Szalay Balázs – mint a Szalay Dakar Team csapatfõnöke és egyben a versenyt szervezõ A.S.O. kelet-európai képviselõje -, ma 13 órakor rendkívüli sajtótájékoztatón számolt be a Champs Sport Pubban a pénteken véglegesen meghiúsult 2008-as Dakar Rally eseményeirõl.
A beszámolót egy nyilatkozattal kezte: „Minden magyar versenyzõ, így Palik László, Kis Sándor, Liszi László, Varga Ákos, Szilvási Péter és a magam nevében is nyilatkozom, hogy nem szándékozunk részt venni a Budapest-Bamako túrán – mert ezt nem nevezzük ralinak, hiszen csak egy túra -, és szeretnénk, hogy ha nem kevernék össze a Dakart a Bamako túrával, hiszen a két esemény minden szempontból összehasonlíthatatlan.”
Elmondta, hogy nagyon alapos indokok kellettek ahhoz, hogy az A.S.O. meghozza azon döntését, miszerint a Lisszabon-Dakar Rally idei felvonását törlik. Miután január 3-án a francia kormány terrrorfenyegetésre hivatkozva felszólította õket, hogy ne rendezzék meg a versenyt, ezzel a mauritániai szakaszok biztosítása kérdésessé vált. Ezek után úgy tarthatták volna meg a viadalt, hogy teljes anyagi és erkölcsi felelõsséget vállalnak magáért a versenyért, a résztvevõkért, illetve a versenyt kiszolgáló személyzetért. Nyilvánvaló, hogy ekkora kockázatot nem vállalhattak és nem hozhattak volna más döntést, minthogy a versenyt nem rendezik meg, még úgy is, hogy ezzel több millió eurós veszteség éri magát az A.S.O.-t is.
Még pénteken, Lisszabonban, dr. Ujhelyi István államtitkár tárgyalt a szervezõkkel, hogy a Budapest-Dakar rally esetleg már 2009. januárjában megvalósulna. Eredetileg a Dakar egy, már meglévõ szerzõdés alapján szintén Lisszabonból indulna, de ha a helyzet nem változik és jövõre sem tudják garantálni a verseny biztonságát, más országokat keresnek, így szóba jöhet a budapesti rajt. Az államtitkár még hozzátette: „Egyelõre csak elõszerzõdést írtunk alá, amely semmire nem kötelez bennünket, de Magyarország csak abban az esetben tudja felvállalni az eseményt, amennyiben százszázalékos biztonságot tudnak garantálni és a fenyegetés csak ezekre az országokra vonatkozik.” A 2010-es rajtról szóló szerzõdést egyébként 2008. március 15-ig kell véglegesíteni.
Felmerült az a lehetõség is, hogy ha a verseny jövõre is Lisszabonból indul, valószínûleg Tunézia, Líbia és Egyiptom lennének a résztvevõ országok. A szervezõk ezeket nevezték meg biztonságos helyszíneknek, mert itt a francia kormány nem szólhat bele olyan mértékben a döntésekbe, mint a mauritániai viszonylatban.
Az A.S.O. kárpótolni szeretné a versenyzõket, ezért tervezik, hogy egy sivatagi és egy európai évközi versenyt szerveznek, amelyre meginvitálják az összes Dakar résztvevõt. A második egy kelet-európai rali keretében valósulna meg, mely Magyarországnak jól jöhet, hiszen több mint 550 versenyzõ részvételét jelentené. A nevezési díjak visszafizetésérõl nincs döntés, opciókat fognak felajánlani a versenyzõknek, ilyen ez a két verseny is, ahol számukra nagy valószínûséggel ingyenes lesz a nevezés.
„A Szalay Dakar Team – úgy mint a többi csapat is – nehéz helyzetbe került, hiszen mi a Dakarra készültünk, ahol a célunk az lett volna, hogy végigmenjük, és minél jobb helyezést érjünk el. Erre az esélyünk is megvolt, hiszen a Dakaron az eddigi legjobb technikával és háttérrel, valamint gyári támogatással, a GM felkészült mérnökeivel vettünk volna részt. A szponzorokat mi is szeretnénk kompenzálni, ezért a lehetõ legtöbb versenyen részt fogunk venni az idén, többek között az A.S.O. két versenyén is, hiszen az elmaradt versenynapokat pótolni szeretnénk.”- tette még hozzá Szalay Balázs.