A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõs számára a július 7. és 13. között tartandó Silkway-rali lesz a következõ nagy megméretés – az oroszországi sivatagi verseny mintegy fõpróbaként funkcionál a szezon legfontosabb megméretése, a Dakar-rali elõtt, s nemcsak a magyaroknak, hanem a jelek szerint a világ élmezõnyének is.
Ugyanis a legújabb hírek szerint több 100 autós páros és 35 kamionos trió nevezett eddig a hatnapos megméretésre, és még nem zárult le a nevezés! (Csak viszonyításképpen: a legutóbbi Dakar-ralin 174 autós páros állt rajthoz.)
„Ez a világ második legnagyobb terepraliversenye, több mint száz autó nevezett eddig, ami iszonyatosan nagy szám, sokkal nagyobb, mint ahányan a világkupa-versenyeken indulnak. Ennek két oka van: egyrészt nagyon alacsony a nevezési díj, másrészt az utóbbi években minden egyes célba érkezõ markát ötezer dollár ütötte, ami szintén nem elhanyagolható. A verseny fõvédnöke maga Vlagyimir Putyin, ami garantálja a biztonságot és a jó szervezést” – mondta Szalay Balázs, aki tavaly is rajtolt a viadalon, és bár remek részeredményei voltak, ám végül motorhiba miatt fel kellett adnia.
A Selyemút-rali amúgy az idén is a Vörös térrõl rajtol – ahol óriási felhajtás várható („Tavaly olyan magas dobogóra kellett felhajtani, hogy alig láttuk a tetejét, volt vagy két emelet magas, hogy mindenhonnan jól lehessen látni” – mondta Szalay), csakúgy, mint az utóbbi években. A céldobogót a Fekete-tenger partján, szintén impozáns környezetben állítják fel, aki átverekszi magát az orosz sztyeppéken és a Kalmük-sivatagon, itt ünnepelhet.
„Ez a verseny bizonyos szempontból nehezebb, mint a Dakar, ugyanis nagyon intenzív, kis túlzással száz méterenként történik valami, úgyhogy a napi itinerek némelyike százhatvan oldal, aminek azért már súlya van. Jó erõfelmérõ lesz ez a Dakar elõtt, biztos vagyok benne, hogy az orosz sivatagban megtett kilométereket tudjuk majd hasznosítani az Atacamában is. A két sivatag között egyébként jelentõs különbség, hogy a Kalmük-sivatag jóval kisebb, nem annyira trükkös, mint a dél-amerikai, ettõl függetlenül azért tisztelni kell, mert bármikor képes lehet meglepni az embert” – mondta Bunkoczi László navigátor.
Németh Ottót, az Opel Dakar Team csapatfõnökét arról kérdezték a keddi sajtóreggelin, hogy mennyire nehéz ma Magyarországon megteremteni a versenyzéshez, a Dakar-induláshoz szükséges feltételeket, aki erre azt válaszolta, hogy természetesen nehéz.
„Válságban van a motorsport, így a versenyzéshez szükséges feltételeket sem könnyû megteremteni. Ezért is nagy szó, hogy csapatunk rajthoz tud állni a Selyemút-ralin, s hogy reményeink szerint a Dakar-ralira is össze tudjuk majd rakni a megfelelõ hátteret. Természetesen ehhez a megfelelõ médiaháttér is szükséges” – mondta Németh Ottó csapatfõnök.
A versenyt az idén is a TV2 csatorna közvetíti, amelynek képviseletében Simon Zsolt vezérigazgató is megjelent az Opel Dakar Team sajtóreggelijén. „A TV2 az utóbbi években próbál a profi sportok mögé állni, néhány éve már közvetítjük a Dakar-ralit is, így kerültünk kapcsolatba Szalay Balázsékkal. A Selyemút-raliról napi harminc perces összefoglalót sugárzunk majd.”
Az írott sajtó részérõl a Blikk és a Nemzeti Sport kiemelt médiapartnere a csapatnak és az eseménynek, a Ringier Kiadó részérõl Papp Gábor lapigazgató vett részt az eseményen, aki a következõt nyilatkozta: „Minden évben kiemelten foglalkozunk a Dakar-ralival, nem lesz ez másként most sem, ennek kvázi felvezetése lesz a Selyemút-rali, amelynek eseményeirõl szintén beszámolunk a Blikkben, a Nemzeti Sportban és a két lap internetes oldalán. A fiúknak kitartást kívánok a versenyen!”
Aki követte a legutóbbi Dakar-rali történéseit, tudja, hogy Szalay Balázst szinte minden reggel a NEO FM riporterei ébresztették (ottani idõ szerint gyakran hajnalban), s ez az együttmûködés sem szakad meg, sõt, mivel Oroszországban nincs idõeltolódás, még egy kicsit kényelmesebbé is válik. Földes Ádám, az Est Média Group kereskedelmi ügyvezetõ igazgatója elmondta, õk is mindent megtesznek azért, hogy a lehetõ legérdekesebb módon számoljanak be a sivatagi eseményekrõl.
(fotó: Kovács-Barna Károly)