LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Dakar
A Verseny
Dakar 2018
A Dakar rali 40. évfordulóján 10. alkalommal látogat el Dél-Amerikába.
Peru újbóli bekapcsolásával visszatérnek a sivatagi részek a versenybe – ettől izgalmasabbá és nehezebbé válik a küzdelem. Peruból Bolíviába indul a mezőny, majd pedig Argentínában fejezi be a 9000 km-es száguldást, amelyből 5000 km a mért szakaszok hossza.
PERU
Peru a harmadik legnagyobb ország Dél-Amerikában még úgy is, hogy 1825-ben Bolívia levált róla, és független lett. Egyes részei teljesen elsivatagosodtak – ezeket a Dakar rali mezőnye 2012-ben és ’13-ban már felfedezte magának.
Az első évben itt ért célba a verseny, és mindenki úgy emlékszik rá, hogy csak a legbátrabb versenyzők kiváltsága volt áthaladni a céldobogón. Egy évvel később a perui drukkerek örülhettek, mikor a helyi pilóta, Ignacio Flores megnyerte az első szakaszt Piscóban.
Most már jóval több perui versenyző található a mezőnyben, a leghíresebb közülük Nicolas Fuchs, aki legutóbb az autós kategória 12. helyén végzett.
LIMA. Peru fővárosa Latin-Amerika 5. legnagyobb városa, történelmi központjában jó néhány épület a világörökség része. 2012-ben a Plaza de Armason 1 000 000 szurkoló köszöntötte a célba érkezőket, majd egy évvel később szintén óriási tömegek voltak kíváncsiak a gépátvételre és az ünnepélyes rajtra. Most újra lesz alkalmuk megcsodálni a mezőnyt.
BOLÍVIA
Az ország 2014-ben mutatkozott be a Dakar versenyzőinek – a motorosok izgalommal fedezték fel a világ legnagyobb sósivatagát, a Balatonnál 18-szor nagyobb területet elfoglaló Salar de Uyunit. Egy évvel később már az autósok is belekóstolhattak ebbe a különleges világba, két éve pedig mindkét mezőny ott vendégeskedett.
A legutóbbi viadalon a helyi drukkerek nagy örömére Walter Nosiglia szakaszgyőzelmet aratott Tupizában, de a bolíviai szakaszok a szélsőséges időjárási körülmények és a sok kieső miatt is emlékezetesek maradnak. Az előttünk álló, jubileumi Dakar eddig ismeretlen, meseszép tájakkal is megismerteti közelebbről a versenyzőket.
LA PAZ. A világ legmagasabban fekvő fővárosa 3600 méteren helyezkedik el. Az oxigén ritkább, ehhez pedig nem csupán a járművek, de a versenyzők is nehezebben alkalmazkodnak. A mezőny 2018-ban itt tölti a szabadnapot.
ARGENTÍNA
Az argentinok szeretik és értik az autósportot. Itt mindig tízezrek állnak az utak mentén, így nem csak a rossz utak miatt érnek be a versenyzők lassan a táborba, hanem mert lépten-nyomon pacsiznak, vagy közös fotót készítenek a nézőkkel. Sőt, olyan is van, hogy a rajongók ajándékokkal kedveskednek nekik!
Az argentinok autósport iránti rajongását a dakaros sikerek is fűtik: emlékezhetünk a Patronelli testvérek (Alejandro és Marcos) egyeduralmára quad kategóriában 2010 és 2016 között, s nem feledkezhetünk meg Orlando Terranováról sem, aki az utóbbi években folyamatosan dobogóesélyesként állt rajthoz az autósok mezőnyében – legutóbb a 6. helyen ért célba.
Argentína az utánpótlás-nevelést is komolyan veszi: elég csak a fiatal motoros, Kevin Benavides 4. helyét, vagy a kamionos Federico Villagra dobogós helyét említeni 2016-ból.
CÓRDOBA. Argentína második legnagyobb városában, Córdobában ér majd célba a Dakar-mezőny. Ez a dinamikusan fejlődő város a világbajnoki futamnak is a központja, éppen ezért Carlos Sainz a helyi szurkolók egyik nagy kedvence – de Sébastien Loeb is igazi sztárnak számít a maga 8 világbajnoki címével, amelyeket 2005 és 2013 között zsinórban szerzett. A 2017-es Dakar kapcsán viszont rossz emlékei vannak erről a pályáról, hiszen itt veszítette el esélyét a végső győzelemre.


