Benne volt a pakliban, hogy a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõs megvédi bajnoki címét a Gyõr környékén megtartott Hungarian Baján (amelynek eredménye nemcsak a magyar, hanem a világkupa értékelésbe is beleszámított).
Ehhez nem kellett volna mást tennie, „csak” megelõzni a fõ rivális Fazekas Károlyt.
De az is benne volt a pakliban, hogy a záró futamra marad a döntés, s végül ez jött be. Sõt, jelen állás szerint a szeptember utolsó hétvégéjén tartandó nagykállói viadal valóságos élet-halál harc lesz számukra – aki nyer, az a bajnok.
Az Opel Dakar Team párosának ugyanis gondjai akadtak a világkupa-viadal záró napján, nem sokkal az elsõ szakasz rajtja után.
„Túl szûken vettünk egy jobbkanyart, a bokroktól nem láttam, hogy ott van egy fatuskó, és azt telibe találtuk – mondta Szalay. – Abban a pillanatban már fordultunk is be az erdõbe, a kormányt pedig meg sem bírtam mozdítani, úgyhogy éreztem, nagy a baj. Tolattam, majd megpróbáltam továbbmenni, de irányíthatatlanná vált az autó, muszáj volt megállni. Eléggé átrendezõdött az autó eleje, eltört a féltengely, a felfüggesztés, úgyhogy forfaitolnunk kellett, vagyis kihagytuk a nyitó szakaszt és háromórás büntetéssel folytattuk.”
És ezzel még nem volt vége! Az utolsó szakaszon, 800 méterrel a cél elõtt a kardánkereszt „megelégelte a kínzást”, és eltört. Még egy utolsó fricska az Opel-párosnak. A csapattárs Rónaiék ugyan elhúzták õket a célkapuig (ez szabályos), ám az idõellenõrzõ állomáson saját erõbõl, járó motorral kell áthaladni. A járó motort az Antara adta, a saját erõt meg Bunkoczi László, aki tiszta erõbõl tolta a kocsit. („Koszos is lettem, allergiás is vagyok, és még hetedikek is lettünk. Nem vagyok elégedett” – foglalta össze izzadtan a történteket a navigátor.)
S hogy miért volt fontos folytatni a versenyt ilyen körülmények között is?
Hát a bajnoki pontok miatt! A fõ rivális Fazekas Károly ugyanis vezetett a magyar értékelésben, s így a nap végére át is vette az éllovas pozíciót az összetettben, amit amúgy az utóbbi idõben Szalay kisajátított magának. Így azután úgy áll a helyzet: Fazekas négy ponttal vezet az Opel Dakar Team pilótája elõtt, vagyis aki elõrébb végez az idényzárón, az a bajnok.
Fordult tehát a kocka.
„Ilyen az autósport. Az jelenti a szépségét és az izgalmát, hogy bármelyik pillanatban történhetnek váratlan események, bármelyik pillanatban változhat a kép. Az utolsó futam dönt a bajnoki címrõl, ott mindkettõnknek kockáztatni kell, de ez nem újdonság, hiszen eddig is minden versenyen gyorsan kellett menni, ha gyõzni akartunk…” – mondta Szalay, aki így hetedik helyen végzett a magyar értékelésben és nyolc ponttal gazdagodott.
A másik Opel Antarával száguldó páros, a Rónai Péter, Galambos Tamás duó felgyorsult a verseny záró napjára. S nemcsak a pályán, azon kívül is kénytelen volt sietni, ugyanis reggel, amikor a fiúk kihozták a versenyautót a parc fermébõl, azt látták, hogy a jobb elsõ kereke leengedett. Úgyhogy az összekötõ szakaszon igyekezni kellett, majd lóhalálában kereket cserélni és csak utána következhetett a szelektív szakasz rajtja.
„Kapkodtunk egy kicsit, de a rajtra rendben odaértünk és elég jól is sikerült a nyitó szakasz: egyre jobban mennek a féktávok, mostanra rázódtunk vissza a versenytempóba – mondta Rónai, aki tavaly november óta most elõször ült versenyautóban. – Ha lenne még egy nap, már egész jól mennénk. De azért így sem panaszkodom: tetszettek ezek a vasárnapi szakaszok, s megvalósítottuk a tervünket, célba értünk. A technika jól mûködött, Tamás is jól mondta az itinert és talán én sem voltam ügyetlen. Sajnálom azt a húsz másodpercet, amivel lemaradtunk a dobogóról, de a negyedik helynek is örülünk.”
Folytatás szeptember utolsó hétvégéjén, Nagykálló környékén, ahol az ob utolsó futamát rendezik.
HUNGARIAN BAJA, VK-FUTAM EGYBEN AZ OB 5. VERSENYE, GYÕR
A vk élmezõnye 5 szakasz után: 1. Leonyid Novickij, Andreas Schulz (orosz, német, BMW X3) 3:53:04, 2. Gadaszin, Schemel (orosz, G-Force Proto) 3:11 perc hátrány, 3. Zapletal, Ourednicek (cseh, BMW X3) 3:54 p h., …19. Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Dakar Team, Opel Antara RR) 4:04:34
Az ob élmezõnye 5 szakasz után: 1. Fazekas Károly, Horn Albert (4×4 Off Road Club, BMW X5) 4:00:15, 2. Korda, Tóth Gy. (Magyar MSE, Nissan Pickup) 12:57 p h., 3. Lónyai, Marton (Magyar MSE, Nissan Pickup) 41:01 p h., 4. Rónai, Galambos (Opel Dakar Team, Opel Antara RR) 41:21 p h., …8. Szalay, Bunkoczi (Opel Dakar Team, Opel Antara RR) 3:57:23 ó h.
Az ob állása 5 futam után (nem hivatalos): 1. Fazekas Károly, Horn Albert 148 pont, 2. Szalay, Bunkoczi 144, 3. Korda, Tóth Gy. 112.5