Eliszta a sakk fõvárosa. Nos, a legfurfangosabb sakkmegnyitás sem lephette volna meg annyira a mezõnyt, mint Szalay Balázs és Bunkoczi László gumiválasztása – mondhatjuk, ez volt az igazi vezércsel. Az Opel Dakar Team kettõse a gyorsaságán kívül a jó taktikájának és elõrelátásának köszönhette (ezeknek az erényeknek a sakkban is nagy hasznát veszi az ember), hogy pályafutása eddigi legjobb eredményét elérve ötödikként (!) ért célba a Selyemút-rali keddi szakaszán.
De menjünk sorban!
Volgográdból elindulva még nem sejtette a mezõny, hogy az eredetileg tervezett 488 kilométer helyett mindössze 275-öt kell teljesítenie, a rendezõk ugyanis az esõzések miatt (errefelé ez olyan ritka, mint a rossz sakkozó, hiszen az iskolában, tanóraként oktatják az észjátékot) lerövidítették a szelektívet, ám ezt a pokoli nehéz hétfõn után senki sem bánta igazán. Kivéve talán Szalayékat.
„Az eredetileg rajtként kijelölt helyszínen állatira ömlött az esõ, nagyon csúszott az út és sáros volt, és megmondom õszintén, egy kicsit elkezdtem örülni, mert mi a BF Goodrich G1-es abroncsát tettük fel, ami sokkal jobb sárban, mint az All Terrain, amit a többiek választottak erre a napra. Aztán közölték, hogy törlik a szakasz elejét, úgyhogy aszfalton tettünk meg több mint kétszáz kilométert. Utána következett az igazi rajt, immár vizes homokon, ami sokkal jobban fogta az autót, mint gondoltam, úgyhogy melegedett is egy kicsit a motor” – mondta az Opel Antara pilótája.
Szalayék a keddi egyetlen ellenõrzõ ponton (a szakasz felénél) másodikként haladtak át, ami már elõrevetítette a jó eredmény lehetõségét, s végül nem is kellett senkinek sem csalódnia, hiszen az Opel Antarával száguldó kettõs ötödikként ért célba – ráadásul úgy hogy az utolsó harminc kilométert esõben tette meg, s a szakasz végére eltört az autóban a gátló, ami letépte a fékcsövet. Most mondhatnák, hogy egy versenyautóban a gázt kell nyomni, nem a féket, de ez esetünkben nem teljesen igaz, hiszen a fák között, a csúszós, sáros utakon nem olyan nagy baj, ha az ember éppen ott tud lelassítani, ahol szeretne.
„Az ellenõrzõ ponton áthaladva nem tudtuk, hogy másodikak vagyunk, csak azt, hogy megelõztük Borisz Gadaszint, ami általában jót jelent. Aztán sajnos harminc kilométerrel a vége elõtt akadt egy kis gondunk: eltört a bal hátsó gátló és leütötte a fékcsövet. Így azután lelassultunk, Gadaszin is visszaelõzött, mert a sáros részen nem ott fékeztünk, ahol akartunk, hanem ott, ahol az autó akarta. A végén még felszedtünk egy acélsodronyt, úgyhogy jó sárosak lettünk, mire megszabadítottuk tõle a kocsit. Ha nincs a fékgond, szerintem meg tudtuk volna tartani a második helyet, de így sem vagyok elégedetlen, sõt…” – mondta Szalay, amihez a navigátora, Bunkoczi László annyit tett hozzá, ha most azt mondanák, hogy ideadják ezt a helyezést (a hatodikat az összetettben), azzal már bõven boldogok lennének.
Mire jött Szalay válasza: „Dehogyis! Holnap javítunk!”
No igen: evés közben jön meg az étvágy…
SELYEMÚT-RALI
3. szakasz, Volgográd–Eliszta (össztáv: 677 km, ebbõl szelektív szakasz: 275 km). Autósok: 1. Christian Lavieille, Pascal Larroque (francia, Dessoude Proto) 3:01:37, 2. Vasziljev, Jevtyekov (ukrán, G-Force Proto) 2:36 perc hátrány, 3. Errandonea, Garcin (andorrai, francia, SMG Buggy) 6:29 p h., …5. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara RR) 8:49 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Christian Lavieille, Pascal Larroque 10:14:01, 2. Pelichet, Panseri (francia, Toyota Hilux) 10:14 p h., 3. Gadaszin, Scsjemel (orosz, G-Force Proto) 14:25 p h., …6. Szalay, Bunkoczi 28:39 p h.