A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõs a 39. helyen teljesítette a Dakar-rali elsõ szelektív szakaszát, amely során egy 13 kilométeres, gyors, rövid, mégsem könnyû pályát teljesített a 183 motorosból 38 quadosból, 153 autós és 75 kamionos egység alkotta mezõny.
A szombat az ünnepélyes rajtceremóniával kezdõdött – vagy fogalmazhatnánk úgy is, hogy népünnepéllyel. Mert nehezen lehetne másképp jellemezni azt, amikor egymillió ember (ez a rendezõségtõl kapott hivatalos adat) fejezi ki tiszteletét, tapssal, integetéssel, mosollyal, egy-egy pacsival.
„Még a belsõ kamerát is bekapcsoltam, annyira feldobódtam” – mondta Szalay Balázs, aki pedig már látott egy s mást, hiszen ez a 12. Dakar-ralija. De az elsõ, amely sivatagban kezdõdik. A rendezõk ugyanis eddig hagyták bemelegedni a mezõnyt, mielõtt beküldték a dûnék közé, ezúttal azonban másként alakult: már rögtön az elején jöhetett a homok.
Igaz, hogy mindössze egy 13 kilométeres, bemelegítõ száguldás a homokon, ám akadtak páran még a nagymenõk közül is, akiknek gondot okozott.
„Robby Gordont vagy ötven nézõ tolta, amikor mellé értünk” – mondta Szalay, aki ettõl függetlenül biztos benne, az amerikai nem marad a sereghajtók között.
Ami az új Opel Mokkával száguldó magyar kettõst illeti: a 39. helyen teljesítette a bemelegítésnek szánt piscói szakaszt.
„Rövid, de gyors szakasz volt, ám mielõtt mindenki ész nélkül száguldani kezdett volna, két-három trükkös letörés a homokban figyelmeztetett arra, hogy a Dakar nem az elsõ szakaszon dõl el, pláne nem ilyen rövid távon. A homok a hõség ellenére sem volt elviselhetetlenül puha, csak túl kemény votl a gumink, így az autó nem volt olyan jó erõben, mint elnnie kellett volna. De nincs gond, ez még csak az elsõ nap. Ami a navigációt illeti, az ezúttal nem volt nagyon nehéz, ugyanis a szakasz mentén végig álltak a nézõk, az emberfal jelezte, merre kell menni” – nyilatkozta Szalay, akinek mondandójához még annyit fûzött hozzá az Opel Dakar Team navigátora, Bunkoczi László, hogy az elsõ néhány száz méteren azért érezték: fél éve száguldottak utoljára puha homokon.
„Jó, hogy már az elején berakták az útvonalba dûnéket, mert így azok is láthattak sivatagi versenyt, akik csak a verseny elejére érkeztek. És én sem bántam, hiszen én a legjobban homokon szeretek versenyezni” – vallotta be Szalay, akinek csapatában a bolgár Cenkov, Marinov kettõs a 77., a szerb Milanovic, Veljkovic páros a 126. helyen hozta célba az Opelt.
Érdekesség egyébként, hogy bár szombaton nem lehetett megnyerni a Dakart, veszíteni igenis sokat lehetett rajta, hiszen az autósoknál hármas, a motorosoknál ötös szorzóval számít ez az eredmény a végelszámolásnál. Ami azt jelenti, hogy ha valaki csak tíz percet kapott, az máris félórás hátrányban van.
1. szakasz, Lima–Pisco (össztáv: 263 km, ebbõl szelektív szakasz: 13 km). Autósok: 1. Carlos Sainz, Timo Gottschalk (spanyol, német, Buggy) 7:40, 2. Alvarez, Graue (argentin, Toyota Hilux) 8 másodperc hátrány, 3. Chicherit, Garcin (francia, SMG Buggy) 10 mp h., …39. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Mokka) 1:41 perc h., …77. Cenkov, Marinov (bolgár, Opel Antara) 3:38 p h., …102.Sebestyén, Bognár (magyar, Toyota Landcruiser) 5:06 p h., …126. Milanovic, Veljkovic (szerb, Opel Antara) 11:52 p h., 127. Pócsik, Farkas, Szaller (magyar, Toyota Landcruiser) 11:58 p h.
Motorosok: 1. Francisco Lopez Contardo (chilei, KTM) 7:51, 2. Verheven (holland, Yamaha) 1 másodperc hátrány, 3. Quintanilla (chilei, Honda) 5 mp h.