LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Hírek
Despres és Peterhansel a gyõztesek

Egy utolsó, 29 kilométeres szelektívvel zárult az idei, Argentína, Chile és Peru érintésével megrendezésre kerülõ 33. Dakar rally, amelyet a motorosoknál Cyril Despres, az autósoknál Stephane Peterhansel nyert meg. A Szalay-Bunkoczi kettõs a 21. abszolút helyen fejezte be a versenyt.

Összesen 97 motoros, 12 quados, 78 autós és 60 kamionos egység jutott el a limai célig (tehát az eredetileg elrajtolt 443 jármûbõl 249 fejezte be a futamot), pedig a sokat tapasztalt élmezõnybeli versenyzõk szerint nem ez volt minden idõk legnehezebb Dakarja. A Mar del Plata-i rajtot követõen a mezõny 8300 kilométernyi utat tett meg, hogy 15 szakasszal késõbb megérkezzen Limába. A legizgalmasabb küzdelmet a motoros kategóriában láthattuk, ahol az utolsó elõtti szakaszon dõlt el, hogy Cyril Despres veheti át a gyõztesnek járó Dakar-trófeát. Marc Coma-val igazi macska-egér játékot játszottak, és felváltva vállalták a szerepet hol az egyik, hol a másik oldalon. Coma mellé azonban nem szegõdtek a perui szerencse-szellemek, akiket pedig még a táborban is megidéztek helyi sámánok, hiszen a legutolsó szelektíven ment tönkre úgy a váltója, hogy nem bírt el a dûnékkel. A második helye azonban megmaradt a katalánnak, bár boldog nem lett tõle. Despres elhúzott eggyel, hiszen a negyedik Dakaros gyõzelmét aratta, és így most 4:3 az állás a javára, már ami a gyõzelmek számát illeti. A harmadik helyen Helder Rodrigues végzett, csakúgy, mint tavaly, de nem volt elkeseredve a spanyol motoros, mivel sikerült egy szakaszgyõzelmet is elérnie. Az igazi áttörést Joan Barreda érte el ezen a Dakaron, aki már a legelején elvesztette minden reményét, hogy az élen végezzen, de aztán mégis sikerült szakaszelsõséget is szereznie, és végül az ötödik helyen végzett az összetettben. Alessandro Boturri lett a legsikeresebb újonc (nyolcadik lett), Gyenes Emánuel pedig a fantasztikus 17. pozícióban fejezte be a 33. Dakar rallyt.

Az autóknál a legtöbben biztosak voltak a Mini gyõzelmében, és Peterhansel tett is arról, hogy a rajongóknak kétségük sem legyen a végsõ gyõztes személye felõl. Ráadásul az egész X-Raid remek Dakaron van túl, hiszen mind a nyolc autójuk célba ért, és hazavitték az elsõ két helyet is. Ennél szebbet talán még maga Sven Quandt sem álmodott, érhetõ tehát a német csapatfõnök széles mosolya, amellyel az újságírókat fogadta a pódium utáni sajtótájékoztatón. Ráadásul Peterhansel úgy nyert, hogy semmilyen technikai gondja nem volt, és ez az utóbbi Dakarok után igazi felüdülés volt számára. Mr. Dakar már eddig is rekordtartó volt, de most újabb történelmet írt: megszerezte tizedik Dakar-gyõzelmét (6 motor és 4 autó). A harmadik helyen szépen csöndben, mindig kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtva a 2009-es gyõztes, Giniel De Villiers végzett, aki a Volkswagen kilépése után megtalálta magának a Toyotat, és úgy tûnik, jól megvannak együtt.

A quadoknál, ahogy arra számítani lehetett, az egyik Patronelli fivér vitte haza ismét a gyõzelmet, ezúttal a címvédõ Alejandro volt a jobb, de testvérével folyamatosan egymás ellen küzdöttek a szakaszokon. Testvére, Marcos lett a második, és hogy teljes legyen az argentin dobogó, Tomas Maffei lett a harmadik.

A kamionoknál néhány nap után már kérdés sem volt, hogy Gerard De Rooy a legesélyesebb a végsõ gyõzelemre, és a holland nem is hibázott, behozta az Ivecot az elsõ helyre. Sõt, olyan jól sikerült az idei verseny, hogy még a második hely is a csapatnál maradt, hiszen Hans Stacey végzett mögötte a dobogón.  A végére azért három Kamaz is megérkezett a további három helyre, de kétségtelenül ez nem az oroszok Dakarja volt.

Szintén jobb helyezésben reménykedett a Szalay Balázs-Bunkoczi László kettõs, akik sorozatosan technikai gondok miatt voltak kénytelenek hosszabb-rövidebb idõre megállni a szelektíveken. Az Antara aztán egy idõ után már nem hagyta pácban a versenyzõket, és amikor minden rendben volt, a páros a 12-15. hely körüli idõket tudta autózni. Végül a 21. pozícióban fejezték be a versenyt, és ezzel Szalay Balázs már hetedik alkalommal ért célba a Dakar rallyn (11 versenybõl). Az újonc Sebestyén-Bognár kettõs egészen jól vette az akadályokat, sajnos azonban a pihenõnap elõtti szakaszon kifogott rajta a mély homok és a sok dûne, és lejött a szakaszról, amelynek kizárás lett a vége. A Darázsi Zsolt vezette versenykamion a 10. szakaszon kuplungproblémák miatt volt kénytelen feladni a versenyt.

Végeredmények: Motor Quad Autó Kamion

Dakar 2019 összetett állás
Frissítve: 2019-01-17
20.
helyezés
Szalay Balázs
Bunkoczi László
Élő időeredmények: dakar.com
Szalay: Jót tesz a terepralinak, hogy világbajnoki rangot kapott
A Motorsport Világtanács döntése értelmében világbajnoki státuszt kap az FIA tereprali sorozata, amelyet 2022-ben írnak ki először az A.S.O.-val karöltve – a francia cég az elkövetkező öt évben a sorozat exkluzív promótere lesz.  A döntés ennek a nagyon népszerű és látványos szakágnak a fejlődését szolgálja, főleg, hogy a Dakar Rally is bevonódik a sorozatba, hiszen […]
Olvasd tovább
2021-06-22
A sivatag visszavár! Itt a 2022-es Dakar útvonala!
Nem volt elég a homokból és a dűnékből? Nos, a szervezők gondoskodtak róla, hogy a 44. Dakar rali résztvevőinek ne lehessen ilyen panaszuk.
Olvasd tovább
2021-05-12
Szalay levonta a tanulságokat
Szalay Balázs huszonöt éve indult az első Dakarján, s bár a jubileumi verseny nem úgy sikerült, ahogy tervezte, sajnos a sorozatos problémák és technikai gondok megakadályozták a célba érkezésben, ő nem adja fel. Szokásához híven levonta a tanulságokat, és mire vége az idei versenynek, már meglesz a jövőre vonatkozó terve is. Sőt, talán már meg […]
Olvasd tovább
2021-01-12