LANGUAGE
HU
EN
HU
EN
LANGUAGE
Hírek
Szahara – az örök szerelem!
Afrika egyszerûen csak Afrika. A maga nehézségeivel, buktatóival, s a maga szépségeivel is. Szalay Balázs és Bunkoczi László januárban immár negyedszer vág neki a Dakarok klasszikus útvonalán (Marokkó, Mauritánia, Szenegál) haladó Africa Race-nek, s ha az alapos felkészüléshez egy kis szerencse is párosul, az Opel Dakar Team kettõse megcélozhatja a dobogót, sõt, akár a gyõzelemért folyó küzdelembe is beleszólhat. 

Többek között errõl is szó esett a csapat szerdai sajtótájékoztatóján, amelyet a Széchenyi Fürdõben tartottak meg, s amelyen természetesen ott volt a kamionos kategóriában induló Darázsi Zsolt, Szalai Norbert páros, no és átvehette új Opel Mokkáját olimpiai bajnok úszónk, Kovács Ágnes, akinek Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezetõ igazgatója adta át az új autó slusszkulcsát. 



De visszatérve az Africa Race-re. 

Amikor a sivatagról esik szó, Szalay Balázs 21 év versenyzés után azt mondja, csak akkor találja félelmetesnek, amikor tévében nézi, mert amikor ott van a dûnék között, akkor mindig csak a következõt látja maga elõtt, nem pedig az egybefüggõ homoktengert, amelynek látszólag se vége, se hossza. 

„A terepraliban az a legjobb, hogy folyamatosan gondolkodni kell, hogy kreatívnak kell lenni és azonnali döntéseket hozni. Az autósport egyetlen formája sem unalmas, de nálunk tényleg mindig történik valami. Nem ismered a pályát, csak azt tudod, egyszer csak majd jön egy gödör. Vagy azt írják az itinerbe, hogy menjél balra, majd azt látod, hogy ha továbbmentél volna egyenesen, egy szakadékban találod magad” – mondta Szalay Balázs. 

S hogy mit szeret a legjobban Afrikában? 

„A Szaharát. A végeláthatatlan dûnesorokat, amelyek legyõzhetetlennek tûnnek, aztán mégis valahogy átjutunk rajtuk, és teljesítjük a napi szakaszokat. A marokkói köves szakaszokon csak szeretnék túljutni, mert azokon mindig tartok egy kicsit attól, hogy tönkre vágjuk az autót. Volt rá példa, hogy hûbelebalázs módjára nekiálltunk a versenynek, és a kapkodásnak rossz vége lett. Ezt a hibát nem szeretnénk többet elkövetni” – tette hozzá. 




Németh Ottó, a csapat egyik fõ támogatója, a Henkel Beauty Care üzletágának általános és marketingigazgatója elmondta: jövõre lesz tíz éve, hogy együtt dolgoznak a csapattal, amely az utóbbi idõszakban olyan magas szintre hozta fel ezt a sportvállalkozást, hogy az Kelet-Európában szerintem egyedülálló. 

„A kommunikációs háttér, az egész koncepció és gépezet egyedülálló. Ezért nem támasztunk új elvárásokat a csapattal szemben, csak azt kérjük, hogy hozza a megszokott, az átlagot jóval meghaladó mennyiségû és minõségû megjelenést. Ami különösen tetszik, hogy a csapat meghallotta az idõk szavát, és nagy hangsúlyt fektet arra, hogy kommunikációjával az Y-generációt is elérje. Nem csupán technikailag és sportszakmailag, hanem a pályán kívül is folyamatosan meg tud újulni, s új projektekbe sem fél belevágni” – mondta Németh Ottó.




Majd’ négy éve versenyez a Szalay, Bunkoczi kettõs az Opel Mokkával, amely rengeteget változott az évek során, s nem csupán a festése. Folyamatosan fejlesztették, alakítgatták, emiatt nagyon a szívükhöz nõtt. Az eredeti állapothoz képest más lett az eleje, más lett a hátulja, ahogy egyre többet versenyeztek vele, egyre több ötletük támadt azzal kapcsolatban, hogy miként lehetne még fürgébb, még mozgékonyabb. Gyakorlatilag együtt gyorsultak vele. 

S hogy milyen újdonságokkal készülnek az idén?  

„A versenykamionunkat újból Darázsi Zsolt vezeti, amivel talán nõnek egy kicsit az esélyeink. Így remélhetõleg nem töltünk majd el órákat a sivatagban, ha valami probléma adódik, mert jön Zsozsó, gyorsan megjavítjuk az esetleges problémát, és megyünk tovább. Ez egyrészt jelent némi megnyugvást, másrészt reméljük, hogy nem lesz szükség a segítségre, mert megkímél minket a technika ördöge. A jelenléte, az, hogy tudom, jön mögöttünk, mindenesetre plusz önbizalmat ad, és ennek köszönhetõen talán egy kicsit még jobban merem majd nyomni a gázt.”