40 év a sivatagban
1979
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 10 000 km
Mért szakaszok hossza: 3168 km
Indulók: 80 autó, 90 motor, 12 kamion

1977-ben egy francia arisztokrata, Thierry Sabine elveszett a líbiai sivatagban az Abidzsan-Nizza ralin. Miután megtalálták, úgy döntött, versenyt szervez, amely átszeli a legmisztikusabb sivatagokat és Dakarban ér célba.
1978. december 26-án mínusz 20 fokos hidegben indultak neki a versenyzők párizsi Trocadero térről – a 170 indulóból csupán 74 ért célba Szenegál fővárosában. Járműkategóriák ekkor még nem voltak, a győztes a 21 éves Cyril Neveu lett Yamaha 500 XT-s motorjával. A legjobb autós egység egy Range Roverrel hozta el a 4. helyet.
1980
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 10 000 km
Mért szakaszok hossza: 4059 km
Indulók: 116 autó, 90 motor, 10 kamion

Az első Dakar hatalmas sikert aratott, így 1980-ban már 216-an rajtoltak el, és a nagy márkák (Yamaha, Volkswagen, Lada, BWM) is fontosnak tartották, hogy beszálljanak a versenybe. Cyril Neveu duplázott, míg az autósok közül a Kotulinsky, Luffelmann kettős győzött egy Volkswagennel.
1981
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 6263 km
Mért szakaszok hossza: 3357 km
Indulók: 170 autó, 106 motor, 15 kamion

Ebben az évben nevezték el a versenyt, amelyen ebben az évben szó szerint mindenféle járgány elindult: négykerékhajtásúak, buggy-k, oldalkocsisok, sőt, még egy Rolls-Royce is! Hubert Auriol, a motorsport legendája ebben az évben robbant be a köztudatba, az autós mezőnyben pedig René Metge diadalmaskodott, aki azóta is aktívan versenyez!
1982
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 10 000 km
Mért szakaszok hossza: 5963 km
Indulók: 233 autó, 129 motor, 23 kamion

Lassan hagyománnyá vált, hogy a verseny Párizsból rajtol el, a céldobogót pedig a Rózsaszín-tó partján állítják fel. A motorosoknál immár harmadszor nyert Cyril Neveu, az autósoknál a Marreau testvérpár hódította el a trófeát a Renault dicsőségére.
1983
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 12 000 km
Mért szakaszok hossza: 5210 km
Indulók: 253 autó/kamion, 132 motor

A mezőny ebben az évben szelte át először a Ténéré sivatag végeláthatatlan homoktengerét – ami sokak számára igen emlékezetes maradt: 40 versenyző tűnt el a heves homokviharban, és 4 napig tartott, mire mindenkit megtaláltak. Az ehhez hasonló történetek kezdték megalapozni a Dakar legendáját.
1984
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 10 000 km
Mért szakaszok hossza: 5882 km
Indulók: 313 autó/kamion, 114 motor

Thierry Sabine úgy döntött, kitolja a határokat, hogy még vonzóbbá, egzotikusabbá tegye a Dakart: ebben az évben már Elefántcsontparton, Guineában, Sierra Leonéban és Mauritániában is kijelöltek szakaszokat. A nevezők létszáma 427-nél járt, és bejelentkezett a Porsche is a győzelemért, ám 1984-ben be kellett érnie egy 6. hellyel.
1985
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 14 000 km
Mért szakaszok hossza: 7470 km
Indulók: 362 autó, 135 motor, 55 kamion

A verseny egyik érdekessége egy hatkerekű Mercedes 190 volt. A „sivatag hajója” 2500 munkaóra alatt készült el, és 220 km/órás sebességgel repesztett a sivatagban. A Dakar ekkorra már a hírességek fantáziáját is beindította: Caroline hercegnő egy Astra BM 309 kamionban, Albert herceg pedig egy Mitsubishivel vágott neki Afrikának. A dicsőséget egy másik Mitsubishivel Patrick Zaniroli aratta le, míg a motorosoknál Gaston Rahier duplázott.
1986
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 15 000 km
Mért szakaszok hossza: 7731 km
Indulók: 282 autó, 131 motor, 73 kamion

A Dakart beárnyékolta Thierry Sabine, a viadal szellemi atyjának halála. Épp egy motorost kerestek, mikor a helikoptere lezuhant és ötödmagával életét vesztette. A versenyt René Metge és Cyril Neveu nyerték. A gyári csapatok kezdtek egyre jobban elhúzni az amatőröktől.
1987
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 13 000 km
Mért szakaszok hossza: 8315 km
Indulók: 312 autó, 154 motor, 73 kamion

A Peugeot jött, látott és győzött – hála a rutinos raliversenyzőnek, Ari Vatanennek. A motorosoknál óriási csata alakult ki a hajrában: a három korábbi Dakar-győztes közül végül Cyril Neveu diadalmaskodott – immár ötödik alkalommal!
1988
Párizs – Algír – Dakar
Össztáv: 12 874 km
Mért szakaszok hossza: 6605 km
Indulók: 311 autó, 183 motor, 109 kamion

10. Dakar, több mint 600 résztvevő. Nem csoda, hogy a Peugeot és Ari Vatanen duplázni szeretett volna. Bamakóban még vezetett is, ám az egyik reggel arra ébredt, hogy Peugeot 405 Turbója szőrén-szálán eltűnt. Mire megtalálták, már késő volt folytatni a versenyt, amit végül csapattársa, Juha Kankkunen nyert meg.
1989
Párizs – Tunisz – Dakar
Össztáv: 10 831 km
Mért szakaszok hossza: 6605 km
Indulók: 241 autó, 155 motor, 77 kamion

