LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Hírek
Az autó hangjából tudja, mi a baj
A Dakar során átlagosan három-hat órát alszik naponta, már a kamion és az autó hangjából tudja, hogy a jármûnek mi baja lehet, és nem habozik, ha meg kell állni segítséget nyújtani a verseny során, hiszen amellett, hogy gyors legyen, ez (is) a dolga. Darázsi Zsolt az Opel Dakar Team versenykamionjának pilótája. 


Az MAN-versenykamion, amelyet vezet, másfél-kéttonnányi alkatrésszel van tele. Maga a versenygép 6-7 tonna – az összesen kilenc. 
„Ehhez képest a világverõ Kamazban alig van tartalékalkatrész, míg az én kamionom 450 lóerõs volt fénykorában, a Kamaz 800 és 1200 között van, és hát nyomatékban is jobban állnak az oroszok. Olyan ez, mintha egy Zsigulit hasonlítanánk össze egy Ferrarival…” – mondta Darázsi Zsolt, aki jövõ januárban Szalai Norbert és Vörös Ferenc társaságában vág neki a világ leghosszabb terepraliversenyének. 

S bár a technikai háttért nem kifejezetten alkalmas rá (már csak a pótalkatrészek mennyiségébõl adódóan sem), Darázsi általában mégis ott vitézkedik a legjobbak között, s vannak igazán kiemelkedõ részeredményei. Például egy szakasz-negyedik hely még az afrikai Dakar-korszakból.

„Az egyik szakaszon, még Afrikában álltunk a második helyen is, de Balázsék autójának pont lett valami baja, úgyhogy meg kellett állnunk segíteni. Persze, utána fájt egy kicsit a szívem, de igazából azért vagyok ott, hogy segítsek, benne van a pakliban, hogy fel kell áldozni egy jó részeredményt azért, hogy a versenyautó is ott legyen a napi célban. Aki ezt nem fogadja el, ne üljön be egy kísérõ versenykamion volánja mögé” – mosolyog Darázsi, aki a rutinos dakarosok közé tartozik. 
S nemcsak a sivatagot ismeri, hanem a jármûveket is, hiszen õ az egyik legrégebbi tagja az Opel Dakar Team szervizcsapatának. „Elég jól ismerjük az autót és a kamiont is, általában már a hangjából nyolcvan százalékos biztonsággal tudjuk, hol lehet a baj… De persze, az adott területen belül azért mindig megy a totózás” – vallja be.
A Dakaron teljesíti a szakaszokat (a többi versenyzõhöz hasonlóan), majd számára és csapata számára még jön a szervizelés, úgyhogy átlagosan három-hat órát alszik naponta, attól függõen, mennyi meló van az Opellel.

„Amíg tart a verseny, én is pörgök, addig hajt az adrenalin. De amikor vége van, nekem is végem van, nem mûködöm tovább, akkor jön ki rajtam a két és fél hét összes fáradtsága. S hogy miben különbözik a Dél-Amerikai Dakar az Afrikaitól? Dél-Amerikában nyár van a Dakar idején, úgyhogy sokkal puhább, süppedõsebb a homok, amibõl volt már problémám. De ahogy elnéztem másnak is…” – vigyorog, az ásásra utalva. Ami egy kilenctonnás kamion esetében azért nem gyerekjáték…

Dakar 2019 összetett állás
Frissítve: 2019-01-17
20.
helyezés
Szalay Balázs
Bunkoczi László
Élő időeredmények: dakar.com
Szalay levonta a tanulságokat
Szalay Balázs huszonöt éve indult az első Dakarján, s bár a jubileumi verseny nem úgy sikerült, ahogy tervezte, sajnos a sorozatos problémák és technikai gondok megakadályozták a célba érkezésben, ő nem adja fel. Szokásához híven levonta a tanulságokat, és mire vége az idei versenynek, már meglesz a jövőre vonatkozó terve is. Sőt, talán már meg […]
Olvasd tovább
2021-01-12
Szalay: „Nem tudjuk folytatni…”
Rettenetesen nehéz – igaz, abszolút logikus – döntést hozott az Opel Dakar Team párosa: nem folytatja a 2021-es Dakar ralit. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős pénteken kétkerékhajtással nem vágott neki az emberpróbáló dűnéknek (nem tudott volna átmenni rajtuk), ezzel tulajdonképpen ki is szállt az érdemi küzdelemből, hiszen ez kizárást von maga után. Az egyetlen […]
Olvasd tovább
2021-01-09
Leestek egy dűnéről, de jött a mentőcsapat!
Egyszer fent, egyszer lent – néha egy napon belül mind a kettő. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a Dakar rali csütörtöki szakaszának elején fent volt (az első ellenőrző ponton a 17. helyen haladt át), és utána is jó ideig remek tempót diktált. Utóbb azonban, körülbelül 30 kilométerrel a cél előtt utolérte Tom Coronelt, akinek […]
Olvasd tovább
2021-01-07