Bruce Willis és a Die Hard legújabb része hónapokig lázban tartotta Budapestet és az országot, a világsztárról és a film kulisszatitkairól azonban csak kevés információ látott napvilágot. Nem véletlenül.
Az amerikai szuperprodukció készítõi nagy hangsúlyt fektettek a titoktartásra – ezért nem árulhatta el Szalay Balázs egészen eddig, hogy az õ mûhelyében készültek azok az „orosz” katonai jármûvek, amelyeket végül letaroltak, összetörtek, legyõztek a jófiúk.
„Hét hónap alatt építettünk fel három kamiont, vagy inkább katonai jármûvet, amelyek mindent kibírnak. Az volt a kérés, hogy képesek legyenek leugrani egy hídról, le és felmenni egy lépcsõsoron, felborulni és továbbmenni. Szóval olyan alkatrészeket használtunk, amelyek a Dakar-ralin is simán megállnák a helyüket” – mondta az Opel Dakar Team fõnöke és pilótája, aki szerint az õ Dakar-indulásának (és annak, hogy ezt Magyarországon mindenki tudja) is szerepe volt abban, hogy megkeresték õket a filmesek.
Normál esetben ugyanis nem szokás, hogy a forgatási helyszínen rendelik meg a filmben szereplõ jármûveket, általában Angliában építtetik õket, vagy egyenesen Amerikából hozzák. Ezúttal kivételt tettek és nem bánták meg…
„Azóta olyan szemmel nézem az összes tévé- és mozifilmet, hogy milyen jármûvek szerepelnek bennük, és azokat meg tudnánk-e építeni a mûhelyünkben. Sõt, találkoztam egy angol fickóval, aki jó néhány filmbe készített már jármûveket, úgyhogy õ is elmondott néhány titkot” – mondta Szalay, aki azt is elárulta, hogy a három kamion közül, amelyet a csapata épített, csak egyet vittek vissza Amerikába, kettõt (amelyeket alaposan összetörtek), itt hagytak az õ mûhelyükben, úgyhogy azokat rendbe hozzák, és amikor elkezdik vetíteni a filmet világszerte, a magyar érdeklõdõk is láthatják õket.
S hogy miért csak akkor?
„Nagyon szigorú titoktartási kötelezettség volt a filmmel kapcsolatban, még a szerelõknek is alá kellett írni, akik a mûhelyben dolgoztak a jármûveken. Nem beszélhettünk róla, szállítani is ponyva alatt kellett õket, nehogy bárki meglássa. Én magam is többször ott voltam a forgatáson, de Bruce Willis-szel sohasem találkoztam, õ egy másik stábbal dolgozott, amely felvette, hogy kiszáll, beszáll, szépen néz, csúnyán néz, miközben én azokat a jeleneteket láttam, amelyekben az akciók zajlottak. Nagyon érdekes volt, s arra is lett volna lehetõség, hogy én is szerepeljek az egyik autós jelenetben, de végül is nem sikerült összehozni, mert olyan hosszú idõt vett volna igénybe, hogy nem vállaltam” – mondta Szalay, akinél persze arra is rákérdeztünk, körülbelül milyen értékük volt azoknak a jármûveknek, amelyeket õk építettek. Ez sem publikus, de a Dakar-ralira készülõ versenyzõ annyit elárult, hogy több százezer eurós nagyságrendben érdemes gondolkodni.