Ebben az évben a verseny Líbiába is benyomult, Ari Vatanen pedig ismét felállhatott a dobogó legfelső fokára. Az ifjú Stéphane Peterhansel mindössze második Dakarján a negyedik helyen ért célba Yamaha motorjával – teljesítményét még a tapasztalt versenyzők is elismeréssel méltatták.
1990
Párizs – Tripoli – Dakar
Össztáv: 11 420 km
Mért szakaszok hossza: 8564 km
Indulók: 236 autó, 136 motor, 93 kamion

Ari Vatanen behúzott még egy elsőséget, a kamionoknál pedig bemutatkozott egy orosz gyártó: a Kamaz azóta meghatározó szereplője a Dakaroknak. A mezőny egyetlen női tagja, Patricia Schek egy BMW nyergében motorozott – akárcsak édesapja. Ebben a kategóriában Edi Orioli nyert, behúzva a Cagiva első diadalát a Dakarok történetében.
1991
Párizs – Tripoli – Dakar
Össztáv: 9186 km
Mért szakaszok hossza: 6747 km
Indulók: 184 autó, 113 motor, 109 kamion

Kiszállt a Peugeot, de a helyére máris érkezett a Citroën, aki persze vitte Ari Vatanent is, és nem kellett csalódnia – a zseniális finn pilóta megszerezte 4. (és egyben utolsó) győzelmét. 1991-ben Stéphane Peterhansel beérett a győzelemre a motorosoknál. Ezt a Dakart a líbiai elnök látogatása és egy Harley-Davidson (!) indulása tette még különlegesebbé.
1992
Párizs – Szurt – Fokváros
Össztáv: 12 427 km
Mért szakaszok hossza: 6263 km
Indulók: 133 autó, 98 motor, 101 kamion

Az útvonalváltozásnak köszönhetően a versenyzők lélegzetelállító látvánnyal és kalandokkal gazdagodtak, ugyanakkor váratlan kihívásokat is hozott a módosítás: homokviharok, háborús helyzet Csádban, áradó folyó Namíbiában. Hubert Auriol így is összehozta a bravúrt – korábbi motoros győzelmei után autóba ülve is megnyerte a Dakart! Ez volt az első év, mikor a versenyzők GPS-t használtak.
1993
Párizs – Tanger – Dakar
Össztáv: 8877 km
Mért szakaszok hossza: 4476 km
Indulók: 65 autó, 46 motor, 42 kamion

Hiába tért vissza a rali a Párizs-Dakar útvonalhoz, a résztvevők száma sosem volt olyan kevés, mint 1993-ban. Hubert Auriol viszont immár 15. alkalommal vágott neki – ő volt az egyetlen, aki az elejétől kezdve ott volt. Az El Goléa dűnéi a mezőny harmadát foglyul ejtették, de Bruno Saby és Peterhansel megállíthatatlannak bizonyult ebben az évben.
1994
Párizs – Dakar – Párizs
Össztáv: 13 379 km
Mért szakaszok hossza: 4446 km
Indulók: 96 autó, 96 motor, 28 kamion

A verseny szervezését ebben az évben vette át az Amaury Sport Organisation, amelyhez a világhírű Tour de France kerékpárverseny is tartozik. Az Ari Vatanen és Peterhansel távollétében induló Dakart Pierre Lartigue (autó) és Edi Orioli (motor) nyerte – utóbbi immár harmadik alkalommal.
1995
Granada – Dakar
Össztáv: 10 109 km
Mért szakaszok hossza: 5725 km
Indulók: 86 autó, 95 motor, 24 kamion

Hubert Auriol – az egyetlen versenyző, aki motoron és autóval is nyert – lett a Dakar versenyigazgatója. Ez volt az első alkalom, hogy nem Franciaországból indult a legendás verseny, amely Stéphane Peterhansel és Pierre Lartigue győzelmét hozta. A legidősebb induló a maga 81 évével Marcel Hugueny volt.
1996
Granada – Dakar
Össztáv: 7579 km
Mért szakaszok hossza: 6179 km
Indulók: 106 autó, 119 motor, 70 kamion

Szalay Balázs először indult el a Dakaron. A Citroën Pierre Lartigue és Edi Orioli bravúrjával dupla győzelmet ünnepelhetett (utóbbihoz azért hozzájárult a rossz üzemanyag is, amit Peterhansel tankolt), míg a kamionok versenyében először nyert a Kamaz Viktor Moszkovszkih révén.
1997
Dakar – Dakar
Össztáv: 8049 km
Mért szakaszok hossza: 6509 km
Indulók: 99 autó, 126 motor, 55 kamion

