LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Hírek
A biztonság kulcskérdés a Dakaron

Sokan teszik fel a kérdést, hogy miért van ennyi áldozata a Dakar Rallynak. Még el sem kezdõdött igazán az idei futam, a világ figyelme máris arra fókuszált, hogy a sivatagi száguldás megint emberi életet követelt. Sokan a szervezõket hibáztatják ezért, hogy nem figyelnek eléggé a biztonságra, és hagyják féktelenül száguldani a versenyzõket.

Nézzük meg egy picit közelebbrõl, hogy mit tesznek a szervezõk a biztonságért, illetve megtesznek-e mindent, amit ember megtehet egy ilyen méretû verseny szervezésekor…

A Dakar biztonsági tervén külön szervezési bizottság dolgozik tíz hónapon át, akik már az elõkészítésnél figyelembe veszik a helyszínek földrajzi tulajdonságait, a népsûrûséget, illetve a helyi infrastruktúra fejlettségi szintjét. Továbbá hathatósan együtt kell mûködniük a résztvevõ országok biztonsági szolgálataival és hatóságaival, így jön létre egy hatásosan mûködõ, az egész versenyt lefedõ biztonsági terv. A versenynek egy az egyik sarkalatos és leginkább támadott pontja, e nélkül a dokumentum nélkül az országok nemigen egyeznének bele a verseny megszervezésébe. A biztonság fokozása érdekében a versenybizottság minden évben módosítja a versenyszabályokat is.

Argentínában és Chilében a hatalmas tömeget vonz a verseny, ott kifejezetten közkedvelt eseménynek számítanak az autóversenyek, a két ország minden évben otthont ad a rali világbajnokságnak is. A tavalyi Dakaron már megtapasztalhatták a versenyzõk is, hogy a viadal gyorsasági szakaszain mindenhol felbukkannak a rajongók, még a leglehetetlenebb vidékeken is. Ezért külön figyelmet fordítanak a nézõi pontok kialakítására, minden szakaszon több ilyen pontot felállítva, ezzel is terelgetve a kíváncsiskodókat, hogy szervezetten, biztonságos helyrõl tekinthessék meg a nem mindennapi látványosságot.
A Dakar Rally hivatalos honlapján külön menüpontban foglalták össze a nézõi pontokat, minden napi szakaszra külön fájlban találhatóak a fotóval és részletes térképekkel ellátott tájékoztatók. Ezek minden egyes pontnál jelölik a zónákat, a parkolási lehetõséget, a biztonsági emberek és a biztonsági helikopter helyét, a GPS koordinátákat, és azt, hogy a szelektív szakasz hányadik kilométerénél vannak éppen.

A teljes verseny 14 szelektív szakaszára összesen 57 ilyen biztonságos nézõi zónát alakítottak ki, melyekért a szervezõség korlátlan felelõsséget vállal. Természetesen lehetetlenség volna a Dakar Rally teljes, 9000 km hosszú távjának minden méterére egy biztonsági embert állítani. Az embereket nem lehet egyenként megvédeni, fõleg, hogy a nézõk között nem ritkán fordul elõ olyan, aki meg akarja érinteni az autót, mikor elszáguld mellette. Ez ijesztõ élmény a pilóták számára és igen életveszélyes játék mindenkire nézve 180-190 km/h sebességnél.

Számokban kifejezve az alábbi készenléti intézkedéseket tették meg a szervezõk a nézõk biztonsága érdekében:
– 57 biztonságos nézõi pont kialakítása a verseny 14 szelektív szakaszán
– 25.000 fõ rendõr, akik ezeken a helyszíneken a biztonságért felelnek
– Az Argentín Nemzetbiztonsági Hivatal 15 jármûvet és 30 embert delegál a nézõi pontokra, akik az esetleges agresszív fellépések elhárításáért felelnek. A hivatal 100.000 db szórólapot küldött szét.
– 6 szervezõi jármû tartózkodik a kijelölt zónákban minden versenyszakaszon.
– 1 biztonsági helikopter követi minden nap a mezõnyt.
– 40 rádióadó 2000 alkalommal hívta fel a figyelmet a biztonságra a Dakar Rallyval kapcsolatban
– Amellett, hogy a szaklapok folyamatosan kampányoltak és a versenyrõl szóló cikkekben felhívták a figyelmet a nézõi pontok igénybe vételére, a nemzeti és a regionális napi sajtó is folyamatosan figyelmeztetett a biztonságra.
– A verseny útvonalán fellelhetõ buszmegállókban és benzinkutaknál 350.000 db szórólapot osztott ki az Argentín Automobil Szövetség és az Andesmar és Pullman busztársaság
– A versenynézés biztonságáról egy videot adtak le a fõbb televíziós csatornákon és online oldalakon, valamint vetítették õket az Andesmar és Pullman busztársaság járatain

Dakar 2019 összetett állás
Frissítve: 2019-01-17
20.
helyezés
Szalay Balázs
Bunkoczi László
Élő időeredmények: dakar.com
Dakar_desert
Dakar: újítások pro és kontra
Tilos lesz a telefon és a GPS az autókban, minden háromszáz kilométernél hosszabb mért szakaszon kötelezően beiktatnak 15 perc pihenőt, és előkészített, színes itinert kap minden résztvevő.   Javában zajlanak az előkészületek a 2020-as Dakar ralira, amelyen jó néhány újítás várja a versenyzőket, ha nem lenne elég, hogy vadonatúj helyszínen, Szaúd-Arábiában rendezik meg a viadalt, […]
Olvasd tovább
2019-06-14
Szalay Balázs - Nagy futam
Szalay: Nagy futam, nagy élmény!
Immár hetedik alkalommal tartották meg a Nagy Futamot, amelyre ezúttal is több tízezer ember volt kíváncsi Budapest gyönyörű, történelmi belvárosában. Hosszú, tömött sorokban álltak a szurkolók az Andrássy út két oldalán, valamint az Erzsébet téren, és aki csak villanásnyi képeket látott a hátsó sorokból, az is megérezte az utcai parádé hangulatát – méghozzá az elképesztő […]
Olvasd tovább
2019-05-01
Szalay Balázs átadta a kormányt
A mi kis falunk Gyurijának Dakar-kalandja
Szalay Balázs nem túl gyakran adja ki a kezéből a volánt – még az utcán sem, nemhogy a versenypályán, most azonban kivételt tett. A mi kis falunk című sorozat susogós tréningruhát viselő futballtrénere, Gyuri – vagyis Lengyel Tamás – kedvéért.   Miután az RTL Klub elképesztően népszerű sorozatának múlt szombati epizódjában Gyuri épp a Dakart […]
Olvasd tovább
2019-04-27