Új autó, új kihívás. Az Opel Dakar Team fennállása során jó néhányszor szembenézett már a kihívással, amit egy új versenyautó építése jelent, és szerencsére mindig meg is felelt neki.
Így azután amikor a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megváltoztatta a négykerékhajtású versenygépekre vonatkozó technikai szabályokat, Szalay Balázs és Bunkoczi László nyugodt szívvel döntött úgy, hogy csapatával új autó építésébe kezd a januári fõverseny, a 40. Dakar-rali elõtt.
Az Opel Crossland X hónapok óta készül a csapat halásztelki mûhelyében, de még így is nagy hajrára lesz szükség ahhoz, hogy idõben feltegyék a kocsit a Dél-Amerikába tartó kompra. A felkészülés azonban nem is lenne az igazi egy kis izgalom nélkül.
„Új autót építeni mindig nagyon stresszes, ugyanakkor muszáj lépést tartani az idõvel és az új szabályokkal – nyilatkozta Szalay Balázs, az Opel Dakar Team pilótája, aki eddig 12 alkalommal állt rajthoz a Dakar-ralin. – Mindenki a régi autóból indul ki, ami nekünk egy nagyon jó alap volt, mert jól és megbízhatóan mûködött a hosszú távú sivatagi versenyeken. A Silk Way-ralin fogalmazódott meg bennem végképp, hogy talán megéri hozzányúlni a Mokkához és úgy átalakítani, hogy versenyképesebb legyen. Nem volt túl sok idõnk rá, de ennél nagyobb feladatot is megoldott már a csapat.”
S hogy milyen változásokat hajtottak végre az autón?
Egyrészt megpróbálták tovább könnyíteni az apró módosításoknak köszönhetõen (a sivatagban és úgy egyáltalán az autósportban minden egyes kiló számít), és dolgoznak azon, hogy a súlyelosztása még jobb legyen.
Mivel megnõtt a rugóút (ez volt a fõ változtatás, hogy öt centivel hosszabb lehet a rugóút), az új autó valamivel szélesebb is lesz, mint az elõzõ volt, és lejjebb kerül a súlypontja. Ezektõl a változásoktól azt várják a versenyzõk, hogy sokkal stabilabb lesz, mint eddig.
„Az elmúlt idõszak szabályváltoztatásai a kétkerékhajtású autóknak kedveztek, amelyek ennek köszönhetõen elõre törtek, és az utóbbi idõben legyõzhetetlenek voltak. Itt volt az ideje, hogy egy kicsit kiegyenlítõdjenek az erõviszonyok. Ezen felbuzdulva döntöttünk mi is a változtatás mellett, hiszen ha a szabályok lehetõvé teszik, hogy gyorsabb és stabilabb legyen az autónk, butaság lenne kihagyni a lehetõséget. A kocsink ezúttal nem csupán technikailag, hanem külsõre is változik, és bevallom, nagyon tetszik az új formája. Ami a hajrát illeti: egy versenyautón addig van munka, amíg van rá idõ, úgyhogy mindig az utolsó pillanatban készül el. De természetesen indulás elõtt még szeretnénk tesztelni. Ilyenkor minden erõforrást átcsoportosítunk az éppen aktuális feladatra, úgyhogy jelenleg is hét-nyolc ember dolgozik folyamatosan az Opel Crossland X-en.”