A Citroën nem felelt meg az új technikai szabályoknak, így a francia gyártó visszalépett az indulástól. A ’97-es Dakar az elsők versenye lett: Sinozuka Kendzsiro első japánként nyerte meg a viadalt (naná, hogy egy Mitsubishivel), Jutta Kleinschmidt pedig azzal írta be magát a verseny történelmébe, hogy ő volt az első nő, aki szakaszgyőzelmet aratott. Peterhansel ötödször is felállt a dobogó legfelső fokára.
1998
Párizs – Granada – Dakar
Össztáv: 10 593 km
Mért szakaszok hossza: 5219 km
Indulók: 115 autó, 173 motor, 35 kamion

A 20. évforduló leginkább a motoros legenda, Stéphane Peterhanselről szólt, aki tizedszerre állt rajthoz és hatodszor ért célba elsőként. Ezt a teljesítményt azóta sem tudta túlszárnyalni senki. Az olykor „ásószakkörré” alakuló verseny autós mezőnyéből Jean Pierre Fontenay kerekedett ki győztesen.
1999
Granada – Dakar
Össztáv: 9393 km
Mért szakaszok hossza: 5638 km
Indulók: 161 autó, 88 motor, 29 kamion

11 év kemény munkája kellett hozzá, hogy Jean-Louis Schlesser saját építésű buggy-jával felérjen a csúcsra, és megnyerje a Dakart. A motorosoknál Richard Sainct húzta be a BMW első dakaros győzelmét.
2000
Dakar – Kairó
Össztáv: 7863 km
Mért szakaszok hossza: 5012 km
Indulók: 135 autó, 200 motor, 30 kamion

Nigerben terrorfenyegetés miatt 5 napra felfüggesztették a versenyt, és 124 szállítórepülő segítségével átvitték a járműveket és a versenyzőket Líbiába. Ez volt az első alkalom, hogy a mezőny nyugat-keleti irányban szelte át Afrikát, hogy elérjék az egyiptomi piramisok lábánál lévő célvonalat. Schlesser és Sainct is megvédték címüket.
2001
Párizs – Dakar
Össztáv: 10 219 km
Mért szakaszok hossza: 6180 km
Indulók: 113 autó, 133 motor, 30 kamion

A verseny történetében először (és eddig utoljára) fordult elő, hogy női győztest ünnepelhettünk Jutta Kleinschmidt személyében. Az alpesisí-világbajnok Luc Alphand már öt sikertelen próbálkozáson volt túl, ám 2001-ben beült mellé Jean-Paul Belmondo fia, Paul, és így már összejött a célba érés. És persze a versenynek is jót tett, hogy világhírű résztvevővel büszkélkedhetett!
2002
Arras – Madrid – Dakar
Össztáv: 9436 km
Mért szakaszok hossza: 6486 km
Indulók: 117 autó, 167 motor, 34 kamion

A Dakar akkora fizikai, technikai és mentális kihívást jelentett a versenyzőknek, hogy sokan elsírták magukat célba éréskor megkönnyebbülésükben. A verseny „hardcore” jellege legendás volt, és sokban hozzájárult, hogy 2002-ben a világ legnagyobb sporteseményei között emlegették. A megpróbáltatásokat az autósok közül Maszuoka Hirosi (autó) és Fabrizio Meoni (motor) bírták a legjobban.
2003
Marseille – Sarm el-Sejk
Össztáv: 8552 km
Mért szakaszok hossza: 5216 km
Indulók: 130 autó, 162 motor, 51 kamion

Maszuoka Hirosi könnyen a második helyen végezhetett volna, ha Stéphane Peterhansel autójának motorja nem melegszik, nem kap defektet és nem törik el a felfüggesztése. A 2003-as év Richard Sainct számára elhozta a várva várt triplázást a motorosok mezőnyében. A magyar különítmény rekordméretű volt: 6 autós páros, 1 motoros és 3 kamionos trió vágott neki a Dakarnak.
2004
Region D’Auvergne – Dakar
Össztáv: 9506 km
Mért szakaszok hossza: 4635 km
Indulók: 142 autó, 195 motor, 63 kamion

A kétszeres Dakar-győztes Maszuoka Hirosi megőrizte lélekjelenlétét, és nem adott pénzt, mikor egy katona megállította és fegyvert tartott a fejéhez. A versenyben viszont alulmaradt Stéphane Peterhansellel szemben, aki másodikként teljesítette a bravúrt, hogy autóval és motorral is győz a Dakaron. A kamionosoknál Vlagyimir Csagin már a 4. éve küldte át elsőként a célvonalon a Kamazt.
2005
Barcelona – Dakar
Össztáv: 9039 km
Mért szakaszok hossza: 5433 km
Indulók: 165 autó, 230 motor, 69 kamion

Ezen a Dakaron ért célba a legtöbb magyar: 4 autós páros, 2 motoros és 2 kamionos trió. Fabrizio Meoninak, a legendás motorosnak viszont nem sikerült – a 11. szakaszon hatalmasat esett és életét vesztette. A versenytársakat sokkolta a hír, ezért a szakasz törlését kérték. Stéphane Peterhansel ismét győzött, Firdausz Kabirov pedig átvette a stafétát Csagintól a kamionok versenyében.
2006
Lisszabon – Dakar
Össztáv: 9043 km
Mért szakaszok hossza: 4813 km
Indulók: 174 autó, 232 motor, 69 kamion

