Egyre inkább úgy tûnik, nem álom a budapesti Dakar-rajt
Az elmúlt két napban hazánkban tartózkodott a Dakar-rali szervezõje, az Amaury Sport Organisation (A.S.O.) két vezetõje, akik a sivatagi show budapesti rajtjáról tárgyaltak.
Patrice Clerc elnök és Gilles Jourdan sportrendezvény igazgató korábban szándéknyilatkozatban jelezte, hogy 2010-tõl Budapesten is otthont adhatna a Dakar-rali rajtjának, a kétnapos magyarországi látogatásán pedig megtekintette a helyszíneket és tárgyalt az illetékesekkel.
A több fordulós egyeztetésen magyar részrõl részt vett dr. Lamperth Mónika Önkormányzati és Területfejlesztési miniszter, dr. Ujhelyi István ÖTM államtitkár, Iváncsik Imre, a Honvédelmi Minisztérium államtitkára, Tátrai Miklós, a Pénzügyminisztérium államtitkára, Szalay Balázs az A.S.O. Kelet-Európai képviselõje is.
Az A.S.O. vezetõi látogatásuk elsõ napján városnézéssel meggyõzõdhettek arról, hogy Budapest alkalmas helyszín a Dakar-rali mezõnyének rajtjára. A Parlamentben sport- és turisztikai beruházások, nemzetközi nagyrendezvények lehetséges magyarországi szervezésérõl hallhattak elõadásokat.
A menedzsment csütörtökön Veszprémbe utazott, ahol a Szalay Dakar Team kamionjaival rövidített pályabejárást tartott a veszprémi lõtéren, ahol a tervek szerint a Budapest – Dakar egyetlen hazai szelektív szakasza lenne. Ezek után kisrepülõre szálltak, amelynek fedélzetérõl megismerkedtek a Balaton térség turisztikai és szabadidõsport lehetõségeivel is, mivel nemcsak a Dakarról tárgyalnak, hanem nagy nemzetközi golf-, kerékpár- és vitorlásversenyekrõl is.
Gilles Jourdan elmondta, lehetséges, hogy Magyarországon legyen a rajt, bár azt nem említette, hogy mikor. Hozzátette: kevés olyan ország van Európában, ahol 200 kilométeres szelektív szakaszt lehetne kijelölni (hazánk ilyen), és az is pozitívumot jelent, hogy Magyarországon nagyon szeretik az emberek az autósportot.
Dr. Ujhelyi István elmondta: „Minden rendben volt, az A.S.O. vezetõinek nagyon tetszettek a helyszínek, szerzõdésközeli állapotba kerültünk. A következõ hetekben kapjuk meg tõlük a szerzõdéstervezetet, de már a részletekrõl tárgyalunk.”
Újdonság az üggyel kapcsolatban, hogy döntés született a 2 millió eurós licencdíjról: a Pénzügyminisztérium engedélyezte, hogy aláírják az állami garanciavállalásról szóló szerzõdést – ez kimondva, kimondatlanul hatalmas lépés volt a kormányzat részérõl a budapesti Dakar-rajt felé.
A szakemberek az elmúlt két hónapban rengeteg háttérmunkát végeztek, és bizonyították, hogy sikeres rendezés esetén a licencdíj sokszorosa származik majd a Dakar-ralival kapcsolatos bevételekbõl. Ez amellett, hogy jelentõs gazdasági elõnnyel jár, az országimázs szempontjából is nagyon fontos.
„Az A.S.O. elnöke azt mondta, ha a jelenlegi lebonyolítási rend marad, a következõ évek egyikében Budapestrõl rajtol a Dakar, én pedig azt mondom, hogy 2009-ben vagy 2010-ben elnyerjük az indulási jogot” – mondta dr. Ujhelyi István.