A Fáraó-rali az, amelyre mindig jó szívvel fog gondolni Szalay Balázs – a viadal 2002. évi kiírásán aratta ugyanis pályafutása elsõ nemzetközi gyõzelmét. Az idei egyiptomi viadal hétfõn kezdõdik, és Szalay ezúttal is ott lesz a rajtnál a zöld Opel Fronterával, no meg Tagai Róberttel a navigátorülésben.
Az egyhetes versengés az egyik legnehezebb sivatagi Világkupa-viadalnak számít: az össztávja 2281 km és ebbõl a szelektív szakaszok hossza 2110 km, ami azt jelenti, hogy nagyon kevés összekötõ szakaszt kell megtenniük a versenyzõknek. (Ennek persze a párosok nagyon örülnek.)
A mezõny igazán imponzáns helyszínen, a gizai piramisok elõl rajtol – 38 autós páros, 3 kamionos és 55 motoros -, és itt lesz a befutó is, a hatodik nap végén. Az útvonal egyébként az elmúlt évekéhez hasonló, vagyis Kairóból a Sivai oázisba száguldanak a versenyzõk, majd onnan vissza.
„Eddig mindössze egyszer indultunk a Fáraó-ralin és akkor hatalmas küzdelem után sikerült nyerni – mondta Szalay Balázs a verseny elõtt. – Ezt lehetetlen túlszárnyalni, maximum megismételni lehet, de az sem biztos, hogy sikerül, hiszen nagyon sok remek pilóta van a mezõnyben. Persze, soha se mondd, hogy soha, az esély mindig megvan a gyõzelemre, de úgy érzem, nehéz dolga lesz annak, aki ezen a versenyen nyerni akar.”
Egyiptom híres az úgynevezett katedrál dûnéirõl (néhol 80-100 méter magasak is megvannak a homokdombok, amelyeket meg kell mászni), ezek jelentik egyben a verseny legfõbb nehézségét, no meg a gyakorta elõforduló „fesh-fesh”, ami a vendégmarasztaló, süppedõs homok versenyen használt neve.
„Az autó remekül összeállt, szerencsére mindennel elkészültünk, és a tartalék alkatrészek is megérkeztek – folytatta Szalay. – Érdekesség, hogy a gyõztes Fáraó-ralinkon apróbb technikai problémáktól eltekintve semmi gondunk sem volt, többek között ennek is köszönhettük a sikerünket. Remélem, ez most sem lesz másként – mármint hogy a technika ördöge megkímél minket.”
A versennyel kapcsolatos érdekesség, hogy az eredeti tervek szerint nemcsak a motorosok mezõnyében rajtoltak volna gyári pilóták, hanem az autós gyári csapatok is elhozták volna a legjobbjaikat, ám végül õk a terrorfenyegetettségre hivatkozva lemondták a részvételt és inkább az utolsó, a dubai Vk-futamot választották.
„Nehéz megmondani, hogy van-e fenyegetettség, vagy más oka van a gyári csapatok távolmaradásának – mondta Szalay. – Szerintem nem biztos, hogy a fenyegetettség a valódi ok…”
A Fáraó-rali vasárnap a gépátvétellel kezdõdik, hétfõn pedig elkezdõdik a küzdelem a Kairó és Baharija közötti, 299.6 kilométeres szelektív szakasszal.