Hogy mi a közös Peterhanselben és Alphandban? Mindketten 1965. augusztus 6-án születtek, mindketten a Mitsubishinél versenyeztek, és mindketten nagyon meg akarták nyerni a 2006-os Dakart! Ez végül Alphandnak, a sípályák ördögének sikerült. Csagin 5. győzelmét aratta a kamionosok között, Szalay pedig az öt magyar induló közül egyedüliként ért célba.
2007
Lisszabon – Dakar
Össztáv: 7915 km
Mért szakaszok hossza: 4309 km
Indulók: 181 autó, 231 motor, 14 quad, 85 kamion

A Volkswagen ebben az évben a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainzzal és a dél-afrikai Giniel de Villiers-szel erősített, de a Touareg műszaki hibái miatt esélyük sem volt Alphanddal és Peterhansellel szemben – utóbbi 9. alkalommal nyerte meg a Dakart.
2008
Lisszabon – Dakar
Össztáv: 9273 km
Mért szakaszok hossza: 5736 km
Indulók: -

A rajt előtt pár nappal a mauritániai katonák megöltek négy francia állampolgárt, ezért a francia külügy azt javasolta állampolgárainak, hogy ne utazzanak be az országba. Mivel emellett közvetlen terrorfenyegetés is érte a Dakart, a rendezők törölték a versenyt. A törlés a résztvevők egy részét nem csak lelkileg, de anyagilag is nagyon érzékenyen érintette, hiszen nem tudták kiszolgálni szponzoraikat. A magyarok közreműködésével beindított Central Europe Rally azért jelentett némi kárpótlást a versenyzőknek.
2009
Dakar Argentína – Chile
Össztáv: 9574 km
Mért szakaszok hossza: 4741 km
Indulók: 178 autó, 217 motor, 25 quad, 81 kamion

Először rendezték meg Dél-Amerikában a Dakart, ahol óriási érdeklődés kísérte: közel 4 millió ember figyelte az eseményeket a helyszínen. Giniel de Villiers, a Volkswagen pilótája történelmet írt – elsőként nyert versenyző dízelautóval Dakart. A motorosoknál a zseniálisan navigáló Marc Coma másodszor is győzni tudott.
2010
Dakar Argentína – Chile
Össztáv: 9030 km
Mért szakaszok hossza: 4810 km
Indulók: 134 autó, 151 motor, 25 quad, 52 kamion

Példa nélküli a Dakaron, hogy 9000 km megtétele után 2 perc 12 másodperc döntsön az elsőbbségről. Carlos Sainz és Nasszer al-Attijah emlékezetes csatája részben a Volkswagen csapatfőnökének, Kris Nissennek is köszönhető volt, hiszen hagyta harcolni versenyzőit – némileg a győzelmet is kockáztatva. A motorosoknál Cyril Despres behúzta 3. győzelmét is.
2011
Dakar Argentína – Chile
Össztáv: 9605 km
Mért szakaszok hossza: 5007 km
Indulók: 140 autó, 170 motor, 30 quad, 67 kamion

A katari származású Nasszer al-Attijah felért a csúcsra, és hibázás nélkül nyerte meg a világ legrangosabb raliversenyét. Nasszer először, Csagin viszont már 7. alkalommal tudott győzni, így a zseniális Kamaz-pilóta végérvényesen beírta magát a történelembe.
2012
Dakar Argentína – Chile – Peru
Össztáv: 8393 km
Mért szakaszok hossza: 4160 km
Indulók: 161 autó, 178 motor, 30 quad, 74 kamion

A Dakar hagyományaihoz híven ebben az évben az útvonal nem kört írt le, hanem A-ból B-be mutatott: Mar del Platától Limába. Peterhansel újabb márkát vitt a csúcsra: ezúttal egy Mini volánja mögött győzött. A kétkerekűeknél is egy régi motoros, Cyril Despres nyert – már 4. alkalommal. A Kamazok 9 éves egyeduralmának egy holland, Gerard de Rooy vetett véget.
2013
Dakar Peru – Argentína – Chile
Össztáv: 8574 km
Mért szakaszok hossza: 4155 km
Indulók: 153 autó, 183 motor, 38 quad, 75 kamion

A Legendák Éve volt. Peterhansel és Cyril Despres egyaránt 5. győzelmüket ünnepelték – már ami az aktuális járgányt illeti – Peterhansel motoron is nyert már 6 (!) Dakart korábban. A kamionos legenda, Csagin korábbi navigátora, Eduard Nyikolajev kilépett a reflektorfénybe, és megszerezte első sikerét Kamaz-pilótaként.
2014
Dakar Paraguay – Bolívia – Argentína
Össztáv: 8734 km
Mért szakaszok hossza: 5228 km
Indulók: 147 autó, 174 motor, 40 quad, 70 kamion

