A navigátorok szempontjából még nehezebb lesz a 2011-es viadal, mint az eddigiek voltak – pedig már azok is tele voltak buktatókkal és próbatételekkel. Kérdezhetnék: mit panaszkodnak? Van itinerük, GPS-rendszerük, a kettõvel együtt már csak odatalálnak, ahová kell.
Csakhogy míg a normál mûholdas navigációs rendszerek pontosan mutatják az irányt, a távolságot, addig a versenyben használatos GPS-t szinte kizárólag arra használják, hogy ellenõrizni tudják, elhagyták-e a versenyzõk a megadott útvonalat. No és a GPS jelez akkor, amikor a versenyzõk megközelítik azokat a pontokat (way point-nak hívják õket), amelyeket érinteniük kell a szabályok szerint. Ha nem teszik, büntetést kapnak.
Nos, míg a korábbi években a szabályok szerint ha valaki három kilométeres távolságba ért a way pointhoz, azt a GPS láthatóvá tette számukra – de csakis ezután mutatta meg, merre kell menni. Aztán amikor az autó, motor, vagy kamion kétszáz méteres közelségbe ért, a rendszer érzékelte, hogy a pont érintve, vagyis a részfeladat teljesítve.
A rendezõk most tovább nehezítették a versenyzõk dolgát, ugyanis a fentebb említett három kilométeres távolságot (amelyen belül a GPS már jelezte a way point-ot) 800 méterre csökkentették…
„Az eredeti terv az volt, hogy 400 méterre csökkentik – mondta Dirk von Zitzewitz, aki 2009-ben Giniel de Villiers oldalán Dakar-gyõzelmet szerzett a Volkswagen-csapatnak. – Ez azonban már tényleg drasztikus lett volna, hiszen száz kilométer per órás sebességnél mindössze 7.2 másodpercet jelentett volna. A gyári csapatok tempójánál ez nagyon rövid idõ, de a motorosoknak talán még ennél is jóval nehezebb lett volna, hiszen az õ sebességük is magas, ráadásul egyedül kell mindenre figyelniük. Ezután a rendezõk megduplázták a távolságot négyszázról nyolcszáz méterre, ami már jóval barátságosabb, de még így is elég nehéz. Az efféle döntések egyébként még fontosabbá teszik az együttmûködést a pilóta és a navigátor között. Személy szerint engem nagyon vonz ez az új kihívás: bonyolult lesz, ugyanakkor nagyon izgalmas.”
Egy másik újítás, hogy míg a korábbi években a már december elején nyilvánosságra hozták a pontos útvonalat, a csapatok és párosok nagyjából ki tudták következtetni, merre vezet majd a szelektív szakasz, s ha a pontos irányt nem is tudták meghatározni, legalább sejtésük lehetett arról, milyen talajtípusra számíthatnak. A januári Dakartól kezdve azonban csak az össztávot és a szelektív szakasz hosszát hozzák nyilvánosságra, ami szinte lehetetlenné teszi, hogy megtippeljék az útvonalat.
„A fentiek eredményeként a karácsonyi szünet egy kicsit kevésbé lesz melós, viszont ami utána következik, az elég durva, mert hiszen december harmincadika és január elseje között kell feldolgozni a kapott információkat – már amennyit lehet” – mondta von Zitzewitz