-ban több lesz a sebességellenõrzõ, mely mind a versenyzõket, mind a szervizjármûveket szemmel tartja majd. Ehhez igazodva a személyzet – akik a száguldásért járó csekkeket írják – is a duplájára nõ. A sebességkorlátozás a sajtó és rendezõi jármûvekre is érvényes.
Egészségügy
– Ahogyan az 2007-ben is volt, néhány CP csoportnak egészségügyi felszereltsége is lesz. A doktorok jelenléte az ellenõrzõpontoknál biztosítja, hogy a versenyzõk csak megfelelõ egészségi állapotban folytathassák a versenyt, így elkerülve az ebbõl adódó baleseteket.
– Jelentõs erõforrás: 50 ember, 1 teljesen felszerelt Körzeti Kórház (radiológia, mûtõs gárda stb.), 3 erre hivatott helikopter, 14 egészségügyileg felszerelt jármû és 1 felderítõ repülõgép
– Tesztek: az IMF által újonnan bevett szabályoknak megfelelõen a motorosok versenyen való indulásának elõfeltétele egy sportdoktorok által lebonyolított egészségügyi vizsgálat lesz. Az érvényes egészségügyi papír megszerzéséhez szükség van egy stressz tesztre és echókardiográfiára is
A DAKAR ÉRTÉKEI
Motoros, autós és kamionos egységek az egyik oldalon, afrikai falvak, erdõk és a Szahara a másikon. Sokkoló kontrasztnak tûnhet ez a hatalmas lépés a jövõ felé, ám a Dakar egy olyan ösztönzõ erõ, mely a két teljesen más világot közelebb hozza egymáshoz, és különleges kapcsolatot teremt a köztük. Nem csupán a sportot helyezi elõtérbe, más célja is van; hogy megismertessen egy alig ismert kontinenst, és hogy egy humánus érzelmekkel teli gépezetet beindítson, hogy az efféle kaland ízét mindenki megízlelhesse. A Dakar és Afrika közt immár 28 éve tartó kapcsolat mára megérett, kiforrt. Barátságból szoros szövetséggé nõtte ki magát a 2 „felnõtt” kapcsolata, akik munkán és ünnepen egyaránt osztoznak.
Folyamatos felfedezés
Afrika tömény és rendkívül változatos. A Dakar rali 1979 óta folyamatosan fedezi fel a kontinenst, minden országgal közös múltat kreálva, amelyen áthalad. A rali öröksége és történési az eseményt erõsen összefonják, míg Dakar városa – a legfõbb afrikai fõváros, egyben a rali célpontja – szimbólumértékûvé nõtte ki magát.
Együttmûködés
Az A.S.O. az esemény alatt afrikai partnereivel dolgozik együtt, az útvonal meghatározását és a rali összképét is beleértve. A döntéseket közösen hozzák azokkal, akik a terepet a legjobban ismerik. Együttmûködésre a rali által érintett országok minisztériumától is számíthatnak. Az így összeálló küldöttség az, aki az utolsó szó jogával élhet, hogy felállítsa a verseny bibliájaként követendõ szabályokat, érintve az adott országokat.
Változó szenvedély
A Dakar okozta elõnyök nem csupán pénzügyi elõnyök. Ez az elsõrangú sportesemény, a világ legnagyobb ralija az általa látogatott országoknak erõteljes imázst kölcsönöz. A Dakar médialefedettsége ennek a nagyszabású eseménynek részeként a mûsorok, hírek által is bõvül. Ezennel nem politikai megmozdulások, egészségügyi problémák, vagy az aszály jelenik meg a címlapokon, hanem földrajzi és kulturális betekintés egy, a rali által felemelt kontinens – Afrika – arculatába.
Afrika felkavarása
Miközben a Dakar egzotikus hangulatával rendkívüli sikereket arat Európában, addig az afrikai lakosságot is lassacskán meggyõzi. A bûvölet persze nem ugyanolyan szintû, de a kontinensen kétségkívüli sikert arat. Legyen a helyszín Mali, Burkina Faso, vagy Szenegál, a Dakar rali iránti lelkesedés mindenhol töretlen. Ezen túl az út mentén kígyózó szurkolók arcán látható a kifogyhatatlan szenvedély az esemény iránt. Szemmel látható az a lendület, mely a Szaharában a tüntetõ tömegeket diszkrét szurkolókká formálta át.
Afrika lakosainak tisztelete
A Dakar ragaszkodik a kölcsönös megbecsüléshez. Immár 30 éve vendégeskedik Afrikában, és igyekszik, hogy ezt az ajándékot igazi kincsként becsülje meg, és bizonyítsa az eseményre való méltóságát. Ennek tudatában a szervezõk elsõdleges célja és felelõssége, hogy biztosítsák a pályák közelében élõ emberek biztonságát. A Dakar szervezõi és versenyzõi folyamatosan nyitva tartják szemüket, hogy a lehetséges veszélyeket kiiktassák, és azon dolgoznak, hogy ezeket a helyszíneket fejleszthessék.