Az autósportban a csapatutasítások mindig felülírták az egyéni ambíciókat – ám Peterhansel „csak azért is” megnyerte az utolsó előtti szakaszt, és ezzel átvette a vezetést – hogy aztán a végén átengedje a győzelmet csapattársának, Nani Romának. A motorosoknál is egy spanyol, Marc Coma ünnepelhetett, míg a Kamazt ezúttal Andrej Karginov vezette győzelemre.
2015
Dakar Argentína – Chile – Bolívia
Össztáv: 9295 km
Mért szakaszok hossza: 5776 km
Indulók: 137 autó, 161 motor, 45 quad, 63 kamion

Dakar-győztes, N-csoportos ralivilágbajnok, olimpiai bronzérmes sportlövész. Nasszer al-Attijah nagyon akart és tudott is nyerni – ebben az évben begyűjtötte második győzelmét a Dakarok történetében. A motorosoknál ismét Marc Coma bizonyult a leggyorsabbnak, és a kamionoknál sem sikerült a Kamazt megfosztani trónjától: ezúttal Ajrat Margyejev ült a volánja mögött.
2016
Dakar Argentína – Bolívia
Össztáv: 9237 km
Mért szakaszok hossza: 5739 km
Indulók: 111 autó, 136 motor, 41 quad, 55 kamion

A Dakar jellege rengeteget változott: Chile és Peru kiválásával eltűntek a dűnés szakaszok és inkább gyors, technikás szakaszokon zajlott a verseny. A motorosoknál egy újonc, Toby Price nyert, míg az autósoknál a Peugeot örülhetett Peterhansel győzelmének és Sébastien Loeb ezüstérmének. A kamionos mezőnyben Gerard de Rooy 4 év után ismét borsot tört a Kamazosok orra alá.
2017
Dakar Paraguay – Bolívia – Argentína
Össztáv: 8782 km
Mért szakaszok hossza: 5456 km
Indulók: 87 autó, 143 motor, 37 quad, 50 kamion

