Szalay Balázzsal 2001-ben esett meg utoljára, hogy nem indult a világ legnehezebb tereprali viadalán, a legendás Dakar Rallyn. Azóta zsinórban nyolc évig felkészült és elindult minden januárban a sivatagi küzdelemre (a 2008-as futamot az átvételek után törölték a szevezõk), ám 2010 januárjában nem áll rajthoz Buenos Airesben. Helyette már a 2011-es viadalra készül, a jövõ évet tervezi és újabb versenyautót épít.
Mi az oka, hogy nem indulsz a Dakaron?
Lassan közhelynek számít, de sajnos igaz, hogy a gazdasági válság minket is elért. Így pénzszûke miatt ki kell hagynunk ezt az évet, mert a támogatóink anyagi helyzete nem teszi lehetõvé, hogy finanszírozzák csapatunk részvételét a januári versenyen.
Mennyi pénzt emészt fel egy-egy Dakaron való részvétel?
Ha a tavalyi nevezésünket veszem példának (Argentína-Chile), csapatszinten 200.000 euro körüli összeget vitt el, ami közelítõleg. 50.000.000 Ft-nak felel meg és ez még csak a nevezési díjakat fedezte. Ehhez még jöttek olyan járulékos költségek, mint alkatrészek, üzemagyag, szervizdíjak, utazás és szállítás költségei stb. Ott mindenbõl több fogy, hiszen 10.000 km-t teszünk meg szemben a kisebb versenyek 400 km-ével. Így a dél-amerikai Dakar nagyságrendekkel többe kerül, mint egy afrikai, ami Európából indul.
Sok versenyen vettél részt az idén. Ez pénzben összemérve nem került annyiba, mint egy Dakar?
Nem, mert egy Dakar kb. 25 verseny költségeivel ér fel, azonban csak 9 versenyen jártunk a 2009-es évadban. Így kb. 40%-át viszi el egy Dakar költségeinek.
Hogy érzed most magad, hogy nyolc év után itthon maradsz?
Rosszabbra számítottam, de furcsa módon teljes nyugalmat érzek, hiszen elmaradt az év végi kapkodás, szerelés, az éjjel-nappal tartó utolsó simítások. Nyugodt karácsonyunk lesz, végre a családnak szentelhetem magam, együtt töltjük az ünnepeket, elmegyünk síelni is. A versenyt pedig az interneten és a televízióból követem majd.
Téged ismerve, már biztosan a jövõt tervezed…
Ez valóban így van. A Dakar hiánya okozta ûrt bõven kitölti a 2010-es év tervezése, és már a 2011-es Dakarra is készülünk. Az év elsõ versenye számunkra az orosz baja futam lesz, de megyünk a Baja Kupa többi versenyére is, részt veszünk a Magyar Bajnokságon, illetve a Közép-Európa Zóna Trófea futamaira is megpróbálunk elmenni, hogy megtartsuk a bajnoki címünket. Ez éves szinten kb. 15 próbatételt jelent.
Építünk most egy negyedik versenyautót is, ami az oroszoknál debütál majd februárban. Az év közepére pedig a tervek szerint befejezzük az autóm fejlesztéseit, hogy a 2011-es Dakaron már a kész finombeállításokkal és letesztelve vegyen részt.
Milyen fejlesztéseket végeztek? Ezzel az autóval már elérhetõ akár az élmezõny is?
Egyrészt kicseréljük a teljes fékrendszert, azaz a fõfékhengert, a féktengelyeket, féktárcsákat és fékbetéteket. Más rugókat kap az autó, valamint készítünk egy olyan felfüggesztést, ami murvára való. Ezzel az autó lejjebb ültethetõ, így gyorsabban, mégis stabilan veszi a kanyarokat.
Nagyon remélem, hogy ezzel az Antarával nem csak elérjük az élmezõnyt, hanem köztük fogunk autózni. Úgy érzem, már ott lesz a helyünk az elsõ tízben.
Megtudhatunk valamit a 2011-es Dakarról?
Egyelõre még csak annyi biztos, hogy visszahozzák Európába és Afrikába. Jó volt a dél-amerikai kitérõ, de mindenképp az afrikai az igazi Dakar.
Hogy honnan indul, még kérdéses, de legkésõbb február 1-ig eldõl a rajt helyszíne. Egész sok pályázó van a címre, köztük van Horvátország fõvárosa, két spanyol, egy portugál, három francia és három olasz város.