LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Hírek
Az autó hangjából tudja, mi a baj
A Dakar során átlagosan három-hat órát alszik naponta, már a kamion és az autó hangjából tudja, hogy a jármûnek mi baja lehet, és nem habozik, ha meg kell állni segítséget nyújtani a verseny során, hiszen amellett, hogy gyors legyen, ez (is) a dolga. Darázsi Zsolt az Opel Dakar Team versenykamionjának pilótája. 


Az MAN-versenykamion, amelyet vezet, másfél-kéttonnányi alkatrésszel van tele. Maga a versenygép 6-7 tonna – az összesen kilenc. 
„Ehhez képest a világverõ Kamazban alig van tartalékalkatrész, míg az én kamionom 450 lóerõs volt fénykorában, a Kamaz 800 és 1200 között van, és hát nyomatékban is jobban állnak az oroszok. Olyan ez, mintha egy Zsigulit hasonlítanánk össze egy Ferrarival…” – mondta Darázsi Zsolt, aki jövõ januárban Szalai Norbert és Vörös Ferenc társaságában vág neki a világ leghosszabb terepraliversenyének. 

S bár a technikai háttért nem kifejezetten alkalmas rá (már csak a pótalkatrészek mennyiségébõl adódóan sem), Darázsi általában mégis ott vitézkedik a legjobbak között, s vannak igazán kiemelkedõ részeredményei. Például egy szakasz-negyedik hely még az afrikai Dakar-korszakból.

„Az egyik szakaszon, még Afrikában álltunk a második helyen is, de Balázsék autójának pont lett valami baja, úgyhogy meg kellett állnunk segíteni. Persze, utána fájt egy kicsit a szívem, de igazából azért vagyok ott, hogy segítsek, benne van a pakliban, hogy fel kell áldozni egy jó részeredményt azért, hogy a versenyautó is ott legyen a napi célban. Aki ezt nem fogadja el, ne üljön be egy kísérõ versenykamion volánja mögé” – mosolyog Darázsi, aki a rutinos dakarosok közé tartozik. 
S nemcsak a sivatagot ismeri, hanem a jármûveket is, hiszen õ az egyik legrégebbi tagja az Opel Dakar Team szervizcsapatának. „Elég jól ismerjük az autót és a kamiont is, általában már a hangjából nyolcvan százalékos biztonsággal tudjuk, hol lehet a baj… De persze, az adott területen belül azért mindig megy a totózás” – vallja be.
A Dakaron teljesíti a szakaszokat (a többi versenyzõhöz hasonlóan), majd számára és csapata számára még jön a szervizelés, úgyhogy átlagosan három-hat órát alszik naponta, attól függõen, mennyi meló van az Opellel.

„Amíg tart a verseny, én is pörgök, addig hajt az adrenalin. De amikor vége van, nekem is végem van, nem mûködöm tovább, akkor jön ki rajtam a két és fél hét összes fáradtsága. S hogy miben különbözik a Dél-Amerikai Dakar az Afrikaitól? Dél-Amerikában nyár van a Dakar idején, úgyhogy sokkal puhább, süppedõsebb a homok, amibõl volt már problémám. De ahogy elnéztem másnak is…” – vigyorog, az ásásra utalva. Ami egy kilenctonnás kamion esetében azért nem gyerekjáték…

Dakar 2019 összetett állás
Frissítve: 2019-01-17
20.
helyezés
Szalay Balázs
Bunkoczi László
Élő időeredmények: dakar.com
Szalay: Jót tesz a terepralinak, hogy világbajnoki rangot kapott
A Motorsport Világtanács döntése értelmében világbajnoki státuszt kap az FIA tereprali sorozata, amelyet 2022-ben írnak ki először az A.S.O.-val karöltve – a francia cég az elkövetkező öt évben a sorozat exkluzív promótere lesz.  A döntés ennek a nagyon népszerű és látványos szakágnak a fejlődését szolgálja, főleg, hogy a Dakar Rally is bevonódik a sorozatba, hiszen […]
Olvasd tovább
2021-06-22
A sivatag visszavár! Itt a 2022-es Dakar útvonala!
Nem volt elég a homokból és a dűnékből? Nos, a szervezők gondoskodtak róla, hogy a 44. Dakar rali résztvevőinek ne lehessen ilyen panaszuk.
Olvasd tovább
2021-05-12
Szalay levonta a tanulságokat
Szalay Balázs huszonöt éve indult az első Dakarján, s bár a jubileumi verseny nem úgy sikerült, ahogy tervezte, sajnos a sorozatos problémák és technikai gondok megakadályozták a célba érkezésben, ő nem adja fel. Szokásához híven levonta a tanulságokat, és mire vége az idei versenynek, már meglesz a jövőre vonatkozó terve is. Sőt, talán már meg […]
Olvasd tovább
2021-01-12