Lehet kutatni, elemezni és elméleteket gyártani, mi a Dakar-siker titka, de a zsenialitás minden számítást keresztülhúz. Mr. Dakar, Peterhansel olyan ellenfeleket megelőzve szerezte meg pályafutása 13. győzelmét, mint Sainz, Loeb, Despres, és al-Attijah. A motorosoknál Sam Sunderland lett a viadal első brit győztese kétkeréken – miután két Dakaron is fel kellett adnia a küzdelmet technikai hibák miatt. A kamionosoknál Eduard Nyikolajev 4 év után ismét nyerni tudott.
A nyertesek
Autósok
1979: Genestier, Treblaut/Lemodant (francia, Range Rover)
1980: Kotulinsky, Luffelman (német, Volkswagen)
1981: Metge, Giroux (francia, Range Rover)
1982: B. Marreau, C. Marreau (francia, Renault)
1983: Ickx, Brasseur (belga, Mercedes)
1984: Metge, Lemoyne (francia, Porsche)
1985: Zaniroli, da Silva (francia, Mitsubishi)
1986: Metge, Lemoyne (francia, Porsche)
1987: Vatanen, Giroux (finn, francia, Peugeot)
1988: Kankkunen, Piironen (finn, Peugeot)
1989: Vatanen, Berglund (finn, svéd, Peugeot)
1990: Vatanen, Berglund (finn, svéd, Peugeot)
1991: Vatanen, Berglund (finn, svéd, Citroën)
1992: Auriol, Monnet (francia, Mitsubishi)
1993: Saby, Sérieys (francia, Mitsubishi)
1994: Lartigue, Périn (francia, Citroën)
1995: Lartigue, Périn (francia, Citroën)
1996: Lartigue, Périn (francia, Citroën)
1997: Sinozuka, Magne (japán, francia, Mitsubishi)
1998: Fontenay, Picard (francia, Mitsubishi)
1999: Schlesser, Magne (francia, Renault Buggy)
2000: Schlesser, Magne (francia, Renault Buggy)
2001: Kleinschmidt, Schulz (német, Mitsubishi)
2002: Maszuoka, Maimon (japán, francia, Mitsubishi)
2003: Maszuoka, Schulz (japán, német, Mitsubishi)
2004: Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi)
2005: Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi)
2006: Alphand, Picard (francia, Mitsubishi)
2007: Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi)
2009: De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Volkswagen)
2010: Sainz, Cruz (spanyol, Volkswagen)
2011: Al-Attijah, Gottschalk (katari, német, Volkswagen)
2012: Peterhansel, Cottret (francia, Mini)
2013: Peterhansel, Cottret (francia, Mini)
2014: Roma, Périn (spanyol, francia, Mini)
2015: Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Mini)
2016: Peterhansel, Cottret (francia, Peugeot)
2017: Peterhansel, Cottret (francia, Peugeot)
Motorosok
1979: Neveu (francia, Yamaha)
1980: Neveu (francia, Yamaha)
1981: Auriol (francia, BMW)
1982: Neveu (francia, Honda)
1983: Auriol (francia, BMW)
1984: Rahier (belga, BMW)
1985: Rahier (belga, BMW)
1986: Neveu (francia, Honda)
1987: Neveu (francia, Honda)
1988: Orioli (olasz, Honda)
1989: Lalay (francia, Honda)
1990: Orioli (olasz, Cagiva)
1991: Peterhansel (francia, Yamaha)
1992: Peterhansel (francia, Yamaha)
1993: Peterhansel (francia, Yamaha)
1994: Orioli (olasz, Cagiva)
1995: Peterhansel (francia, Yamaha)
1996: Orioli (olasz, Yamaha)
1997: Peterhansel (francia, Yamaha)
1998: Peterhansel (francia, Yamaha)
1999: Sainct (francia, BMW)
2000: Sainct (francia, BMW)
2001: Meoni (olasz, KTM)
2002: Meoni (olasz, KTM)
2003: Sainct (francia, KTM)
2004: Roma (spanyol, KTM)
2005: Despres (francia, KTM)
2006: Coma (spanyol, KTM)
2007: Despres (francia, KTM)
2009: Coma (spanyol, KTM)
2010: Despres (francia, KTM)
2011: Coma (spanyol, KTM)
2012: Despres (francia, KTM)
2013: Despres (francia, KTM)
2014: Coma (spanyol, KTM)
2015: Coma (spanyol, KTM)
2016: Price (ausztrál, KTM)
2017: Sunderland (brit, KTM)
Kamionosok
1979: Dunac, Chapel, Beau (francia, Pinzgauer)
1980: Ataouat, Boukraf, Kaloua (algériai, Sonacome)
1981: Vilette, Gabrelle, Voillereau (francia ALM/ACMAT)
1982: Groine, De Saulieu, Malferiol (francia, Mercedes-Benz)
1983: Groine, De Saulieu, Malferiol (francia, Mercedes-Benz)
1984: Laleu, Durce, Venturini (francia, Mercedes-Benz)
1985: K. Capito, J. Capito, Schweikarl (német, Mercedes-Benz)
1986: Vismara, Minelli (olasz, Mercedes-Benz)
1987: J. de Rooy, Geusens, Van de Rijt (holland, DAF)
1988: K. Loprais, Stachura, Muck (cseh, Tatra)
1990: Villa, Delfino, Vinante (olasz, Perlini)
1991: Houssat, de Sauileu, Bottaro (francia, francia, olasz, Perlini)
1992: Perlini, Albiero, Vinante (olasz, Perlini)
1993: Perlini, Albiero, Vinante (olasz, Perlini)
1994: K. Loprais, Stachura, Kalina (cseh, Tatra)
1995: K. Loprais, Stachura, Tomecek (cseh, Tatra)
1996: Moszkovszkih, Kuzmin, Bagavetgyinov (orosz, Kamaz)
1997: Reif, Deinhofer (osztrák, Hino)
1998: K. Loprais, Stachura, Cermak (cseh, Tatra)
1999: K. Loprais, Stachura, Kalina (cseh, Tatra)
2000: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz)
2001: K. Loprais, Kalina, Hamerla (cseh, Tatra)
2002: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz)
2003: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz)
2004: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz)
2005: Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz)
2006: Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz)
2007: Stacey, Gotlib, Der Kinderen (holland, belga, holland, MAN)
2009: Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz)
2010: Csagin, Szavosztyin, Nyikolajev (orosz, Kamaz)
2011: Csagin, Szavosztyin, Sajszultanov (orosz, Kamaz)
2012: G. De Rooy, Colsoul, Rodewald (holland, belga, holland, Iveco)
2013: Nyikolajev, Szavosztyin, Ribakov (orosz, Kamaz)
2014: Karginov, Mokejev, Gyevjatkin (orosz, Kamaz)
2015: Margyejev, Beljajev, Szvisztunov (orosz, Kamaz)
2016: G. De Rooy, Torrallardona, Rodewald (holland, spanyol, lengyel, Iveco)
2017: Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov (orosz, Kamaz)
Magyarok a Dakaron
1996
Autósok
Szalay Balázs, Fank Papp (Chevrolet Blazer) – nem értek célba
1998
Autósok
Szalay Balázs, Curt Le Duc (Chevrolet Blazer) – nem értek célba
2000
Autósok
Szalay Balázs, Jakab Tamás (Chevrolet Blazer) – 59. hely
2002
Autósok
Szalay Balázs, Palik László (Chevrolet Blazer) – nem értek célba
2003
Autósok
Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – 48. hely
Palik László, Darázsi Gábor (Toyota Land Cruiser) – 52. hely
Szalay Balázs, Laklóth Aladár (Chevrolet Blazer) – nem értek célba
Benyó Miklós, Maurer Péter (Hyundai Terracan) – nem értek célba
Liszi László, Rack György (Mitsubishi Pajero) – nem értek célba
Jakab Tamás, Fenesi József (Chevrolet Blazer) – nem értek célba