Környezetvédelem
Afrika tisztelete annyit takar, mint foglalkozni a környezetével, és megóvni azt. A Dakar kellõképp odafigyel, hogy a versenyre kijelölt út mentén a környezetet védje, és hosszútávú programban is elkötelezte magát az SOS Sahel közremûködésével. A program, melyet a közösségi vezetõk igazgatnak, támogatja a helyi fenntartható fejlõdési kezdeményezéseket; egy olyan hozzáállás, mely az A.S.O. elveivel egyezik.
ACTIONS DAKAR – SZILÁRD ÖSSZETARTÁS
2002. szeptember óta az A.S.O. az SOS Sahel partnere egy olyan programnak, mely Nyugat-Afrika környezetvédelmével foglalkozik. Közvetlenül a helyiek kezdeményezésbõl kiinduló projektek alapján megalapult az Actions Dakar, melynek központja a szenegáli Louga. A különbözõ mûveletek közt szerepel a hulladékkezelés, természetes erõforrások (ültetvények, termõföldek, stb…) védelme, vagy a fiatalabb generációt érintõ oktatásügy. A három éve tartó gyümölcsözõ együttmûködés után a tagok újabb három évre hosszabbították meg szerzõdésüket.
Az Actions Dakar számokban
186,000 résztvevõ 65 projektben
953 ember különbözõ csapatokból, akik természetes erõforrás-gazdálkodás képzésben részesültek
600,000 Euro, melynek 75%-át a 6 év alatt az A.S.O. biztosította (2007-ben ez az összeg 120 000 euro volt)
25,989 felnõtt és gyermek felvilágosítása a szakszerû környezetvédelmi teendõkrõl
Talaj- és erdõvédelem, fejlesztés
1,208 erdei tûzhely kiépítése – 888 hektárnyi megmûvelhetõ terület védelme
21,656 megmentett fa, 132,089 ültetett fa, 69 újonnan épített komposztáló és 3 helyreállított dûne
Egészségvédelem és víztisztaság
62 illemhelyet és 62 szennyvízelvezetõ csatornát építettek – 5 medencét alakítottak ki – 85 víztározót helyeztek mûködésbe.
ÖSSZETARTÓ VERSENYZÕK
Az elsõ kút ásásától kezdve a Daniel Balavoine kezdeményezésére megalapult Fondacion Dakar Solidario létrejöttét is beleértve – mely gyógyászati termékeket biztosít az érintett kórházaknak, beleértve személyes projekteket is – a Dakar versenyzõi minden országot támogatnak, amelyet útjuk a verseny alatt keresztez. Egytõl egyig készek, hogy az afrikai országokat önerõbõl is segítsék, így a 2007-es Dakar verseny eredményeképp is több mint egymillió eurót adományoztak Afrikának.
A DAKAR SZÁMOKBAN
– 1979 óta mintegy 13 600 férfi és nõ vett részt eddig a Dakaron.
– Egy kontinens átszelése: Afrika (a 29 Dakar Rally alatt 21 országon ment keresztül a verseny)
– 2007-ben 245 motoros, 180 autós és 85 kamionos egység vett részt az Euromilhoes Lisszabon Dakar versenyen.
– A Dakar olyan verseny, mely mindenki számára nyitva áll, beleértve profikat (20%) és amatõröket (80%) egyaránt.
– Egy esemény, melyen hatalmas tömegek vesznek részt: az új versenyzõk 40%-a motorral, 20%-a pedig autóval nevez be a versenyre.
– 2007-ben a világ 4 sarkáról érkeztek versenyzõk; 43 különbözõ nemzetiség képviseltette magát: 70%-uk külföldi, 30%-uk francia.
– 1 millió nézõ kísérte szemmel a 2007-es Dakar portugáliai eseményeit.
DAKAR ÉS MÉDIA
– 480 újságíró (írott sajtó, rádió és fotós) van jelen a startnál, mintegy 300 médiaforrást képviselve.
-166 újságíró (írott sajtó, rádió és fotós) van jelen a rali teljes idõtartama alatt.
– Több mint 200 személy a TVs egységbõl (újságírók, gyártásvezetõk…)
– Az ASO (Sierra) csapata minden nap összeállít és szétküld világszerte egy 26 perces hírösszefoglalót
– 643 órányi tévés mûsorszórás 185 országban. Több mint 150 millió nézõ Európában.
– Egy hónap alatt 44 millió böngészett oldal a www.dakar.com oldalain. 1,6 millió egyéni látogató a 4 különbözõ nyelven megjelenõ weboldalon (francia, angol, portugál és spanyol).