A navigátor, Bunkoczi László ehhez annyit tesz hozzá, hogy: „Afrika az egyszerûen csak Afrika. Megvannak a nehézségei, megvannak a rigolyái, de nekünk meg megvan a csapatunk, amellyel már jó régen járunk oda. Kellõ tapasztalattal és tudással vagyunk felvértezve ahhoz, hogy megfeleljünk a kihívásoknak. Kivéve… Kivéve akkor, amikor saját magunkkal cseszünk ki, amikor saját magunknak okozunk nehézségeket. Ez lehet a technikai problémától kezdve a nem megfelelõ felkészülésen át a bukásig sok minden. Szóval persze, Afrika tartogat meglepetéseket, de alaphelyzetben ezekre képesek vagyunk reagálni. Képesnek kell lennünk rá.”

Nehéz megmondani, hogy eredményekre lefordítva ez mit jelent, hiszen a mezõny évrõl évre bõvül és egyre erõsebb, de Szalay bízik benne, hogy ha az alapos felkészülés mellé társul egy kis szerencse (ami kulcsfontosságú Afrikában), akkor odaérhetnek a dobogó valamelyik fokára, sõt, akár a gyõzelemért is küzdhetnek.  



Az útvonal

Rajt szilveszterkor, a csillogó Monacóban, majd pedig irány a komp, hogy azután elérjék Marokkót,  az ottani sziklás szakaszok után pedig a homokdûnékkel tûzdelt Mauritániát, végül pedig Szenegált – vagyis a Dakarok klasszikus útvonalán haladnak. A mezõny január 14-én ér célba a legendás Rózsaszín-tó partján.A szervezõk igyekeztek úgy kijelölni az útvonalat (összesen egyébként 6500 kilométert teljesít a mezõny), hogy a lehetõ legkevesebb legyen az összekötõ szakasz, és minél több a mért, hiszen a versenyzõk azt szeretik a legjobban, amikor rá lehet állni a gázpedálra. 


Rajt (december 31.): Monaco

1. szakasz (január 2.): Nador–D. Mulaj

2. szakasz (január 3.): D. Mulaj–Tagunit 

3. szakasz (január 4.): Tagunit–Assza 

4. szakasz (január 5.): Assza–Remz el Kebir 

5. szakasz (január 6.): Remz el Kebir–Dahla

Pihenõnap (január 7.): Dahla 
6. szakasz (január 8.): Dahla–Tiuilit  

7. szakasz (január 9.): Tiuilit– Tiuilit  

8. szakasz (január 10.): Tiouilit–Azugi 

9. szakasz (január 11.): Azugi–Akzsuzst 

10. szakasz (január 12.): Akzsuzst–Akzsuzst 

11. szakasz (január 13.): Akzsuzst–Saint-Louis 

12. szakasz (január 14.): Saint-Louis–Dakar, Rózsaszín-tó


Dakar 2019 összetett állás
Frissítve: 2019-01-17
20.
helyezés
Szalay Balázs
Bunkoczi László
Élő időeredmények: dakar.com
Ilyen volt a Monaco-Dakar Rally Raid kalandunk!
15. alkalommal rendezték meg a klasszikus Dakar-rali útvonalon haladó Africa Race sivatagi tereprali versenyt. Az Africa Race mezőnye 2023. december 30-án Monacóból rajtolt, és január 14-én Dakarban ért célba – a klasszikus Dakarok útvonalán haladt, bejárva a Szahara legnagyobb kihívást jelentő tájait.  Újdonság volt, hogy már a Classic és a Rally Raid kategória is képviseltette […]
Olvasd tovább
2024-03-20
Amikor szembejön az európai versenyzővel a megdöbbentő afrikai valóság
Vasárnap Dakhláhban pihenőnapot tartott az Africa Race mezőnye, így a magyar raid indulók is. A folytatás azonban fejes volt a valóságba, amikor a Dakarba tartó mezőny tagjai átlépték a mauritániai határt és megérkeztek a 33 fokos forróságba, valóban egy másik földrészre. Marokkó rendezett és gazdag ország a szaharai iszlám köztársasághoz képest, ahol az emberek kedvesek, […]
Olvasd tovább
2024-01-09
Mezei eltévedt, majdnem kifogyott Szalayék üzemanyaga a sivatagban!
Ezúttal bement a mért szakaszra a Szalay Balázs, Mezei Dániel és a Bunkoczi László, Bunkoczi Soma páros, de hamar kiderült, hogy a raidre felkészített autókkal nehéz megbirkózni a dűnékkel és a marokkói kősivataggal. Harmadik napja tart az Africa Eco Race sivatagi része, amely az előző évekhez hasonlóan látványos tájakon, nehéz szakaszokon halad a szenegáli Dakar […]
Olvasd tovább
2024-01-06