Jó kis verseny volt! Hepehupás, szûk, technikás szakaszokkal, és persze világsztárokkal, ahogyan egy világkupa-versenyhez illik. És ahhoz képest, hogy a világkupa-éllovas pozícióért Khalifa Al Mutaiwei harcolt a Dakar-gyõztes Jean-Louis Schlesserrel, egyiküknek sem volt sok köze a gyõzelemért folyó csatához – az elsõ helyért járó kupát csakúgy, mint a Selyemút-ralin, Borisz Gadaszin vehette át.
Csak ezúttal nem Szalay Balázs pezsgõzött mellette a dobogó második fokán, mint Oroszországban (az Opel Dakar Team pilótája erõs szénanáthája miatt nem vállalta az indulást – az elõzõ évek tapasztalata ugyanis azt mutatta, ilyenkor versenyezni számára nem ajánlatos), hanem a bajnoki címvédõ Fazekas Károly.
De nézzük, mi történt a sztárokkal.
Jean-Louis Schlesser nem lehetett elégedett, mert folyamatosan technikai gondokkal küszködött. Tudni kell, hogy ezúttal nem a megszokott Buggyval rajtolt, hanem egy Oscarral – nos, talán azt nem kellett volna. A lényeg, hogy miután folyamatosan szenvedett, szombaton este végül összepakolt és hazament – mert nem tudták megjavítani a versenygépét.
Al Mutaiwei ezek után akár hátra is dõlhetett volna a versenyzõülésében, ha szombaton nem ver telibe egy fát és nem veszít emiatt kilenc percet. Így azonban meg kellett elégednie a hetedik pozícióval – igaz, a vezetést így is átvette a vk összetettjében.
Azt már szombaton sejteni lehetett, ha nem történik valami nagy galiba, Borisz Gadaszintól nem lehet elvenni ezt a gyõzelmet. Nem is lehetett. (Volt másfél perc elõnyünk, amit próbátlunk beosztani” – mondta az orosz, aki így a verseny történetének elsõ duplázója lett.)
A második helyért Fazekas Károly és Miroslav Zapletal vívott hatalmas csatát szombaton (kettejük különcsatája azért is pikáns, mert a magyar bajnoki címért is zajlik, nemcsak a futamsikerekért), s a záró nap elõtt õk ketten másodpercre azonos idõvel álltak. S így ment volna ez talán az idõk végezetéig, ha Zapletalnak nem támadnak elektronikai gondjai (hat-hét percet vesztegelt a szakaszon és visszacsúszott a negyedik pozícióba), így azonban Fazekas másodikként ünnepelhetett, sõt, mivel a verseny hármas szorzójú volt, a magyar bajnokságban is átvette a vezetést.
„Számomra csak a gyõzelem elfogadható, de azt hiszem, a világkupán ezzel a második hellyel sem kell szégyenkeznünk – mondta Fazekas. – Ez még a tavalyi szakaszgyõzelemnél is jobb érzés, úgy fest, a nemzetközi élmezõny is kezd ránk valódi ellenfélként tekinteni.”
A dobogó harmadik fokán a román Costel Casuneanu ünnepelhetett, ami pedig a többi magyar versenyzõt illeti, a vadonatúj Toyota Hilux-szal bemutatkozó Korda Erik hatodikként végzett a nemzetközi értékelésben (a magyarban második lett), ám egyáltalán nem elégedetlen. Egyelõre csak ismerkedett a technikával (amely egyébként kiváló, hiszen a Dakaron Giniel de Villiers harmadik lett vele), s bízik benne, ahogy egyre jobban összeszoknak, úgy lesznek az eredmények is egyre jobbak.
A harmadik legjobb magyarként Lónyai Pál érkezett, aki új navigátorral állt oda a rajthoz: hazánk egyetlen olyan nõi repülõgép-pilótája, aki Boing 737-est vezet, ezúttal úgy döntött, kipróbálja magát a terepraliban. Gyulai Eszter diktálta tehát az itinert Lónyainak, és úgy tûnik, ebben is ügyes, legalábbis az összetettbeli kilencedik és a magyar értékelésbeli harmadik hely ezt bizonyítja.
HUNGARIAN BAJA, VK- ÉS OB-FUTAM, GYÕR
Abszolút végeredmény: 1. Borisz Gadaszin, Alekszej Kuzmics (orosz, G-Force Proto) 4:01:29, 2. Fazekas, Horn (magyar, BMW X5) 3:33 perc hátrány, 3. Casuneanu, Zani (román, Mitsubishi Pajero Evo) 7:54 p h., …6. Korda, Fábián (magyar, Toyota Hilux) 15:33 p h., …9. Lónyai, Gyulai (magyar, Nissan Pickup) 38:59 p h.