Motorosok
Szilvási Péter (Suzuki) – nem ért célba

Kamionosok
Vadas Tamás, Gajdos Tamás, Csombók János (DAF) – nem értek célba
Darázsi Zsolt, Francois Coquatrix, Bernard Irissou (MAN) – nem értek célba
Jérome Raimbaud, Szaller Zoltán, Farkas Nándor (Mercedes) – nem értek célba
2004
Autósok
Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Frontera) – 52. hely
Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – nem értek célba
Palik László, Darázsi Gábor (Bowler Wildcat) – nem értek célba
Benyó Miklós, Maurer Péter (Hyundai Terracan) – nem értek célba
Liszi László, Rack György (Mitsubishi Pajero) – nem értek célba

Motorosok
Szilvási Péter (Suzuki) – nem ért célba
Perepatics Richárd (KTM) – nem ért célba

Kamionosok
Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (MAN) – 37. hely
Vadas Tamás, Gaál József, Slott Imre (DAF) – nem értek célba
Francois Coquatrix, Szaller Zoltán, Andrew Bowler (Mercedes) – nem értek célba
2005
Autósok
Palik László, Darázsi Gábor (Toyota Ladcruiser) – 18. hely
Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Frontera) – 21. hely
Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – 33. hely
Liszi László, Rack György (Mitsubishi Pajero) – 66. hely

Motorosok
Varga Ákos (KTM) – 27. hely
Nagy Péter (KTM) – 81. hely
Hermann Henrik (KTM) – kiesett

Kamionosok
Darázsi Zsolt, Tagai Róbert, Szalai Norbert (MAN) – 16. hely
Szaller Zoltán, Farkas Nándor, Keresztesi Péter (Mercedes) – 30. hely
2006
Autósok
Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Frontera) – 29. hely
Palik László, Darázsi Gábor (Nissan Navara) – nem értek célba
Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – nem értek célba
Liszi László, Tóth Dénes (Mitsubishi Pajero) – nem értek célba
Kristóf Márton, Hujber Imre (Bowler Wildcat) – nem értek célba

Motorosok
Varga Ákos (KTM) – 60. hely
Szilvási Péter (Suzuki) – nem ért célba
Kátai Péter (KTM) – nem ért célba
Hermann Henrik (KTM) – nem ért célba
Greff Róbert (Suzuki) – nem ért célba

Kamionosok
Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Rack György (MAN) – 17. hely
Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (MAN) – 24. hely
Szaller Zoltán, Laklóth Aladár, Csitári Tibor (MAN) – nem értek célba
2007
Autósok
Palik László, Darázsi Gábor (Nissan Pickup) – 27. hely
Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Antara) – 35. hely
Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) – kiestek
Kristóf Márton, Simon Péter (Bowler Wildcat) – kiestek

Motorosok
Kátai Péter (KTM) – 20. hely
Hermann Henrik (KTM) – kiesett
Dési János (KTM) – kiesett

Kamionosok
Darázsi Zsolt, Laklóth Aladár, Szalai Norbert (MAN) – 17. hely
Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (MAN) – 19. hely
Szaller Zoltán, Pócsik László, Pavel Fasko (MAN) – 27. hely
2009
Autósok
Palik László, Darázsi Gábor (Nissan Pickup) – 21. hely
Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Antara) – 22. hely
Liszi László, Fenesi József (Mitsubishi Pajero) – 53. hely

Motorosok
Dési János (KTM) – 61. hely

Kamionosok
Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor (MAN) – 10. hely
Darázsi Zsolt, Bahor Bea, Kis Róbert (MAN) – nem értek célba
2012
Autósok
Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Antara) – 20. hely
Sebestyén Sándor, Bognár József (Toyota Land Cruiser) – nem értek célba

Kamionosok
Darázsi Zsolt, Hoffmann Péter, Vörös Ferenc (MAN) – nem értek célba
2013
Autósok
Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Mokka) – 24. hely
Sebestyén Sándor, Bognár József (Toyota Land Cruiser) – 74. hely
Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán (Toyota Land Cruiser) – 76. hely

Kamionosok
Darázsi Zsolt, Vörös Ferenc, Szalai Norbert (MAN) – 30. hely
2014
Autósok
Sebestyén Sándor, Bognár József, Ungvári Miklós (Toyota Land Cruiser) – 47. hely

Motorosok
Dési János (KTM) – 54. hely

Quadosok
Somfai Mátyás – nem ért célba
2015
Autósok
Sebestyén Sándor, Bognár József és Jargalszajhan Damdinbalzsir (Toyota Land Cruiser) – nem értek célba
Szaller Zoltán, Farkas Nándor és Udiihuu Bjambacogt (Toyota Land Cruiser) – nem értek célba

Motorosok
Dési János (KTM) – nem ért célba
2016
Autósok
Somfai Imre, Somfai Mátyás (Toyota Land Cruiser) – nem értek célba
2017
Motorosok
Dési János (KTM) – nem ért célba
Horváth Lajos (KTM) – nem ért célba
Ennyi sem elég a Dakarból?
Lesd meg a verseny hivatalos weboldalát is!