A magyar terepralisok közül az idei magyar bajnok Szalay Balázs vett részt a legtöbbször a Dakar-ralin (szám szerint tíz alkalommal) és bár az idén nem lehet ott a Buenos Aires-i rajtnál, természetesen figyelemmel kíséri az eseményeket, s még egy kis esélylatolgatásra is vállalkozott.
Mi a legfõbb különbség a dél-amerikai és az afrikai Dakar között?
Tudom, sokan azt mondják, nagyon különbözik az egyik a másiktól, de tulajdonképpen nagyon sok a hasonlóság is az Atacama-sivatag és a Szahara között. A hõség mindkettõben megnehezíti a versenyzõk dolgát, nem beszélve a rengeteg homokdûnérõl. A mostani lesz a harmadik Dakar Dél-Amerikában, s ahogy így elnéztem a programot, ez lesz a leghomokosabb: hét sivatagi napot terveztek a rendezõk.
Az idén még az eddigieknél is kevésbé lehetett kiszámítani, merre halad majd az útvonal. Gondolod, ez közelebb hozza az amatõröket a gyári pilótákhoz?
Szerintem nem, hiszen a gyáriak tesztelnek Argentínában. Na jó, talán nem pont ott, amerre a verseny útvonala vezet majd, de a körülmények arrafelé nagyon hasonlóak. Arról nem beszélve, hogy a gyári csapatok navigátorai mögött rendkívül profi háttér áll. Vannak 3D-s térképeik, amelyeken elemezni tudják az útvonalat.
Mi jelenti a legnagyobb nehézséget a dél-amerikai Dakarral kapcsolatban?
Az útvonalról már beszéltünk, de ami még fontos, hogy sok támogató kevesebb lehetõséget lát Dél-Amerikában, mint az európai rajtban és az afrikai versenyben. Ezen felül a távolság is az oka annak, hogy az európai versenyzõk száma csökken. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy az észak- és dél-amerikai versenyzõk viszont egyre jobban rákapnak a Dakar ízére.
Miként éled meg, hogy nem leszel ott a rajtnál?
Amikor eldöntöttük, nem indulunk, lezártam magamban a 2011-es Dakart. Legalábbis ezt mondom most. De emlékszem, az idén januárban, amikor elkezdõdött a tévés közvetítés és mentem szak-kommentálni, fájó volt látni, hogy a többiek ott mennek, mi viszont csak itthonról követjük õket. Remélem 2012-ben ott leszünk mi is, jelenleg ez éltet.
Mit gondolsz, ki nyeri a januári versenyt?
A BMW szerintem nagyon felzárkózott a Volkswagenhez és Robby Gordon is új autót épített, úgyhogy biztosan nagy csaták lesznek. De ha tippelni kell én Stéphane Peterhansel és a BMW mellett tenném le a voksomat. Ha nem lesz komolyabb technikai zûrje, szerintem a francia most visszaveszi az uralmat a Dakaron. Ami a motorosokat illeti, szerintem ott nem változnak jelentõsen az erõviszonyok: a Marc Coma, Cyril Despres kettõsbõl kerülhet ki a gyõztes.